• JTo

    Sjal eller sele?

    Är ganska tidigt i graviditeten än (beräknad i april) men har börjat titta på selar och sjalar och skulle behöva lite hjälp att välja vilken vi borde köpa!

    Jag ska försöka rada upp mina funderingar så att det blir lätt att läsa :)

    -Till första barnet (11år sedan) hade jag en babybjörn som jag var missnöjd med eftersom jag fick väldigt ont i axlarna, jag bytte till sjal och var nöjd.

    -Även ergonomiska selar verkar ha likadana axelremmar som ryggsäckar så jag är orolig att vi ska lägga en massa pangar på en sele som jag sedan inte kommer klara av att använda eftersom jag får ont av den.

    -Jag och pappan är väldigt olika stora, jag är 165cm och har xs på kläder, han är 190 och har stl L. Är selar (ex ergobaby) i regel lätta att ändra storlek på eller är det bättre med sjal då?

    -Om storasyskonen är någon indikation på hur stort närhetsbehov det här barnet kommer ha så kommer vi bära väldigt mycket så det ergonomiska är väldigt viktigt för oss, både att bäbisen sitter skönt och att det är skönt att bära.

    Så hit me, hur har ni funderat angående val av sele, sjal eller båda?

  • Svar på tråden Sjal eller sele?
  • Annelie 76

    Sjal och sele. Och fler än en. Och en ringsjal, en onbuhimo och mei tai...

    När man väl börjat vill man gärna ha fler då de är bra till olika saker. Ergonomiska selar är mycket skönare än baby Björn och det finns en massa att välja mellan. Bäst är om du har en och mannen en så man slipper ställa om remmarna men det går ju naturligtvis att dela på en också. Jag har en Manduca som jag tycker är jättebra.

    Jag har också en ringsjal för lite snabbare ärenden. Används oftast när de äldre ska lämnas på skola och dagis och man inte ska bära så länge.

    Vill man ha sjalens mjukhet och selens enkelhet är det en mei tai som du ska ha. Det är som en blandning mellan sjal och sele och är också jättebra att använda.

    Bärsjal finns i två varianter, trikå och vävd. Trikå är enkel att använda och mjuk men funkar bara när bebisen är liten. En vävd funkar från liten till stor men kräver övning. Finns massor med olika knyt, olika längder, material osv. Från billiga i ren bomull till dyra av siden och Kashmir.

    Det bästa av allt är att allt utom trikåsjal går att använda på ryggen också. Det är mysigt att bära på magen men extremt praktiskt att bära på rygg.

  • JTo

    Tack för ett bra och utförligt svar, ska sätta mig och googla så fort ungarna somnat :)

  • Lena

    Ergonomiska bärsjalar har precis som vandringsryggsäckar ett höftbälte så man bär tyngden på höfterna och inte på axlarna

  • Carambolan

    Jag tänker precis som Annelie 76 att vill man bära mycket så bör man ha fler än en. Där här har varit min "bas-stash":

    - En trikåsjal att ha första veckorna.

    - En vävd sjal i storlek 6 för magknyt. Först en jättetunn i bomull/bambu första halvåret, sen en i bomull och sedan en i bomull/lin för toddlertiden.

    - En vävd sjal i storlek 4 för snabba ryggknyt.

    - En ringsjal att ha för snabbisar och när jag behöver en liten och smidig i skötväskan.

    - En ergonomisk sele för bärande med mycket upp och ner "på stan" eller i lervälling, där det är bökigt att sjala. Först ergobaby och sen tula toddler.

    Sen har jag vid sidan av dem alltid haft ett par extra som kommit och gått bara för att det varit kul att prova andra sorter, material och färger. Jag köpte och sålde alla begagnat för samma pris så det gick på ett ut kostnadsmässigt.

  • Anotherone

    Jag fick mitt första barn 2006. Hade införskaffat en sjal, en Moby, men han tvärvägrade. Förmodligen hann han bli lite för gammal, och var inte ett dugg sugen på att vistas i nån sjal.

    Testade även Baby Björn -sele men det funkade inte ergonomiskt för mig då jag hade väldigt stor (och öm) byst och fick ont i axlarna.

    I maj i år kom lillebror och då tänkte jag att nu ska jag vara snabb med sjalen så att han verkligen känner närheten och mina hjärtslag osv. Men han var inte heller intresserad.

    Däremot funkar Baby Björnen bättre nu, särskilt sen han blev så pass stabil att han kan sitta framåt. Och idag har selen en ryggplatta som avlastar så jag orkar bära utan att få ont själv.

    Min lilla pojke är ingen vagnkille så vi har alltid selen med som "plan B" om han vaknar och vill upp när vi är ute och promenerar.

  • milli79
    Carambolan skrev 2017-09-29 21:16:04 följande:

    Jag tänker precis som Annelie 76 att vill man bära mycket så bör man ha fler än en. Där här har varit min "bas-stash":

    - En trikåsjal att ha första veckorna.

    - En vävd sjal i storlek 6 för magknyt. Först en jättetunn i bomull/bambu första halvåret, sen en i bomull och sedan en i bomull/lin för toddlertiden.

    - En vävd sjal i storlek 4 för snabba ryggknyt.

    - En ringsjal att ha för snabbisar och när jag behöver en liten och smidig i skötväskan.

    - En ergonomisk sele för bärande med mycket upp och ner "på stan" eller i lervälling, där det är bökigt att sjala. Först ergobaby och sen tula toddler.

    Sen har jag vid sidan av dem alltid haft ett par extra som kommit och gått bara för att det varit kul att prova andra sorter, material och färger. Jag köpte och sålde alla begagnat för samma pris så det gick på ett ut kostnadsmässigt.


    Håller med.

    Vi körde trikåsjal första månaderna och sen vävd.

    Kolla skolbarn.se om du vill köpa beg sjalar el få tips
  • Fru Ve

    Köp begagnat så kan du ha både sjal och sele. Jag använder vävd långsjal om jag ska bära en längre stund. Den är överlägsen i komfort för mig och bebisen. Men lite krånglig att få på bra. Så om jag bara ska bära en kortare stund använder jag Ergobaby sele. Den är skön vid upp till en timmes bärande tycker jag. Och enkel att ta på. Har alltid den när jag ska handla med bebis eller när jag går ur bilen vid stora barnens skola och ska bära en stund.

Svar på tråden Sjal eller sele?