• kajsaemma

    2 veckors bebis vill amma varje vaken timme, minst!

    Hej!

    Min lilla tjej är nu två veckor. Hon har varit nöjd med amning fram till för tre dagar sen. Nu vill hon amma hela, hela tiden. När hon ätit klart/somnat tar det en kvart sen skriker/gnyr hon och blir lugn när hon kommer till bröstet. Nån med liknande erfarenhet?

    Jag är rädd att jag har för lite mjölk, att hon inte blir mätt.

    Första dagarna efter mjölken runnit till ammade hon varannan timme och låg nöjt och tittade mellan amningarna. Hon blev nöjd, det verkar hon inte bli nu. Eller blir hon det men vill bara snutta? Känner mig väldigt osäker. Detta är mitt andra barn men med första gav jag tillägg redan från start och skulle så gärna vilja kunna helamma denna gång.

    Nån med liknande erfarenhet?

    Ska tillägga att hon hade gått upp bra i vikt sist vi vägde henne för 4 dagar sen

  • Svar på tråden 2 veckors bebis vill amma varje vaken timme, minst!
  • Anonym (Td)

    Sådär gör min 3 månaders fortfarande ibland. Följer därför tråden

  • BuoBä

    Det är normalt att de "lägger in en beställning" på ökad produktion genom att vilja äta jätteofta. Och ja det känns som att brösten är helt tomma men det är bara att amma på. I normalfallet anpassar sig produktionen och barnen lugnar sig och äter mer sällan igen efter ett par dagar.

  • LitenBlomma
    BuoBä skrev 2017-10-12 13:37:12 följande:

    Det är normalt att de "lägger in en beställning" på ökad produktion genom att vilja äta jätteofta. Och ja det känns som att brösten är helt tomma men det är bara att amma på. I normalfallet anpassar sig produktionen och barnen lugnar sig och äter mer sällan igen efter ett par dagar.


    Så bra förklarat Låt henne äta så ofta som hon vill.

    I förra veckan, när min bebis var 2 v, la han in en beställning som han aldrig hämtade ut sen Det resulterade i mjölkstockning.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • kajsaemma
    BuoBä skrev 2017-10-12 13:37:12 följande:

    Det är normalt att de "lägger in en beställning" på ökad produktion genom att vilja äta jätteofta. Och ja det känns som att brösten är helt tomma men det är bara att amma på. I normalfallet anpassar sig produktionen och barnen lugnar sig och äter mer sällan igen efter ett par dagar.


    Okej! Ja det känns verkligen som om de är tomma.. ibland kan hon bli lite stökig vid bröstet också och suga och släppa taget om varannat. Ska man ge tillägg när de har sånna här perioder? Eftersom hon verkar lite frustrerad vissa gånger..
  • Anonym (.)
    kajsaemma skrev 2017-10-12 14:48:55 följande:

    Okej! Ja det känns verkligen som om de är tomma.. ibland kan hon bli lite stökig vid bröstet också och suga och släppa taget om varannat. Ska man ge tillägg när de har sånna här perioder? Eftersom hon verkar lite frustrerad vissa gånger..


    Nej, ge inte tillägg. Då jobbar hon inte på att öka din produktion utan din mjölk minskar istället. Tillägg är bara om du själv planerar att minska amningen.

    Mina bebisar har ammat nästan dygnet runt i ca 3 månader. Därefter varje timma nattetid men kanske bara varannan timma på dagen. Fram till ca 10 månaders ålder när det glesades ut.
  • Carambolan

    Helt normalt! Mina har också ammat ofta och länge de första veckorna. Sen har det blivit glesare och glesare, och mellan 2-3 månader stabiliserat sig på en gång var tredje timme.

  • lövet2

    Ja, det är normalt. Babyn växer och behöver mer mjölk. Din mjölk räcker inte för att göra henne proppmätt, och därför äter hon ofta. När hon äter ofta, så får du mer mjölk för varje dag. Efter några dagar kommer du i kapp med produktionen.

  • Seven Costanza

    Låter helt normalt! Glöm inte att själv dricka mycket vatten och äta bra så att det finns något att producera mjölk av - lätt att glömma att dricka nu när det inte är särskilt fint väder längre .

  • Sandysassa

    Prova att få näsdroppar utskrivna av BVC. Dom heter syntocinon och hjälper till att öka på beställningen. Fungerade bra för mig, nackdelen är att dom är ganska dyra om man behöver använda den ofta.

  • fluu

    Helt normalt. Och helt normalt att bebisen i perioder vill till bröstet hela tiden för att öka på mjölkmängden. Amning är ju ofta dessutom inte bara mat utan även närhet, tröst osv.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • kajsaemma

    Nu, några dagar senare, verkar hon nöjdare! Så det var nog en ökning i mjölkproduktionen hon hjälpte till att göra :)

    Nu när jag har några mammor här i tråden så ska jag passa på att fråga. Ni som har två barn eller mer, har ni nått tips på hur storasyskonet ska kunna acceptera ammningen med lillasyskonet? Till veckan börjar pappan om att jobba och det känns lite gruvsamt hur jag ska kunna amma i lugn och ro och att storasyster ska acceptera det. Det fungerar iofs ganska bra just nu men ibland blir hon ju arg att jag sitter låst med lillasyster 20 min. Nån som har nått tips? :)

  • kajsaemma

    Nu, några dagar senare, verkar hon nöjdare! Så det var nog en ökning i mjölkproduktionen hon hjälpte till att göra :)

    Nu när jag har några mammor här i tråden så ska jag passa på att fråga. Ni som har två barn eller mer, har ni nått tips på hur storasyskonet ska kunna acceptera ammningen med lillasyskonet? Till veckan börjar pappan om att jobba och det känns lite gruvsamt hur jag ska kunna amma i lugn och ro och att storasyster ska acceptera det. Det fungerar iofs ganska bra just nu men ibland blir hon ju arg att jag sitter låst med lillasyster 20 min. Nån som har nått tips? :)

  • LitenBlomma
    kajsaemma skrev 2017-10-14 08:12:25 följande:

    Nu, några dagar senare, verkar hon nöjdare! Så det var nog en ökning i mjölkproduktionen hon hjälpte till att göra :)

    Nu när jag har några mammor här i tråden så ska jag passa på att fråga. Ni som har två barn eller mer, har ni nått tips på hur storasyskonet ska kunna acceptera ammningen med lillasyskonet? Till veckan börjar pappan om att jobba och det känns lite gruvsamt hur jag ska kunna amma i lugn och ro och att storasyster ska acceptera det. Det fungerar iofs ganska bra just nu men ibland blir hon ju arg att jag sitter låst med lillasyster 20 min. Nån som har nått tips? :)


    Jag har 6 barn men ibland kör det ihop sig för mig också hur mycket jag än försöker. Min 4 åring behöver aktiveras och kan bli riktigt frustrerad om jag säger nej inte nu när lillebror äter. Men för det mesta går det bra om han får spela ett spel med mig, läsa bok, bara mysa bredvid, film, surfplatta, leka med lego, lekplatsen, måla, pärla, pussla. Jag använder amningskudden för att få händerna fria.

    Jag tillåter inte att han gör vad som helst men väljer mina krig under amningstiden
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
Svar på tråden 2 veckors bebis vill amma varje vaken timme, minst!