• Darimna

    Kan man inte leasa en begagnad bil?

    Vi funderar på att leasa en bil då vi tröttnat på alla reparationskostnader när vi köpt begagnade. 


    Men att leasa en helt ny bil blir lite för dyrt för oss. Blir ju en årskostnad på minst 40.000kr. De bilar vi köpt har kostat 40.000kr i inköp och sedan en del i reparation, försökring mm men inte kommer vi upp i så mycket per år ändå. Kanske 20.000

    Så jag funderade lite, alla leasingavtal jag sett är för helt nya bilar, vad gör de sedan med bilarna som varit leasade en gång och sedan lämnats tillbaka? Leasar de inte dem igen? Då borde det ju bli mycket billigare.

    Finns det något annat bra alternativ? 


    Vi kör väldigt mycket, lätt över 3000mil/år, kanske så mycket som 4500... 

    Därav riskabelt att köpa eftersom de slits mycket och minskar i värde mycket fortare än om man kör mindre. 

  • Svar på tråden Kan man inte leasa en begagnad bil?
  • TQR735

    Men om du leasar en bil handlar det i slutändan om att du kommer att få betala allt och en vinst till företaget som du leasar från.

    Anledningen att leasa är att du tycker att det är bekvämt att inte vill äga och därför är beredd att betala mer per månad än om du ägde. Kostnaden under leasaperioden kommer alltid vara högre än om du äger. För du ska betala vinsten till ytterligare en part.

  • Darimna

    Tack för rådet. Det förstår jag att det i vanliga fall inte lönar sig. Men jag tänker att det skulle kännas tryggare och att det är mer "gamble" att äga eftersom det då kan hända att man får tag på en bil som går sönder med en gång och så förlorar man allt istället.

    Exempel:
    Det är lite det som hänt mig förut.. Jag köper en bil för rätt stor engångssumma, betalar en massa pengar i reparationer under 1-2 år och sedan är det bara att skrota den. I det fallet hade det varit bättre att leasa. 


    Så kan det ju bli om man har otur. Har man tur kan samma bil hålla bra i 10år med bara några små reparationer. Då är det såklart mycket mer värt. 

    Eftersom vi kör 4000 mil/år sänker vi värdet på bilen i botten på bara ett par år också även om vi skulle köpa en som inte gått så långt. Plus att ju mer vi kör desto mer risk att vi åker på stora kostnader för att något går sönder. Som vi slipper om vi leasar bilen. 

  • TQR735
    Darimna skrev 2017-10-09 18:55:11 följande:

    Tack för rådet. Det förstår jag att det i vanliga fall inte lönar sig. Men jag tänker att det skulle kännas tryggare och att det är mer "gamble" att äga eftersom det då kan hända att man får tag på en bil som går sönder med en gång och så förlorar man allt istället.

    Exempel:
    Det är lite det som hänt mig förut.. Jag köper en bil för rätt stor engångssumma, betalar en massa pengar i reparationer under 1-2 år och sedan är det bara att skrota den. I det fallet hade det varit bättre att leasa. 


    Så kan det ju bli om man har otur. Har man tur kan samma bil hålla bra i 10år med bara några små reparationer. Då är det såklart mycket mer värt. 

    Eftersom vi kör 4000 mil/år sänker vi värdet på bilen i botten på bara ett par år också även om vi skulle köpa en som inte gått så långt. Plus att ju mer vi kör desto mer risk att vi åker på stora kostnader för att något går sönder. Som vi slipper om vi leasar bilen. 


    Nja den säkerhet" du har med att leasa en ny bil är nybilsgarantin. Den finns inte på en äldre bil.

    Men det du ska satsa på är en hyfsat ny långmilare. Att lägga 50-60tkr på en bil är tyvärr ofta att slänga dessa i sjön. Du får en bil som gått 15 000mil och är 10 år gammal. Den är slut efter något år och många dyra reparationer.


  • Kjell2
    TQR735 skrev 2017-10-09 18:10:49 följande:

    Men om du leasar en bil handlar det i slutändan om att du kommer att få betala allt och en vinst till företaget som du leasar från.

    Anledningen att leasa är att du tycker att det är bekvämt att inte vill äga och därför är beredd att betala mer per månad än om du ägde. Kostnaden under leasaperioden kommer alltid vara högre än om du äger. För du ska betala vinsten till ytterligare en part.


