• elin1989

    Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan

    Jag skulle vanta tills jag har 1-2 veckor ledigt och han ar hemma fran forskolan. Sen ta bort blojan och ta med honom till pottan typ en gang i timmen, kanske dra ut det till tva timmar om han faktiskt kissar pa pottan och ar torr langre mellan gangerna. Sitt i kanske 5 minuter varje gang men inte mer an sa. Om han har en olycka, ta med honom till pottan direkt och sitt pa pottan i nagra minuter, aven om han redan har kissat. Det funkade med min son iaf, han var 3.5 och hade inget intresse av pottan innan dess. Personligen tyckte jag pottraning var jattejobbigt dock. Det later lite konstigt om ni har forsokt sa lange utan resultat. Hur gammal ar han nu? Jag skulle soka hjalp om han trots ihardiga forsok fortfarande inte ar pottranad vid 4.

  • elin1989

    Men om du vet att han går iväg för att bajsa, då skulle jag bara lyfta iväg honom till pottan så får han sitta där tills det kommer. Och jag skulle inte vänta tills innan ni ska äta med att byta, direkt han börjar gå så springer ni till pottan.

    Han känner nog inte att han är kissnödig förrän det kommer. Det gjorde inte min son heller i början. Därför måste han sitta på pottan regelbundet och tas dit så fort något händer så han kopplar ihop det.

  • elin1989

    Han var nog inte redo när han var 2 och ni började försöka. Inte en chans att min son hade varit det. Vi började inte försöka förrän han var nästan 3.5 och då gick det snabbt (tror i efterhand att jag borde ha gjort det lite tidigare, typ 3). Jag skulle absolut köra regelbundna pottningar och framförallt en strikt rutin. Och gärna när ni båda har ledigt.

  • elin1989
    Isa3 skrev 2017-11-22 20:07:03 följande:

    Vi tog ett litet lugnt samtal med sonen efter maten idag och berättade för han om vår plan. :) Om han är duktig och börjar använda pottan så kan han samla stjärnor som tillslut leder till lite lego. Han verkade givetvis jätteintresserad ska bli spännande att se om det går lika bra :)

    Försökte även förklara varför vi vill byta direkt när han har bajsat och inte vänta så länge som det brukar bli. Det händer att han gnäller om att han får ont(lite röd) på snoppen när vi byter. Försökte förklara att man kan få det om man går i en blöja med bajs för länge. Jag vet inte om han förstod det, det får framtiden utvisa.

    Är lite fundersam till hur sjutton man ska få han till pottan? Det är otroligt svårt/omöjligt att avbryta han när han är inne i något för att gå på pottan. Det jag kan tänka mig är då vi byter blöja när vi kommer hem från förskolan, innan middagen samt innan nattblöjan åker på.


    Alltså jag skulle bara sätta honom på pottan regelbundet, vare sig han ville eller inte. Jag skulle inte hålla fast honom på den länge eller nåt, men säga att han måste gå typ en gång i timmen (minst, åtminstone i början). Hur ska han få in en rutin om han går typ tre gånger om dagen? Min son hatade pottan i början men vande sig snabbt. Ge honom alternativet pottan eller toaletten, men en av dem måste han gå på.
  • elin1989
    Isa3 skrev 2017-11-23 21:37:47 följande:

    Nejdå, det behöver inte vara pottan. Får ta och testa framöver med en barnring på toan och se om han är intresserad av att sitta där istället. Fördelen med potta är att den är enkel att flytta.

    Han är ju snart fyra år så tycker han borde vara mogen för detta.

    Jag tycker att vi har gjort ett litet framsteg idag i alla fall. Man får väl se den minsta lilla förbättring som ett framsteg. På väg hem från förskolan hör jag från baksätet, ?Mamma, jag har kissat?. Fick en nästan en liten chock där. Inget som man är van att höra när han har haft blöja på sig. Utan jag svarade något i stil med, ?Nämen, det var väl bra? och fick då ett skrattande, ?aaa, jättemycket?. Det var svårt att hålla sig för skratt. Det tar sig. =)

