• Patronsaint

    PCO - Vad händer nu?

    Hej på er! Har precis påbörjat en PCO utredning. Ska få provsvaren nästa vecka. Men nu när man läst på lite förstår jag ju att jag har alla symtom man kan ha i princip...

    Så till min fråga. Finns det fler PCO:are därute? Och hur har ni gjort för att bli gravida? Har ni blivit spontan gravida eller har ni fått ta medicin? 

    Finns det någon medicin som lindrar symtomen man har? 

  • Svar på tråden PCO - Vad händer nu?
  • maaslev

    Med första tog det kanske tre månader efter att jag börjat med tabletter. Andra blev jag gravid när första var åtta månader. Hann nog försöka två-tre mån med tabletter. Tredje käkade jag ej tabletter och vet inte riktigt hur han blev till. Blev gravid när andra var fyra månader. Nu med fjärde som är en liten sladdis blev till på första försöket. Blev lite chockad då jag har övervikt och trodde jag skulle behöva gå ner en del innan.

  • Lillatjejen1992

    Verkar vara väldigt individuellt dehär med pco/pcos. Vi har försökt 15-16 månader och inte lyckats bli gravida en enda gång .. Inte ens en antydan till plus på ett gravtest :(

    Äter bra, tränar och är inte överviktig. Men gravid blir jag då inte. Har nästan slutat tro att det kommer hända mig.


    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
  • Patronsaint

    Härligt att höra solskenshistorier. att de ändå finns hopp!

    Känner med dig Lillatjejen1992! 

    I vårt fall känns det som att det är bara mig det är "fel" på om man säger. Min sambo har 2 st barn sedan tidigare som blev till utan problem. Har aldrig haft den minsta antydan till att blivit gravid. Får inte heller något direkt klart svar på ÄL tester i bästa fall syns linjen svagt svagt den dagen jag skall ha ÄL. Men inte i närheten av lika starkt som teststäcket. Så nu har jag faktiskt lagt ner de där med ÄL tester. 

  • Lillatjejen1992
    Patronsaint skrev 2017-10-18 13:42:08 följande:

    Härligt att höra solskenshistorier. att de ändå finns hopp!

    Känner med dig Lillatjejen1992! 

    I vårt fall känns det som att det är bara mig det är "fel" på om man säger. Min sambo har 2 st barn sedan tidigare som blev till utan problem. Har aldrig haft den minsta antydan till att blivit gravid. Får inte heller något direkt klart svar på ÄL tester i bästa fall syns linjen svagt svagt den dagen jag skall ha ÄL. Men inte i närheten av lika starkt som teststäcket. Så nu har jag faktiskt lagt ner de där med ÄL tester. 


    Mina äl tester är positiva i typ 11 dagar istället men verkar inte ha äl för det :(

    Min sambo har ett barn sen innan (tyvärr änglabarn så hon finns inte längre med oss) som blev till på första försöket så man har ju värdelöskänslor deluxe när det inte vill funka med mig :(
    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
  • Patronsaint

    Ja precis så är det att man känner sig kass! 

    Och jag blir sååå trött på alla som "tänk inte för mycket då blir det aldrig av". 

  • Lillatjejen1992
    Patronsaint skrev 2017-10-19 09:56:42 följande:

    Ja precis så är det att man känner sig kass! 

    Och jag blir sååå trött på alla som "tänk inte för mycket då blir det aldrig av". 


    Hade ens tankar kunnat avgöra om man blir gravid eller inte hade det ju inte behövts några preventivmedel.. har fått höra så mycket sjuka kommentarer under dessa 15 månader.
    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
  • NextUp

    Har blivit gravid flera gånger trots PCO, varav 2 ggr trots preventivmedel. Sonen kom till 2 veckor efter jag fått kopparspiralen utdragen. Många får problem med fertiliteten men inte alla.

  • Patronsaint

    Nu har jag fått Metformin för att gå ner ytterligare lite grann. Märker än så länge ingen större skillnad. Men ska bli spännande att se om det ger resultat. 

  • LA87

    Hej allihopa!

