• Qurtet

    Är Israel en rasistisk apartheid stat

    I Israel är palestinier andra klassens medborgare och judar får förmåner i israel som icke judiska medborgare inte får det är är etnonationalistisk stat.

  • Svar på tråden Är Israel en rasistisk apartheid stat
  • Queennr1

    Israel är en okupationsmakt. Obegripligt att skiten kan få fortsätta.

    Obegripligt att en så utsatt folkgrupp som judar kan göra som de gör mot palestinierna. Offer har blivit förövare.

  • CarinaL26
    Ahmed456 skrev 2017-10-11 13:03:59 följande:

    Om du syftar på muslimska terrorister så har judarna inget emot dem när det inte drabbar de själva. I Syrien så stödjer de muslimska terrorister. USA och judarna har stoppat vapen i händerna och till och med utbildat muslimska terrorister att slåss mot Assad.


    Så att Shia och Sunnimuslimer mördat varandra i århundraden är USA:s och Israels fel?

    Right...
  • Ahmed456
    CarinaL26 skrev 2017-10-11 13:06:09 följande:
    Så att Shia och Sunnimuslimer mördat varandra i århundraden är USA:s och Israels fel?

    Right...
    Du pratar om nåt helt annat, är du för okunnig i ämnet så är det bättre om du inte skriver. Islam är en ohyra och jag är innerligen trött på islamisters konflikter.
    Det judarna gör i Israel vilket tråden handlar om är en fascistisk politik, de bygger illegala bosättningar. Det kan jämföras med att en främmande makt hade börja bygga och ta kontroll på delar av Sverige.

    Judarna med dess sionistiska ideologi har inget emot muslimska terrorister eller att skapa konflikter i andra länder om de passar deras intressen.
  • w123

    Att klaga på endast Israel är enkelsidigt och lite orättvist.

    Alla länder där i trakten har mer eller mindre apartheid, alternativt inbördeskrig för att det ingen part har varit stark nog att lyckas åstadkomma apartheid.

  • AndreaBD
    w123 skrev 2017-10-11 13:20:55 följande:

    Att klaga på endast Israel är enkelsidigt och lite orättvist.

    Alla länder där i trakten har mer eller mindre apartheid, alternativt inbördeskrig för att det ingen part har varit stark nog att lyckas åstadkomma apartheid.


    Precis. Och judarna har varit mycket utsatta. Med tanke på det, och främst då på holocaust, men inte bara, kan jag förstå att de överdriver ibland. De vill inte råka ut för något igen. Och man ska också komma ihåg att det kriget då Israel annekterade några områden, börjades av dem andra. Och det var flera arabiska länder som angrep Israel helt plötsligt. Att de vann det där kriget - det hade ingen ens räknat med. Det är ju inget ovanligt att ett land som blivit angripen och som vinner kriget får något i kompensation. Land eller pengar. Det är därför de har västbanken, m.m.

    Och man måste också skilja mellan vanliga judar och sionister. Israel är ingen sionistisk stat. De har ju fortfarande tjafs med sionister som inte ens godkänner staten Israel för att den INTE grundar sig på sionism.
  • Abegayle70

    Trams.

    Araber här i Israel har samma rättigheter som vi judar. Israels grundlag (paragraf 13) garanterar samtliga invånare demokrati och lika rättigheter inför lagen - oavsett kön och religion.

    Här kan du t.ex. läsa om muslimska (och kristna) kvinnor som tar värvning i IDF.


    www.israeltoday.co.il/NewsItem/tabid/178/nid/28547/Default.aspx


    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Abegayle70

    Förtryckt muslimsk kvinnlig polis ?



    Eller stolt medborgare i Israel?


    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Queennr1
    Abegayle70 skrev 2017-10-11 16:37:37 följande:

    Trams.

    Araber här i Israel har samma rättigheter som vi judar. Israels grundlag (paragraf 13) garanterar samtliga invånare demokrati och lika rättigheter inför lagen - oavsett kön och religion.

    Här kan du t.ex. läsa om muslimska (och kristna) kvinnor som tar värvning i IDF.

    www.israeltoday.co.il/NewsItem/tabid/178/nid/28547/Default.aspx


    Hahaha... Är du verkligen så naiv?
  • Abegayle70
    Queennr1 skrev 2017-10-11 17:15:33 följande:

    Hahaha... Är du verkligen så naiv?


    Jaha? Du tycker att du vet mer om det än vad jag som bor i landet gör. Vem är naiv, tro?
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Queennr1
    Abegayle70 skrev 2017-10-11 17:27:18 följande:

    Jaha? Du tycker att du vet mer om det än vad jag som bor i landet gör. Vem är naiv, tro?


