• Kurlie

    Ni som matpreppar se hit!

    Jag funderar på att börja matpreppa inför mån-tors för att spara tid men främst pengar.
    Lite frågor till er som gör detta.

    1.Då jag tänkt göra detta till hela familjen blir det ganska mycket mat och är rädd att allt kanske inte håller sig. Fryser ni en del av maten eller klarar sig allt vanligtvis i kyl?

    2.Upplever ni stor skillnad ekonomiskt? Alltså att ni spar mycket pengar på preppen?

    3.Känner ni att tiden ni spar på vardagarna är värt tiden det tar ifrån helgen?
    (Är hemma just nu men tänker detta kanske blir mer värt när en jobbar igen och kommer hem relativt sent) 

    4.Dela med dig av dina smartaste prepp tips! 

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Ni som matpreppar se hit!
  • Anonym (FD Kock)

    Råkost tycker jag funkar bra att preppa.
    Ex Vitkål. Kör upp ett helt huvud dela i plastpåsar ( lättare att knö in i kylen där plats finns. 
    1, Pizzasallad
    2, Med krossad annanas
    3, ColeSlaw

    Kokar gröna bönor och gör lika dant
    1, Sesamolja, teriyakisås och sesamfrön
    2, finhackad lök, 1 del vinäger o 2 del olja italiensk salladskrydda

    Ska man ha bönor/ärtor/linser kan man ju blötlägga dom tidigt.

  • Hufflepuff

    1. Jag brukar laga mat på söndagskvällen inför hela veckan och jag brukar inte frysa in utan det håller sig, kanske beroende på vad som är i maten att jag fryser in sista dagarnas mat. 

    2. Det jag spar mycket pengar på är att jag vet vad jag ska äta och har den redo hemma så jag åker inte till affären lika ofta och handlar grejer jag egentligen inte behöver. Jag sparade mer pengar när jag kunde laga hela månadens mat, men det är ju rätt mycket jobb och kräver mycket frysförvaring. Jag är ensam så jag kunde göra det när jag hade en större frys. 

    3. Jag tycker det är värt det för att kvällarna blir inte lika stressiga och det där att man vet vad man ska äta och inte behöver planera. Det är värt det för mig, jag försöker laga allt på en gång så det inte tar för mycket tid. Jag lagar oftast kanske bara 3-4 olika maträtter för att jag kan äta samma när jag är själv. Men då kan jag ha fyra kastruller/grytor/stekpannor och gör allt samtidigt. När det är klart så gör jag ris/pasta/bulgur eller vad jag nu ska ha för tillbehör, då tar det inte jättelång tid utan kanske en timme, eller två beroende på vad jag lagar. 

    Sallad tycker jag är svårare men jag brukar göra pizzasallad, det tycker jag blir bättre om det får stå sig några dagar. Jag lagar mat till söndagkväll-fredag lunch. 

    4. Mitt bästa tips är att köpa det som är billigt den veckan och planera middagen utifrån det. Ha samma bas till flera maträtter, äter man t.ex. köttfärssås på måndagen så kan man kanske äta köttfärssoppa på torsdagen. Ha i mycket bönor och linser i för att fylla ut och det blir lite billigare.  

  • scanmia

    Jag preppar luncher för måndag-onsdag för sex personer på söndag samt för torsdag och fredag på onsdag. Mest blir det smörgåsar, men även pajer, wraps och saker som kan serveras kalla. Ett par gånger i veckan packar jag soppor, pasta eller andra varmrätter i termos, men då måste jag värma på morgonen och det är tar tid. Mest tid går åt till att fördela frukt och grönsaker i färdiga portioner. Medan jag lunchpreppar gör jag dessutom en stor matig sallad som räcker för luncher och middagar i 3-4 dagar. Jag sparar framför allt tid genom att göra det enligt löpande-band-principen: behöver bara dra fram allt och diska undan en gång istället för varje morgon. Det blir nog mindre svinn med.

    Vad gäller middagsmat så är jag inte lika organiserad. Jag gillar dessutom fräscha, krispiga inslag i maten som ju ofta bara behöver någon minuts tillagning, men jag försöker att varje vecka laga en måltid dubbel och frysa in. På bara några veckor har man frysen full av färdiga middagar. Soppor, grytor, pajer och gratänger funkar nästan alltid för infrysning.

    Jag ska tillägga att min man är den som gör majoriteten av mathandlandet så det underlättar om jag har planering och listor färdiga och klara.

  • modsey

    Lagar mat på söndagen som med fördel kan ätas i veckan. Köttbullar, Lasagne, kött eller kycklinggryta. Kan också skala potatis som får ligga i vatten o l8ute mjölk i kylen t måndag eller tisdagsmiddagen. .. Gör även en stor kanna smoothi med havregryn och ex grönkål i med massa frukt som räcker t onsdag för frukostar. Pannkakssmet som vilar i kylen och blir två frukostar. En stor vitkålssallad som räcker två tre dagar till middag

    Spar tid till vardagen helt enkelt.

  • Anonym (H)
    modsey skrev 2017-10-17 07:30:43 följande:

    Lagar mat på söndagen som med fördel kan ätas i veckan. Köttbullar, Lasagne, kött eller kycklinggryta. Kan också skala potatis som får ligga i vatten o l8ute mjölk i kylen t måndag eller tisdagsmiddagen. .. Gör även en stor kanna smoothi med havregryn och ex grönkål i med massa frukt som räcker t onsdag för frukostar. Pannkakssmet som vilar i kylen och blir två frukostar. En stor vitkålssallad som räcker två tre dagar till middag

    Spar tid till vardagen helt enkelt.


    Smoothie är inte bra att spara så länge, för att få i sig antioxidanterna och de andra nyttiga ämnena bör man dricka den senast en timme efter att den är gjord. Men om ni dricker den enbart för att den är god (som t ex köpt) så är det ju lugnt :)
  • modsey
    Anonym (H) skrev 2017-10-17 08:10:57 följande:

    Smoothie är inte bra att spara så länge, för att få i sig antioxidanterna och de andra nyttiga ämnena bör man dricka den senast en timme efter att den är gjord. Men om ni dricker den enbart för att den är god (som t ex köpt) så är det ju lugnt :)


    Jag tror vi överlever näringsmässigt ändå. Och helt näringsfattig är den ju inte.
  • Aniiee

    Tycker jag inte ggör annat ibland än både lagar för mer långvarigt och mise en place.

    Imorgon ska jag laga matlådor, för ugan ska jobba "tät helg", så hon behöver matlådor och jag blir rätt lat om jag ska äta solo.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Kurlie
    Anonym (H) skrev 2017-10-17 08:10:57 följande:
    Smoothie är inte bra att spara så länge, för att få i sig antioxidanterna och de andra nyttiga ämnena bör man dricka den senast en timme efter att den är gjord. Men om ni dricker den enbart för att den är god (som t ex köpt) så är det ju lugnt :)
    Jasså inte? Jag brukar göra en havreyoghurt som är ungefär som smoothie som jag har i kyl 2-3 dagar. Försvinner näringen verkligen då? 
  • Kurlie
    Aniiee skrev 2017-10-18 01:11:29 följande:

    Tycker jag inte ggör annat ibland än både lagar för mer långvarigt och mise en place.

    Imorgon ska jag laga matlådor, för ugan ska jobba "tät helg", så hon behöver matlådor och jag blir rätt lat om jag ska äta solo.


    Visst blir det trist att laga till sig själv. Är glad jag äter mycket sallad! 
Svar på tråden Ni som matpreppar se hit!