    Har konstaterad PCO (många äggblåsor, långa cykler på 40-60 dagar, men inget av de andra PCO symptomen såsom hårväxt, övervikt, ac e) och ska påbörja utredning om 1,5 vecka på en fertilitetsklinik. Nu vill jag ha er hjälp:

    - vad för typ av tester kommer göras? VUL förstår jag men vad för typ av hormontester etc.?

    - är det något extra jag bör se till jag får testat? Som kanske inte tillhör en ?normal? utredning men som hjälpt er?

    Tacksam för alla svar jag kan få!!!

  • UndrandeSökare

    LA87-Bland annat brukar de ta sköldkörteltester (tsh,t3, t4, kanske även antikroppar mot sköldkörteln som Tpo och Trak). Sen brukar det vara Blodstatus, koagulationsprover, kromosomtest på dig och mannen, förhoppningsvis spermatest med morfologi på mannen. Kan vara att de mäter Amh, Fsh, Lh etc

    Om du googlar på infertilitetsutredning så hittar du säkert en mer komplett lista över proverna som tas.

    Det finns missfallsutredning för de med upprepade missfall och infertilitetsutredning för de som aldrig blir gravida. De tar lite olika prover beroende på vilken utredning det gäller. Jag och min man har gjort missfallsutfedning, men de hittade inget, för de tog för få prover. Inte ens spermatest fick vi göra trots att vi frågade.

    Så vi åkte utomlands för bättre hjälp bla tog vi sperm dna fragmentationstest på privatklinik utomlands (Riga) och fick veta att spermierna hade dnafel och fragmentationsfel (testet finns inte i Sverige dndast utomlands).

  • LA87
    UndrandeSökare skrev 2017-11-16 09:32:40 följande:

    LA87-Bland annat brukar de ta sköldkörteltester (tsh,t3, t4, kanske även antikroppar mot sköldkörteln som Tpo och Trak). Sen brukar det vara Blodstatus, koagulationsprover, kromosomtest på dig och mannen, förhoppningsvis spermatest med morfologi på mannen. Kan vara att de mäter Amh, Fsh, Lh etc

    Om du googlar på infertilitetsutredning så hittar du säkert en mer komplett lista över proverna som tas.

    Det finns missfallsutredning för de med upprepade missfall och infertilitetsutredning för de som aldrig blir gravida. De tar lite olika prover beroende på vilken utredning det gäller. Jag och min man har gjort missfallsutfedning, men de hittade inget, för de tog för få prover. Inte ens spermatest fick vi göra trots att vi frågade.

    Så vi åkte utomlands för bättre hjälp bla tog vi sperm dna fragmentationstest på privatklinik utomlands (Riga) och fick veta att spermierna hade dnafel och fragmentationsfel (testet finns inte i Sverige dndast utomlands).


    Tack snälla för svar!

    Har aldrig fått missfall eller varit gravid så det blir mer åt fertilitet och varför jag ej har normal ägglossning etc.

    Vad hemskt att inte få göra alla tester och i efterhand få svar att det var just det som var felet. Trött man blir på svenska vården ibland :(
  • UndrandeSökare

    LA87- Ja, tyvärr är svenska fertilitetsvården långt efter.

    Det finns mycket mer kunnande och bättre tester utomlands. Den svenska missfallsutredningrn visade ju tyvärt inget.

    Jag misstänkte att mitt immunförsvar var problemet (har flera autoimmuna sjukdomar) men fick noll acceptans för det av svenska läkare. Hittade då Atentråden här på Familjeliv, reste till Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. Det visade sig att jag har en autoimmun koagulationssjukdom som ger proppar i moderkakan, fostret dör och det blir missfall. Fick mediciner i Aten men missfall ändå.

    Reste då till Riga och gjorde sperm dna fragmentationstest och fick veta att det var fel på spermierna. Vi är inte i mål än. Så resan kan bli längre än man visste från början.

    Men hoppas verkligen du kan få hjälp i Sverige med dina fertilitetsproblem, så du slipper bli fertilitetsturist för det är dyrt.

    Lycka till med utredningen !

Svar på tråden PCO - Vad händer nu?