    I eftermiddag har jag sedan försökt få han sitta på pottan en gång i timmen. Jag tog in den till hans rum så han kunde se den när han satt o lekte och inte behövde springa så långt. Lovade han att vi skulle stanna till vid en lekplats i morgon efter förskolan om det gick bra. Och till en början gick det helt ok. Lyckades få han sitta där ett par gånger men det kom aldrig något. Såg senare att han blev bajsnödig och försökte få han att sitta på pottan men det gick inte. Föreslog att han kunde sitta där med blöjan på och det gick han med på om jag gick ut. Då ville han inga åskådare ha =)

    Jag vet inte om han satt kvar där sen, men nästa gång jag tittade in satt han på golvet och som vanligt fick jag inte byta på han. Att det ska vara så svårt att förstå att han får ont om han sitter i det så länge som han gör?

    Får väl ge han beröm och besöka lekparken i morgon för att han satt på pottan några gånger i alla fall.


    Jag tror att du måste byta honom direkt efter han har bajsat. Han vet ju att du låter honom vänta längre om han säger nej, sparkar och blir arg. Om han förstår att det inte är diskuterbart tror jag att han skulle vänja sig efter ett par dagar. Att sitta i en bajsblöja tycker inte jag är något barnet kan välja, barnet förstår inte att det är kommer att göra ont till exempel, så då måste du som vuxen ta det beslutet. Ett stort barn som vet när han behöver bajsa skulle jag inte heller låta välja att bajsa i blöjan. Jag vet att han blev förstoppad som 2-åring men nu är han ju nästan 4! Har ni pratat med BVC? Har han andra problem? Det är förstås skillnad om han har autism till exempel.
  • elin1989
    Wolfie13 skrev 2017-11-24 00:00:52 följande:

    Fattar inte varför man måste vara så förbannat hård. Min son är nu torr dagtid (fyra år) men har plötsligt fått för sig att han vill ha blöjan att bajsa i igen för toan är läskig.. Jag har givetvis försökt att försökt förmå honom att gå på toan, men han blev så otroligt ledsen. Så nu får han blöjan igen just för det, tänker inte hålla på att bråka utan väntar ut honom ett tag iaf. Han blev torr jättesnabbt, fast i sen ålder, och har knappt haft några olyckor i kläderna alls.

    Jag är säker på att detta löser sig också, med tid och lite tålamod.

    Läser ibland om föräldrar som sliter bort nappen också, långt innan barnet verkar redo. Även där tog jag det piano och min son slutade med nappen direkt när han själv fick ta beslutet.


    Men att inte låta barnet sitta i en bajsblöja tycker inte jag är att vara hård, det är ens ansvar som förälder. Jag skulle inte ge en 4-åring en blöja att bajsa i, även om jag förstår varför du väljer att göra så. Men skulle du sen låta honom sitta i den blöjan efteråt för att han inte ville byta?
  • elin1989
    Wolfie13 skrev 2017-11-24 12:40:40 följande:

    Nej efteråt vet han att vi ska byta direkt, han vet det kan göra ont annars vilket jag talat om för honom. Det skulle jag gå med på :)

    Men försöker så gott det går att inte göra en stor grej av saker och lyssna på honom och tycker det funkat bäst. Även om han nu blev lite sen med både blöja å napp, men snabbt gick det sen som sagt!


    Jag är helt med på hur du tänker, men tror att vissa grejer funkar bättre med vissa barn än andra. Jag pottränad min son vid 3.5. Han hade överhuvudtaget inget intresse då, förutom att han alltid ville bli bytt på om han hade bajsat. Det tog ett par veckor innan han var torr, dag och natt. Om jag hade väntat på honom är jag hyfsat säker på att han fortfarande skulle ha blöja (han är 4). Sen vet jag andra barn som i princip självmant släppte blöjan när de var 2.

    Jag tror helt enkelt inte att vänta in funkar bra för alla barn, vissa barn behöver att man som vuxen säger när det är dags och hjälper dem komma över tröskeln.
  • elin1989
    legomum skrev 2017-11-27 08:38:14 följande:

    Det är många barn som inte är mogna och då tar det jättelång tid och med många olyckor.

    Läste för ett tag sedan om en som började potta sin 10 månaders men som inte blev torr förrän vid 3 års ålder. Då hade föräldrarna kämpat hela tiden med massor av olyckor misslyckanden och tvätt. Kul för vem?