    Nja, det bygger på antagandet att jag som privatperson kan få samma pris på bil, kapital, underhåll mm som en leasingföretag vilket köper in massor med trolig mängdrabatt.
  • Darimna

    Jag har tittat lite. Det finns ganska många bilar i 40-50kkr-klassen som gått under 5000 mil och är mindre än 10år gamla. Vill man dessutom att den drar under 0,5l/mil (blandad körning) blev det lite mer begränsat men några hittade jag. 

  • Rabarbapuppa
    Darimna skrev 2017-10-09 20:16:07 följande:

    Den här t ex.. Är den bra?

    www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-aygo-1-0-vvt-i-5dr-68hk-lagt-miltal-6977-11327099&au_car_id=7952771&utm_medium=referral&utm_source=autouncle_web


    Aygo är ju syster med Citroën C1 och Peugeot 107. (Jag har själv kört C1 en del) 
    De stoltserar generellt med låga ägandekostnader, vilket är logiskt för en liten snål bil med låg effekt. De verkar inte heller vara speciellt "gå sönder"-benägna.
    Förutom det har de däremot ganska dåligt rostskydd generellt, och får låga betyg för det. Och framförallt, det är ju ingen familjebil. Jag skulle aldrig någonsin ha en Aygo upp till 4000 mil om året. Vindbrus, lite bullriga, stötig fjädring och mycket små utrymmen, ja då får man vara bra snål om man ska stå ut med detta. Däremot har den hyfsad väghållning för sin klass. Är du redan nere på en 3-cylindrig city-bil kan du lika gärna titta på C1 och 107 då dessa är snäppet lägre prissatta trots att de är samma bil som Aygon. 

    /Puppa
  • felix le chat

    Jag tycker du skall titta på begagnede bilar med lång garanti.
    Tex en 3 år gammal KIA.
    Dom har 7 års garanti och du har därmed 4 år kvar på garantin om du köper en
    tre år gammal bil.

    Hyundai har 5 år.
    Mazda och Mitsubishi har lång garanti på vissa modeller och år.

  • Darimna
    felix le chat skrev 2017-10-10 09:52:57 följande:

    Jag tycker du skall titta på begagnede bilar med lång garanti.
    Tex en 3 år gammal KIA.
    Dom har 7 års garanti och du har därmed 4 år kvar på garantin om du köper en
    tre år gammal bil.

    Hyundai har 5 år.
    Mazda och Mitsubishi har lång garanti på vissa modeller och år.


    Åh.. bra idé. Jag har redan funderat på KIA då de låg högt på listan över bensinsnåla bilar..Tack


     

  • Darimna
    Rabarbapuppa skrev 2017-10-10 09:43:27 följande:
    Aygo är ju syster med Citroën C1 och Peugeot 107. (Jag har själv kört C1 en del) 
    De stoltserar generellt med låga ägandekostnader, vilket är logiskt för en liten snål bil med låg effekt. De verkar inte heller vara speciellt "gå sönder"-benägna.
    Förutom det har de däremot ganska dåligt rostskydd generellt, och får låga betyg för det. Och framförallt, det är ju ingen familjebil. Jag skulle aldrig någonsin ha en Aygo upp till 4000 mil om året. Vindbrus, lite bullriga, stötig fjädring och mycket små utrymmen, ja då får man vara bra snål om man ska stå ut med detta. Däremot har den hyfsad väghållning för sin klass. Är du redan nere på en 3-cylindrig city-bil kan du lika gärna titta på C1 och 107 då dessa är snäppet lägre prissatta trots att de är samma bil som Aygon. 

    /Puppa

    Peugeot köper vi aldrig igen eftersom vår 307 varit en skrothög från början. Aldrig gått två månader utan att något går sönder. Och när vi frågat bilkunniga människor vi känner säger dem att så är det alltid med Peugeot...


     


    Men du har rätt, den är för liten för oss. Insåg inte fullt hur liten den var.


    Fast när vi tänkt på saken har vi ändå kommit fram till att vi vill ha en mindre bil nu. Barnen börjar bli lite större och nu när vi inte behöver någon stor barnvagn eller resesäng med oss längre behövs inte lika stort bagageutrymme. 


    Men 5 bra sittplatser måste finnas och lite mer packutrymme än de minsta modellerna i alla fall.. 

Svar på tråden Kan man inte leasa en begagnad bil?