• Träskvatten

    Anmäla för att han lämnar barnen själva?

    en 8 åring ska kunna ta hand om ett syskon i 15-20 minuter. Kan den inte det är det något seriöst fel. Antingen att 8-åringen är så sjuklig att den behöver omvårdnad. Men troligen mer fel på föräldern som inte klarar av sin uppgift  som förälder.

    Bara själva grejjen, att anmäla till soc pga detta, är så huvudstupa idiotisk. Visar att man som ev anmälare inte tänker längre än till ena näsborren. Hoppas att det blir som de diskuterat, att det ska bli straffbart att slösa samhällsresurser med okynnesanmälaan till soc,

  • Träskvatten
    et gäller hos poAnonym (Arg mamma) skrev 2017-09-23 07:40:04 följande:
    Vad spelar det för roll? Jag tycker inte man lämnar så små barn ensamma. Lilla kunde ha skadat sig rejält och vem vet vad barnen klarar av när de får panik?
    Ja och du kan få en meteorit i skallen om du går ut.

    Det fattar du väl att du inte kan anmäla för allt som eventuellt, kanske KAN hända? Man anmäler saker som HAR hänt.
  • Träskvatten
    Anonym (Arg mamma) skrev 2017-09-23 08:00:52 följande:
    1. Är jag själv med barnen är toadörren alltid på vid gavel.
    2. Vad är det som säger att barnen skulle klara av att ringa om det är nödsituation och de har panik?
    3. Skulle nåt hända så skulle jag knappast sitta kvar och torka mig i två minuter.
    1. Fruktansvärt gränslöst beteende. Speciellt för en 8-åring. Men du ger även signaler till de mindre att det som ska vara privat inte är det. Det blir rätt seriösa konsekvenser på längre sikt, bla ökar risken för att övergrepp fortgår utan att barnet inser att det är fel - det är ju uppfostrat med att det som är privat inte är det.

    2. Vad är det som säger att de inte gör det? Först när man har något som talar emot kan man börja diskutera hur man ska tackla det.
  • Träskvatten
    Anonym (Julia) skrev 2017-09-23 12:39:56 följande:
    Och man utnyttjar inte en myndighet som redan går på knäna för skitsaker.
    exakt.

    Nu tror jag inte att speciellt många av alla dessa anmälningstrådar leder till någon anmälan i verkligheten. Syftet med såna här funderingar är snarare att kunna slå sig själv för bröstet. Man klankar helt enkelt ner på andra för att kunna förhärliga sig själv inför sig själv.
  • Träskvatten
    Anonym (Julia) skrev 2017-09-23 12:50:36 följande:
    Ja, eller så gillar man att skapa drama?
    Så kan det naturligtvis vara men jag tror mer på självförhärligande. Flört
  • Träskvatten
    Anonym (#$@¥) skrev 2017-09-23 13:59:24 följande:
    Nej så små barn ska inte tvingas på ett så stort ansvar! Den förälder som gör det gör fel!
    Så otroligt stort ansvar för en 8-åring att passa ett syskon i 15 minuter?
    Hoppas du skämtar för annars skulle jag säga att du direkt har misslyckats i din uppgift som förälder.

    Tyvärr verkar många föräldrar tro att deras uppgift är att förvara och bevara barn, den direkta motsatsen till utveckling.  Du vet, en förälder lånar sina barn av framtiden. Deras uppgift är att se till att forma ansvarstagande, fullt fungerande vuxna människor som klarar av att flytta hemifrån. Det gör man inte genom att frånta dem all form av ansvarstagande genom att påstå att de är för små.

  • Träskvatten
    Anonym (ansvar) skrev 2017-09-23 17:16:24 följande:
    Skaffar man barn så har man ansvaret för barnen man lägger inte över ansvaret på en 8-åring,
    Om något skulle hända så skulle ju 8-åringen ta på sig skulden och må dålgit för resten av oitt liv.

    När ska människor fatta att har man barn så har man tagit på sig ett ansvar, det är inte en vandrande pinne.

    Ett par minuter visst men dra ner i källaren och vara borta över 20 minuter och lämna ansvaret för två små barn på 8-åring det räcker ju med att den minsta sätter i halsen och då är 20 minuter där en skräcklagen 5 åring och 8-åring som står bredvid inte till någon hjälp.

    Jag hade inte anmält till soss men jag hade gjort väldigt klart för pappan att om han inte skärper sig så kommer jag göra det, tror knappast det var första gången han gjorde något sådant och är man förälder så ser man till att barn är trygga och mår bra, det är ens förbannade skyldighet.


    Även ett sånt här svart-vitt tunnelseende anser jag tillhör samma kategori av misslyckat föräldraskap.

    Som jag skev innan, man anmäler sådant som har hänt och inte för skräckscenarion man målar upp i sitt eget paranoida sinne.
  • Träskvatten
    Anonym (ansvar) skrev 2017-09-23 17:36:23 följande:
    +1 på detta


    Det sista har du alldeles rätt i men man väntar inte helle rtil något händer, ser man olämpliga saker så agerar man innan det värsta scenariot kan hända.

    Tycker jag att man ska anmäla det? nej man tar ett rejält snack med pappan som förhoppningsvis skärper till sig och inser vad som kunnat hända, kanske visar ett par filmer hur barn har döltt medans förälderna 'bara' varit borta ett kort tag (spelar det någon roll om det varit för att köppa cigg eller stå i tvättstugan? resultatet blir ju detsamma) En br aförälder kommer efter en sån film tänka sig för mer noga, är det däremot tjaffs mellan ts och pappan sen innan då kan en anmälan vara enda sättet, det är nämligen barnens bästa som går före inte hurvida det är taskigt mot förädlern attbli anmäld - finns det fog för soss att göra något så gör dom ju det finns det inte så är ingen skada skedd, bara självcentrerade gföräldrar tänker mer på sitt anseende än att barnen bevlisligen mår bra, för skulle det vara ts sen som anmäler för minsta lilla så ligger det ju henne i fatet sen.

    Skaffar man barn har man huvudansvaret för dom det är inte syskon som ska vara någon slags oavlönad barnvakt speciellt inte barn som bara är 5 år och 8 år, hur mycket ansvar kan dom ta, och är det rätt att lägga ansvaret på så pass små barn hur duktiga dom än är.
    Se bara på vissa storfamiljer där man ynglar av sig, föräldrarna överlåter en massa ansvar på de ädlre barnen, de är ju för sjutton inte dom som valt att yngla av sig.
    nej skaffar man barn får man ta ansvar för dom annars är man inte lämplig.

    Med det sagt så återigen tycker jag inte ts ska anmäla redan nu utan ta ett samtal med pappan, kan dom inte samtala om saker så har man mer problem än så och det är mer saker barnen far illa av.
    Som jag skrev innan: en sån här svartvitt syn på barn är även det ett bevis på att man har misslyckats som föräder.

    Och det är såhär att självcentrering handlar extremt mycket om att inte klara av att tänka utanför sin egen lilla sfär. Någon som applicerar och skäller ut andra efter de skräckscener de fantiserar ihop själva är ... självcentrerade ... och TADA olämpliga som föräldrar enligt din egen logik .

    Men en sak vill jag veta, hur fick du in storfamiljers barn i resonemanget? Kan du inte lika gärna köra lite strängteori också? Det passar ungefär lika bra i sammanhanget.
  • Träskvatten
    flkgjldfgdgfdgf skrev 2017-09-23 17:20:48 följande:
    Om man tror att barn på  2, 5 och 8 år ska kunna ta ansvar, lära sig om livet och att ta hand om sig själv så är man kandidat för tvångssterlilisering för det är bland det dummaste jag har hört.

    Men i dagens samhälle där föräldrar minsann ska ha sin egentid och få göra som dom vill är jag inte förvånad men trodde det var nog med de som krävde barnvakt från sin omgivning men nu har det alltså gått så långt att barnen ska barnvakta sig själva också


    Så du menar, på fullt allvar, att det är ett modernt påfund v slappa föräldrar aatt barn ska ta ansvar?

    Göta Petter...
  • Träskvatten
    Anonym (ansvar) skrev 2017-09-23 17:59:23 följande:
    Först tycker jag du ska lugna ner dig, brukar du tappa lugnet normalt annars också? inte så bra kanske när man har barn.

    det är ingen som säger att barn inte ska få ta något ansvar, eller lära sig att hjääpa till osv, det hör ju till normal uppfostran MEN att lämna små barn med ansvarför ännu mindre barn det är totalt olämpligt och ja det har lett till dödsfall, nu händer det inte alltid som tur var men vem vill ta risken för sin egen bekvämlighet?

    Sen har jag inte sagt att du ska tvångsterilisera dig så jag förstår inte varför du tar åt dig för jag tvivlar faktiskt på att du tycker att en 2-åring tex ska kunna ta ansvar och hand om sig själv. Eller har jag fel?


    Jaha du. Det är direkt olämpligt påstår du?

    Säg mig, i vilken lagstiftning hittar jag det där?
    För det är nämligen så att, i barnorienterade Sverige, har vi sådant inskrivet  lagen eller möjligen i socialstyrelsens rekommendationer.
    Så om du hävdar att det är sådär etremt olämpligt och farligt för barn att ta ansvar för sina syskon en kort stund så finns det uttryckligen i lagen. Var hittar jag det? Det måste du veta då du påstår det här.

    Men det kanske är så att du försöker dig på lite självförhärligande i all din präktighet?
    Synd bara att det blir kontraproduktivt. Det tror jag faktiskt att även du inser om du tänker efter...
  • Träskvatten
    Anonym (ansvar) skrev 2017-09-23 18:06:16 följande:
    Nu skriver jag slälv slarvigt ibland så tänker absolut inte kritisera dig för det utan har förståelse men jag förstår inte riktigt din mening utan får istället försöka tyda den efter vad jag tror du menar det ska stå så om jag svarar helt fel på något som du menar som en annan fråga så får du säga till :) (jag är ärlig här och inte sarkastisk, det är svårt att få fram i text men hoppas du förstår mig rätt, jag brukar faktiskt ha respekt för många av dina inlägg i andra trådar, samma gäller Enanonomius men det är ett debattforum och man kan inte tycka lika om exakt allt även om jag tror att i grunden så tycker vi ändå rätt lika när det kommer till kritan)

    Nej det är inte ett modernt påfund, förr i tiden var det mer än vanligt att äldre syskon tog hand om yngre, men det var å andra sidan inte heller helt vanligt att pappor tog hand om barnen i den utsträckning dom gör nu så tider förändras

    Däremot är det ett modernt påfund där en del föräldrar nu pratar om egentid för sig själva, missförstå mig itne jag tycker att det är en självklarhet att man ven som vuxen ska få egentid MEN då enbart om en annan vuxen har ansvaret för barnet, man lägger alltså inte på ansvaret för småsyskon på en 8-åring tex för att man skjälv ska träna eller dricka latte eller vad det nu må vara utan man ser till att det finns en vuxen i närheten av barnen som är ansvarig OM något händer.
    har jag fel om jag tror att du håller med lite om det här?
    Alltså. Du pratar om tydlighet. Det första stycket är en enda lång mening. Som grädde på moset gör meningsbyggnaden att det blir totalt obegripligt om man inte vill ägna sig åt djupanalys. Då jag inte tycker att det är ett kriterium för att läsa och förstå innebörden av andras inlägg hoppar jag sonika över sådant.

    Du blandar päron med äpllen och försöker göra sillsallad av alltihopa. Dvs det blir bara gallimatias av allt.
    I grunden handlar det om att barn växer med ansvar och att det inte är direkt skadligt för stora syskon att passa de mindre. Det är ett modernt påfund av söndercurlade vuxna att tro att sådant är skadligt.,.

    För om det vore sådär skadligt med ansvar
    för en 8-åring och tid utan direkt övervakning av vuxen  skulle denna inte kunna sova själv, bara för att nämna något.
  • Träskvatten
    Anonym (Utredaren) skrev 2017-09-23 18:07:08 följande:
    Jag arbetar som socialsekreterare/utredare med just barn och unga inom socialtjänsten och din trådstart gör mig så trött.

    Vår mottagningsenhet (de som tar emot alla orosanmälningar och anmälningar som kommer in) får hundratals anmälningar där det är så tydligt att ingen oro egentligen finns. Din trådstart ger mig såna vibbar. Är pappan till barnen en förälder som försummar, misshandlar, verbalt kränker barnen? Har pappan missbruksproblem? DET är riktiga problem som är värda att se över och utreda.

    Att belasta en så viktig myndighet som socialtjänsten med anmälningar som skriker "dålig skilsmässa" är egoistiskt och respektlöst. Både mot barnen, mot den andra föräldern och mot de socialsekreterare som tvingas lägga resurser på din anmälan.