    Varför stressa och kämpa för något barnet själv inte är redo för?

    Men som du skriver ta ett steg i taget och börja med bajsblöjan att du ska få byta den direkt. Ett tips är att uppmärksamma honom på doften att det luktar blä, gå in i diskussion med lite mer humor. Att rycka upp någon ur leken med att nu ska vi byta är varken ok eller juste. Säg istället om en pyttestund byter vi lek lite mer men sedan kommer jag och hämtar dig till badrummet eller liknande.

    En annan ide kan vara att han själv får ställa äggklockan på ringning (och du ställer tillbaka den på någon minut inte som han kommer göra full timme)...


    Varför skulle det inte vara okej att dra upp någon ur leken för att byta? Alltså klart att man inte ska rycka och slita men jag skulle definitivt bara säga att oj nu luktar det, nu får vi byta, du får leka mer efter.
  • elin1989

    Jag förstår att det inte går nu att bara ta honom i handen och gå, men jag vidhåller att om du gjorde det i typ en vecka så skulle han vänja sig. Aldrig att jag skulle sitta och läsa bok i en halvtimme med ett barn som har blöjan full med bajs, det blir ju jätteäckligt och dessutom svårare att göra rent.

  • elin1989
    Isa3 skrev 2017-11-27 23:53:42 följande:

     


     


    Jag håller med. Det optimala hade varit att byta direkt, helst innan han satte sig i det och slippa få det utkladdat i hela blöjan. Det hade underlättat rengöringen ordentligt. Jag ville testa något nytt som jag inte hade provat innan. Det känns som om vi har provat allt. Men antagligen har vi gjort fel. Något som är mer lugnande än att hålla på att tjata och starta bråk. Det gör bara saken värre. Om man skulle gå på ditt förslag att ta han i handen och leda ut han i badrummet. Det första han gör är att han börjar skrika och försöker slita sig loss. Sen springer han iväg. Tycker du då man ska springa efter? Eller hur hade du tänkt? Det gör saken bara värre. Ibland undrar man om det är blöjbytet han är emot eller om det är att han vill bråka och han har valt ut just det tillfället som han vill bestämma över.


    Ja, alltsa jag skulle bara ut honom i badrummet i sa fall och byta blojan, oberoende av hur mycket han skriker och brakar. Jag tror att han skulle vanja sig efter ett par dagar, om han forstar att det inte finns nagot utrymme for forhandlingar. 
  • elin1989
    Isa3 skrev 2017-11-30 22:10:33 följande:

    Ja, plötsligt händer det. =) Chokladpeng kanske man skulle ha testat. Försökte förklara igår för han att om han fortsätter så har han snart en ny leksak. Har fått han till pottan flera gånger idag men idag ville det sig inte. Förstår inte varför han inte vill erkänna när han kissar. Han kan sitta i knät och plötsligt kan man känna att det blir lite varmt under baken och frågar då om han kissar, men icke. Och väntar man en stund och frågar igen om det är kiss i blöjan, men nej. Försöker få han att känna efter om han tycker blöjan är blöt, men nää. En del blöjor har även en remsa som byter färg när barnet har kissat som vi har berättat att när den blir blå, då har man kissat och behöver byta blöjan. Men inget större intresse för det heller. Men det händer, om än sällan, att han plötsligt utbrister, mamma jag har kissat. Och då är blöjan verkligen proppfull =)

    Hur sjutton ska man få han att erkänna att han har kissat? SKa det vara så svårt att säga, Ja. Det är samma sak när han har bajsat, men tänkte börja med få han att tala om att det är blött i blöjan. Bajseriet är som bekant svårare med. Eller går man kanske för fort fram?

    @elin1989  Du får tycka att jag är larvig eller något men har otroligt svårt för det även om det är för hans bästa. Har dock svårt att se att detta skulle fungera som en långvarig lösning. Att gå in och bara lyfta upp han och bära ut han i badrummet, det är som sagt otroligt krävande med allt slingrande och sparkande. Det hade kanske fungerat när han var yngre men nu börjar han bli både tung och lång. Råkar man sedan släppa taget när man byter så är han otroligt snabb iväg igen.


    Jag tycker inte att du är larvig. Jag tror bara inte att det skulle behöva bli en långvarig lösning, jag tror att han skulle finna sig efter ett par dagar när han förstår att han måste byta meddetsamma, inga diskussioner.