    Självklart är de du som bor där och därmed inte har möjligheten till större objektivitet. För du tror väl inte att en majoritet av palestinierna håller med dig.

    Hur kan man INTE se likheterna mellan hur nazisterna beslagtog och flyttade in i judarnas hem under andra världskriget och vad bosättarna gör mot palestinierna? Hur är det möjligt att vara så blind?
  • AndreaBD
    Queennr1 skrev 2017-10-11 17:33:17 följande:
    Självklart är de du som bor där och därmed inte har möjligheten till större objektivitet. För du tror väl inte att en majoritet av palestinierna håller med dig.

    Hur kan man INTE se likheterna mellan hur nazisterna beslagtog och flyttade in i judarnas hem under andra världskriget och vad bosättarna gör mot palestinierna? Hur är det möjligt att vara så blind?
    Har du pratat med palestinier då? Min son sa just att han har pratat med några och de verkade inte tycka att det var så farligt. Och jag känner en kvinna som är gift med en palestinier och bor i Israel. De har valt att bo där istället för i Europa. Hon säger det är helt okej och hon trivs där.
  • Queennr1
    AndreaBD skrev 2017-10-11 17:41:40 följande:

    Har du pratat med palestinier då? Min son sa just att han har pratat med några och de verkade inte tycka att det var så farligt. Och jag känner en kvinna som är gift med en palestinier och bor i Israel. De har valt att bo där istället för i Europa. Hon säger det är helt okej och hon trivs där.


    Jamendåså. Då är det säkert bara att fåtal palestinier som inte tycker det är toppen att vara ockuperade ...
  • AndreaBD
    Queennr1 skrev 2017-10-11 18:05:02 följande:
    Jamendåså. Då är det säkert bara att fåtal palestinier som inte tycker det är toppen att vara ockuperade ...
    Hade det varit bättre med "etnisk rensning"? Det finns många som gärna hade bott kvar i sina hemtrakter, oavsett vem som "äger" området nu. T.ex. min mamma med hela släkten. De hade bott där i många hundra år, i samma by/område. De hade inte alternativet att bo kvar 1945. Israelerna är uppenbarligen ändå snällare än ryssarna?
  • AndreaBD
    Fantal skrev 2017-10-11 18:17:56 följande:
    Frågan är varför Israel inte vill ha någon två stats lösning Israel vill fortsätta ockupera palestinskt land och bomba palestinierna Gaza är ett enda stort ghetto tack vare Israel.
    Det är ganska normalt efter man har blivit angripen och ändå har vunnit kriget. Ska man inte få någon slags kompensation då?
  • Abegayle70
    Fantal skrev 2017-10-11 18:17:56 följande:

    Frågan är varför Israel inte vill ha någon två stats lösning Israel vill fortsätta ockupera palestinskt land och bomba palestinierna Gaza är ett enda stort ghetto tack vare Israel.


    Balfourdeklarationen innebar 2 stater när osmanska rikets palestinska område delades i Israel och Jordanien.

    Gazaborna lider pga hamas. De är arabernas fiende, inte Israel.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Abegayle70
    Queennr1 skrev 2017-10-11 17:33:17 följande:

    Självklart är de du som bor där och därmed inte har möjligheten till större objektivitet. För du tror väl inte att en majoritet av palestinierna håller med dig.

    Hur kan man INTE se likheterna mellan hur nazisterna beslagtog och flyttade in i judarnas hem under andra världskriget och vad bosättarna gör mot palestinierna? Hur är det möjligt att vara så blind?


    Det är områden som erövrats i förvarskrig mot Jordanien som gång på gång anfalit israel (och fått på pälsen varenda gång).
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Abegayle70
    Queennr1 skrev 2017-10-11 17:33:17 följande:

    Självklart är de du som bor där och därmed inte har möjligheten till större objektivitet. För du tror väl inte att en majoritet av palestinierna håller med dig.

    Hur kan man INTE se likheterna mellan hur nazisterna beslagtog och flyttade in i judarnas hem under andra världskriget och vad bosättarna gör mot palestinierna? Hur är det möjligt att vara så blind?


    Jag tror att jag känner fler araber än vad du gör...
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Abegayle70

    Det förekommer rasism i Israel på samma sätt som det förekommer i alla länder. Jag råkade ut för detta när jag växte upp och levde i Sverige, min fru har kallats judehora och blivit spottad på i Sverige. Innebär det att Sverige är en rasistisk stat?


    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
Svar på tråden Är Israel en rasistisk apartheid stat