• Anonym (Nuräckerdet)

    Det är inte kvinnors sak att skydda sina manliga förövare!

    Nu är det officiellt - Martin Timell är personen som sexuellt ofredat kvinnor i många olika sammanhang. Han har behandlat kvinnor därmed dåligt och bara tänkt på vad han är sugen på.

    Förvånansvärt många tycker det är hemskt för honom. Det är synd om honom att han får sitt liv förstört. Men han får det inte förstört, han har själv förstört det. Med varje ofredning har han förstört det men sluppit konsekvensen för det. Nu är det ute i luften och givetvis blir det konsekvenser.

    Min irritation och skäl till tråden är: flera har uttryckt att kvinnorna som drabbats skulle tänkt på honom och hans jobb och familj. Nej, HAN skulle tänkt på sin omvärld och framförallt på kvinnorna som råkade ut för honom.

    Men detta är bara ett exempel. Finns ändlöst många där kvinnor förväntas vara större än den andre, släppa det och gå vidare hellre än offentliggöra vad som skett och skapa konsekvenser för förövaren.

  • Svar på tråden Det är inte kvinnors sak att skydda sina manliga förövare!
  • Anonym (Y)
    Anonym (Enigma) skrev 2017-10-20 12:29:37 följande:

    Överallt. Aftonpressen, nätet.


    Ah. Stod inget namn på Aftonbladet men hittade sen på Expressen.
  • Anonym (??)
    Jenna Eriksdotter skrev 2017-10-20 11:49:00 följande:

    Det kanske handlar mer om att inte dömma och hänga ut någon innan det har prövats rättsligt.


    Fast va? Ska ett offer inte dömma och hänga ut sin förövare? Offret vet ju exakt vad som hänt alldeles oavsett vad en domstol beslutar. 
  • Anonym (tyvärr)
    Anonym (Enigma) skrev 2017-10-20 12:02:45 följande:
    Ja, precis. 

    En annan sak som jag tyckte var märklig var när jag läste en kvinnas instagraminlägg i vilket hon berättar att hon vid tiden den påstådda incidenten ska ha inträffat faktiskt var stolt över att han gjorde närmanden mot henne, något hon nu, nio år senare, vet bättre än att uppskatta enligt henne själv. 

    Hon var vuxen när detta hände. Hon tycks vara 34 år i år, så hon var inget barn för nio år sedan heller. Oerhört konstigt att först gilla behandlingen, sedan "inse" att den inte var okej och då gå ut med det offentligt. 

    Det är ju synd att så många kvinnor är så ivriga att visa att Trump hade rätt i sitt påstående. 
    Tyvärr är det nog mer än vanligt att kvinnor normaliserat och ursäktat mäns sviniga beteende. Flickor får höra redan på förskolan att "han är nog bara kär i dig.." när en kille ger sig på henne. Och sen fortsätter det upp i åldrarna. En kvinna ska antingen vara tacksam och glad att hon är så snygg att en man vill tafsa på henne eller så är det hennes fel för att hon sänt ut signaler som kunnat tolkas som att det var välkommet. Oavsett så blir det kvinnans fel hur mannen beter sig.

    Nu börjar detta förändras. Kvinnor idag vägrar att acceptera att män beter sig på det här sättet och nu måste män börja ställas till svars för sina handlingar och inse att det inte bara är att ta för sig av kvinnor utan de måste se till att skaffa kvinnans samtycke till handlingen. 

    En ung kvinna på sin kanske första riktiga arbetsplats, med ett vikariat och hela framtiden i händerna på den där chefen eller på annat sätt överordnade, inte så konstigt om hon först blir glad och lite smickrad över uppmärksamheten (han tafsade nog inte mellan benen dag ett utan mjukade upp henne med faderlig vänlighet) för att sedan bli helt chockad när trevligheten utbyts i tafsande, obehagliga kommentarer och hotelser om förstörda karriärmöjligheter om man berättar för någon eller tar det vidare till anmälan.

    Män i höga positioner har länge suttit helt skyddade mot anklagelser och kunna bete sig hur de vill mot både kvinnor och män i underordnad position. Men det är slut med det nu.

    Darra, ni män som gett er på kvinnor, nu dras det fram i ljuset vad ni gjort och det vad ni än tycker om det. 
  • Anonym (Enigma)
    Anonym (tyvärr) skrev 2017-10-20 14:12:15 följande:
    Tyvärr är det nog mer än vanligt att kvinnor normaliserat och ursäktat mäns sviniga beteende. Flickor får höra redan på förskolan att "han är nog bara kär i dig.." när en kille ger sig på henne. Och sen fortsätter det upp i åldrarna. En kvinna ska antingen vara tacksam och glad att hon är så snygg att en man vill tafsa på henne eller så är det hennes fel för att hon sänt ut signaler som kunnat tolkas som att det var välkommet. Oavsett så blir det kvinnans fel hur mannen beter sig.