    Märker han när det blir blött i blöjan då? Min son hade ingen koll på det innan vi tog blöjan. Och efter vi tog den blev han jätteförvånad första gångerna det var blött. Reagerar han inte alls när han inte har blöja heller? Det som funkade för oss var att ta ett par veckor då man har tid, ta blöjan helt och köra regelbundna pottningar, typ en gång i timmen. Om han började kissa så sprang vi in till badrummet och satte honom på pottan, även om det redan hade kommit i blöjan. Gärna ett par veckor då han inte är i förskolan, och så kör du hårt på den rutinen. Jag skulle inte ens gå till affären första dagarna med honom, förrän du vet att han inte kissar oftare än typ varannan timme och sen bara gå precis efter att han har kissat. Om det inte har skett några framsteg efter typ tre veckor skulle jag kontakta BVC, då låter det som att det kan finnas en bakomliggande orsak. Menar inte att han måste vara helt torr efter tre veckor, men man borde se framsteg.
  • elin1989

    Kanske skulle det vara bra om du tog kontakt med BVC och eventuellt psykolog? Det later lite konstigt att ett barn pa snart 4 (?) ar inte forstar nar det hamnar i blojan/kalsongerna,  trots att ni har forsokt sa har lange. Och att det inte har skett nagra framsteg alls under den har tiden. Kanske har det bara totalt last sig for honom, och i sa fall kanske han behover hjalp for att komma ur det. Kanske finns det annan orsak, fysisk eller psykisk.

  • elin1989
    Isa3 skrev 2018-02-26 22:16:15 följande:

    Dags för en liten uppdatering. :) Senaste månaderna har vi tagit det lite lugnt med potträningen. Provade att lägga en servett i blöjan men det blev ingen skillnad. Flera gånger hittade jag det slängd på golvet så det var inget som var poppis :)

    Sambon har länge tjatat om att jag jagar och stressar upp sonen. "Han hinner ju inte skita klart innan du är där o tjatar". Han tycker att sonen själv måste känna när han behöver kissa eller om han har bajsat.

    Har provat med en potta på toan o en inne på hans rum, lagt lite böcker bredvid för att försöka få han sätta sig där på eget initiativ. Men det är inget som har lockat än. Det har dock börjat komma lite oftare (nästan varje gång) i pottan när han sitter i samband med blöjbyte. Det är inte mycket, mest några droppar. Men det är alltid något som vi försöker berömma han för.

    Det är inga framsteg när det gäller bajseriet utan det är som vanligt. Han bryr sig inte utan går med det. Har senaste tiden provat att vänta och se om han själv säger till istället för att jag går in och börjar ?tjata?. Men nej, det går inte. Det är så tröttsamt, jag förstår inte varför det ska vara så svårt att säga till eller varför han försöker dölja/vägrar erkänna det.

    Har försökt berätta och läst för han hur kroppen fungerar och det man äter sen måste komma ut.

    Har tänkt att ta bort blöjan ett tag under semestern. Han har senaste tiden gnällt till några gånger o tycker att han behöver någon blöja. Men har förklarat för han att så länge större delen hamnar i blöjan och inte i pottan så har det inte varit aktuellt att ta bort den. Utan börjar han innan semestern att självmant sätta sig på pottan så kanske vi prova att ta bort den tidigare.

    Gör vi helt fel? Det märks på han att han har blivit lugnare sen jag slutade tjata och stressa upp han. Men det blir inga större framsteg.


    Min son hade ingen koll på när han behövde gå på toaletten innan vi tog bort blöjan. Och efter att han blev blöjfri fick man ofta påminna, annars kunde det bli väldigt bråttom. Han tog heller aldrig initiativ själv till att sluta med blöjan, vi var tvungna att ta den. Jag var väldigt strikt efter vi tog bort blöjan, det var liksom det enda som funkade. Men det borde inte ta så lång tid om ni är konsekventa, han måste väl vara närmare 4 nu? Har ni pratat med BVC igen? Kanske ligger något annat bakom, fysiskt eller psykiskt. Om man har aktivt pottränar (vilket du uppenbarligen har) borde en 4-åring vara torr.
Svar på tråden Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan