• Anonym (S)

    konstiga regler till tonåring?

    Jag vill veta om andra tycker det är konstigt att ha regler till en tonåring, inte vissa självklara menar jag såklart men jag tycker iallafall vissa jag fått är väldigt konstiga. Plus att det är väldigt många, känns mer som typ ett behandlingshem och jag är inte stökig och tror inte dom gjorde dom till just mig för det står (regler tonåring) Jag skriver inte alla för det är väldigt många men dom jag tycker är konstiga (finns tusen andra men som är självklara, iaf för mig som att tex inte röka etc)

    *Fråga om du ska gå ut.

    *Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och

    23:00 på helger.

    *Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

    *Följa med på aktiviteter

    *Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan.

    Det är många fler men om jag väljer ut är det nog dom konstigaste eller tycker ni som har tonåringar att dom är normala? (Jag är 14 år) Jag har aldrig varit med om att få en lista på typ minst 30 regler förut.

  • Svar på tråden konstiga regler till tonåring?
  • Anonym (Man)

    Det låter på det stora hela som rätt rimliga krav för en 14åring

  • Fiona M

    Var bor du?
    Låter inte konstigt att ha även självklara regler nedskrivna om man har flera tonåringar boende, just för att vara tydlig och undvika missförstånd, och de låter inte ovanligt hårda heller.

  • Anonym (?)

    Det är väl helt normala regler för en 14-åring?

    Om vi benar ut dem lite:

    Hemma senast 22 en vardag: Helt ok, du går ju i skolan och bör inte vara alltför trött dagen efter. Finns ingen anledning till att komma hem senare än så.

    Hemma senast 23 veckoslut: Ja, du är ju bara 14 år och de vill såklart att du inte ska råka illa ut. Det visar att de bryr sig om dig, och det är ändå ganska sent att vara ute till nästan midnatt. Vad finns det att göra på helgerna som du anser inte räcker att göra fram till klockan 23? Skulle du vilja gå på bio tex så förlängs säkert tiden om du bara frågar. 

    Fråga om att ta mat: Är ni många som bor så kan det vara anledningen, om alla bara går och tar så kanske planering av frukost/middag etc inte stämmer. Men är det så att du alltid vill ha ett mellanmål så kanske ni kan göra upp om det, att du alltid tar en tallrik yoghurt eller två mackor varje dag etc. Denna regel är bara konstig om de säger NEJ till att du äter när du är hungrig (om det inte är nära till middagen då...) än om de bara vill veta hur mycket som kommer gå åt om dagarna.

    Följa med på aktiviteter: vilka är aktiviteterna, och hur ofta är de? De kanske tycker det är viktigt att du är en del av familjen/gemenskapen och det är ju en positiv sak.

    Ansvara för maten: Är väl toppen, det har jag infört här hemma och mina barn är yngre än dig. Hur ska man annars lära sig laga mat? Det är ett steg till att bli vuxen.

  • Jemp

    Jag tycker de låter väldigt rimliga. Vissa förekommer ju även i vuxenlivet, även om det väl sällan är uttalade regler men allmänt ansvar och kommunikation.

  • Anonym (Hm)
    Jemp skrev 2017-10-16 12:29:33 följande:
    Jag tycker de låter väldigt rimliga. Vissa förekommer ju även i vuxenlivet, även om det väl sällan är uttalade regler men allmänt ansvar och kommunikation.
    Håller med
  • LFF
    *Fråga om du ska gå ut.

    Helt normalt att man kollar av att det är ok att gå ut innan man gör det.

    *Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och 23:00 på helger.

    Tycker helt ärligt att kl 22 en vardag är alldeles för sent för en 14-åring att vara ute när det är skoldag dagen efter.

    *Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

    Är ni många som äter? Absolut att man kollar av att det är ok då. Men man kan också be de ansvariga att se till att det finns tex frukt hemma så det alltid finns något att äta om man är lite hungrig mellan huvudmålen.

    *Följa med på aktiviteter

    Låter rätt självklart.

