• Almina

    Ostabil enligt soc- får ej ha min bebis

    Jag vill också skicka en stor kram.

    Har du berättat för socialtjänsten om hur ditt ex utpressar dig för att du ska få träffa barnet? Har du några skriftliga bevis, som sms?

    Tänker spontant att det ändå måste vara en risk att det kan vändas till din nackdel att bara åka och ta barnet. Men jag vet inte om jag skulle kunna låta bli att göra det ändå i ditt fall. Och sen vara tydlig med att du gjort det på inrådan av din advokat, för att få en chans till prövning. Din advokat bör ju ha erfarenhet av vad som är det bästa sättet. Men kanske det kan vara värt att kolla med någon ytterligare advokat?

    Hoppas annars du får napp här på någon som har erfarenheter.

  • Almina

    Hur kommunicerar du och exet nu? Tänker att sms kan vara bra för att få "bevis" på hur han hanterar situationen.

    Hur funkar det om du skulle stämma ditt ex på vårdnaden? Med tanke på att han inte direkt kan sägas underlätta att ni träffas. Då tänker jag att det också blir en domstolsförhandling. Men kanske väldigt riskabelt. Och det kanske tar längre tid? (Jag har som du förstår inte direkt erfarenhet, utan försöker bara tänka fritt.) Nån annan här kanske vet?

    Har läst också om nån typ av bedömningshem där förälder och barn får bo tillsammans i ett särskilt boende och där socialtjänsten bedömer hur man är som förälder. Skulle det kunna vara en möjlighet för dig att "bevisa" att du är en bra förälder? (Vet dock inte hur dessa hem använda riktigt.) Nån som vet om det skulle kunna funka?

    Eller om din advokat har några tankar kring detta.

Svar på tråden Ostabil enligt soc- får ej ha min bebis