    Viktiga resurser. Som behövs till riktiga problem.
    +1
  • Träskvatten
    Anonym (ansvar) skrev 2017-09-23 18:08:49 följande:
    Ja jag kan ju ha fel, visa mig gärna i vilken lag eller rekomendationer från socialstyrelsen där det står att en 8-åring ska ha huvudansvaret för en 2'åring medans föräldrarna är borta

    Jag skulle bli väldigt snopen för det låter vansinnigt men jag kan ju ha fel så om du visar mig så står jag rättad.
    Huvudansvar?
    Vad surrar du om?

    Ett tips  all välgärning: läs det som står och lämna dina egna fantasier därhän.
    Men besvara nu frågan, var finns lagtexten om att det är sådär skadligt? Det är du som ska bevisa dina egna påståenden och inte andra som ska motbevisa.
  • Träskvatten
    Anonym (my) skrev 2017-09-23 18:14:00 följande:
    Jag skulle också vilja ha reda på var detta står, jag har aldrig hört tals om detta och finner det osannolikt.


    Att kalla sig utredare kan alla göra men de flesta av oss sitter inte och slösar tid med att kommentera dylika saker på FL, vi slappnar av efter jobbet och försöker komma ifrån men vi är alla olika.
    Men en del av mig tvivlar på att du jobbar inom socialtjänsten för annars borde du veta att det inte bara är det grövsta missförhållandena som vi utreder utan även mindre som kan tendera till att leda till grövre om det inte stoppas i tid.
    Att barn lämnas ensamma utan tillsyn är förövrigt en sak som ska utredas, om det sen visar sig finnas fog eller inte är en annan sak men utredas ska det självklart göras.
    Fast att gå iväg till källaren, tvättstuga etc är knappast att bli lämnad utan tillsyn. För i så fall ska ungefär nästan alla föräldrar utredas...
  • Träskvatten
    Anonym (ansvar) skrev 2017-09-23 18:20:49 följande:
    Men nu väntar jag alltså på att du ska visa mig var det står skrivet i lagen eller rekomendationer från soscialstyrelsen att 8-åringar ska ta hand om 2-åriga syskon

    Jag sa att jag skulle se mig tillrättavisad om jag fick se det och fann det faktiskt intressant att höra då jag inte visste detta, men då måste du ju också visa att det är så istället för att fortsätta med andra tyckanden och tänkanden

    Återigen om du ska komma med påståenden om att det minsann står i lagen osv så får du ju visa det annars faller ju din trovärdighet och då blir iallafall jag enormt besviken för jag har haft respekt för dig innan på forumet men det går ju inte bara att sitta och hitta på saker för att de ska passa ens åsikter.

    Du påstod att det stod i lagen och i socialstyrelsens rekomendationer och då bad jag dig visa det för det visste jag inte och sa att isåfall känner jag mig rättad men du vägrar ju att visa så vad ska jag tro? nej nu är jag enormt besviken på dig :(
    Du påstår att det är direkt olämpligt, att det är skadligt etc. Det är alltså du som ska bevisa att du har grund för ditt påstående. Du. Alltså, du bevisar.
    Men om du inte gör det utan bara fortsätter tjafsa om att du inte blir motbevisad har du bevisat att det bara är du som tycker aatt det är olämpligt. Du har bevisat att du tror att det kan vara skadligt och tom dödligt.

    Mao: Det är en enorm skillnad på fakta och åsikt. På påstående och åsikt.

    Jg har inte påstått någonting, det är du som gör det påstår saker. Förstår du skillnaden mellan åsikt och påstående?
  • Träskvatten
    Anonym (ansvar) skrev 2017-09-23 18:44:09 följande:
    jo det har du, se nedan:

    Men du vägrar att visa var det står trots att jag genuint efterfrågade var det stod då jag inte visste detta
    Men jag får tyvärr alltså utgå från att du inte talade sanning, synd.
    Läs allt jag skrivit, och dra inte ara ut enstaka ord. Då förstår nog även du sammanhanget.

    Men eftersom du kräver att få dina egna sbsurditeter motbevisade så är det enda du lyckas med är att bevisa att du inte förstår skillnaden mellan åsikt och fakta, mellan åsikt och påstående, samt att du försöker framhäva din egen präktighet på ett självförhärligande sätt. Bra jobbaat eller nåt. Det går verkligen bra för dig.
Svar på tråden Anmäla för att han lämnar barnen själva?