    *Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan

    Strålande! Då får du/ni ju inblick i allt som krävs för att planera och laga mat och står bättre rustade när det är dags att ha eget boende.
  • Anonym (Mathilda78)
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 11:59:49 följande:

    Jag vill veta om andra tycker det är konstigt att ha regler till en tonåring, inte vissa självklara menar jag såklart men jag tycker iallafall vissa jag fått är väldigt konstiga. Plus att det är väldigt många, känns mer som typ ett behandlingshem och jag är inte stökig och tror inte dom gjorde dom till just mig för det står (regler tonåring) Jag skriver inte alla för det är väldigt många men dom jag tycker är konstiga (finns tusen andra men som är självklara, iaf för mig som att tex inte röka etc)

    *Fråga om du ska gå ut.

    *Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och

    23:00 på helger.

    *Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

    *Följa med på aktiviteter

    *Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan.

    Det är många fler men om jag väljer ut är det nog dom konstigaste eller tycker ni som har tonåringar att dom är normala? (Jag är 14 år) Jag har aldrig varit med om att få en lista på typ minst 30 regler förut.


    Detta är inga konstiga regler. Vet inte vad resten av listan består av så det är svårt att svara på om det är för mycket. Hade samma regler för min son + att han också skulle städa sitt rum varje vecka och tvätta sina egna kläder då tvättmaskinen var i badrummet. Aktiviteter behövde han dock inte följa med på då jag ansåg att han behövde sin privata tid så som jag själv ville ha när jag var tonåring. Att du får laga mat kan låta trist nu men en dag kommer du tacka dina föräldrar att de lärde dig det ansvaret. En dag snart kommer det inte längre vara någon där som handlar och tillagar maten åt dig och det är den dagen de förbereder dig på + att de lär dig ansvar. Tiderna du ska vara hemma på + att du ska tala om när du går är ju också helt normalt. Världen är ingen gullig plats, saker händer och de är rädda om dig. Därför har de dessa regler :)
  • EmberEyes

    Jag tycker inte det är konstiga regler. Mina regler/krav när jag var tonåring var nog strikta än så, i alla fall innan gymnasiet. De var inte nedskrivna på papper vad jag minns, men de var klart och tydligt uttalade.

    *Sköta läxor och skola
    *Hemma senast 21 om vardagar, undantag om jag var hemma hos betrodd kompis för att plugga.
    *Alltid meddela var jag var/skulle befinna mig, och med vem.
    *Två av turerna med hundarna varje dag
    *Ansvarig för disk två dagar i veckan
    *Ansvarig för mat 1-2 dagar i veckan
    *hjälpa till med tvätten
    *Hjälpa till med städningen på gemensamma utrymmen
    osv

  • Påven Johanna II
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 11:59:49 följande:

    Jag vill veta om andra tycker det är konstigt att ha regler till en tonåring, inte vissa självklara menar jag såklart men jag tycker iallafall vissa jag fått är väldigt konstiga. Plus att det är väldigt många, känns mer som typ ett behandlingshem och jag är inte stökig och tror inte dom gjorde dom till just mig för det står (regler tonåring) Jag skriver inte alla för det är väldigt många men dom jag tycker är konstiga (finns tusen andra men som är självklara, iaf för mig som att tex inte röka etc)

    *Fråga om du ska gå ut.

    *Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och

    23:00 på helger.

    *Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

    *Följa med på aktiviteter

    *Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan.

    Det är många fler men om jag väljer ut är det nog dom konstigaste eller tycker ni som har tonåringar att dom är normala? (Jag är 14 år) Jag har aldrig varit med om att få en lista på typ minst 30 regler förut.


    1: mina har inte behövt fråga om att gå ut, det har räckt med att det berättat att de ska göra det.

    2: mina har inte haft några sådana tider. Jag har inte krävt av dem att de ska gå hem någon särskild tid, det har de klarat av att bedöma själva. 

    3: Nej, verkligen inte.

    4: Aldrig haft det som tvång i åldrar där de kunnat ta hand om sig själva ensamma hemma. 

    5: Nej, inte detta heller. Däremot har de själva erbjudit sig att laga mat ganska ofta vilket jag tyckt varit ett trevligt initiativ. 
Svar på tråden konstiga regler till tonåring?