    Nu börjar detta förändras. Kvinnor idag vägrar att acceptera att män beter sig på det här sättet och nu måste män börja ställas till svars för sina handlingar och inse att det inte bara är att ta för sig av kvinnor utan de måste se till att skaffa kvinnans samtycke till handlingen. 

    En ung kvinna på sin kanske första riktiga arbetsplats, med ett vikariat och hela framtiden i händerna på den där chefen eller på annat sätt överordnade, inte så konstigt om hon först blir glad och lite smickrad över uppmärksamheten (han tafsade nog inte mellan benen dag ett utan mjukade upp henne med faderlig vänlighet) för att sedan bli helt chockad när trevligheten utbyts i tafsande, obehagliga kommentarer och hotelser om förstörda karriärmöjligheter om man berättar för någon eller tar det vidare till anmälan.

    Män i höga positioner har länge suttit helt skyddade mot anklagelser och kunna bete sig hur de vill mot både kvinnor och män i underordnad position. Men det är slut med det nu.

    Darra, ni män som gett er på kvinnor, nu dras det fram i ljuset vad ni gjort och det vad ni än tycker om det. 
    Ja, det där har jag hört sägas till ungar många gånger. "Han är nog bara kär i dig..." Alla gånger har det varit mammor som sagt det. 
  • Anonym (mm)

    Det här med Timell var ju uppe för några år sen vad jag minns, men då var det nog mest att han var så otrevlig, inte att det skulle handla om sexuella trakasserier. Syn det inte kom upp redan då.

    Jag läste nåt inlägg skrivet av en man på Facebook där han funderade över om det blir fel fokus när man namnger, hans tanke var att det övergripande fokuset då hamnar på en eller några syndabockar istället. Jag tror inte alls det, vi behöver båda sakerna och jag kan inte se hur man skulle tappa det stora perspektivet bara för att någon namnges. Nej, den tanken tror jag kom från en man som tänkte fel. Han skriver själv att han inte var helt säker på detta men att det var en fundering. 

  • Anonym (tyvärr)
    Anonym (Enigma) skrev 2017-10-20 14:21:16 följande:
    Ja, det där har jag hört sägas till ungar många gånger. "Han är nog bara kär i dig..." Alla gånger har det varit mammor som sagt det. 
    Det stämmer säkert. Men jag tror att det här kommer att förändras nu. Både män och kvinnor behöver uppmärksammas på vad som är sexuella övergrepp och olämpligt beteende mot varandra. Och det behöver såklart börja redan med de små barnen. Både flickor och pojkar. 
  • Anonym (Mmm)

    Samtidigt backar ju kvinnor varandra nuförtiden, en stor bra trend. Men det gamla sunkiga lever ändå kvar.

    Alla svin har alltid en svans av beskyddande kvinnor som gullar. (Och män! Män gör detta i ännu högre grad!)

  • Anonym (Enigma)
    Anonym (tyvärr) skrev 2017-10-20 14:27:21 följande:
    Det stämmer säkert. Men jag tror att det här kommer att förändras nu. Både män och kvinnor behöver uppmärksammas på vad som är sexuella övergrepp och olämpligt beteende mot varandra. Och det behöver såklart börja redan med de små barnen. Både flickor och pojkar. 
    Ja, kvinnor har också ett stort förändringsarbete att göra. Särskilt alla de som ska ha en "riktig man" som är längre än dem, inte visar svaghet och känslor och som tar dem hårt när de vill bli tagna men samtidigt ska veta när det är utan att fråga dem, för frågor vill de inte ha eftersom det är så "avtändande". 
  • Anonym (tyvärr)
    Anonym (Enigma) skrev 2017-10-20 14:30:19 följande:
    Ja, kvinnor har också ett stort förändringsarbete att göra. Särskilt alla de som ska ha en "riktig man" som är längre än dem, inte visar svaghet och känslor och som tar dem hårt när de vill bli tagna men samtidigt ska veta när det är utan att fråga dem, för frågor vill de inte ha eftersom det är så "avtändande". 
    Du försöker få det stora att gälla i det lilla, och det är väl fint av dig.

    Men faktum kvarstår; män begår övergrepp och ofredanden på kvinnor och nu säger kvinnor äntligen stopp!
  • Jenna Eriksdotter
    Anonym (??) skrev 2017-10-20 14:03:43 följande:

    Fast va? Ska ett offer inte dömma och hänga ut sin förövare? Offret vet ju exakt vad som hänt alldeles oavsett vad en domstol beslutar. 


    Nej för det är bara ett pågående. Ett förtal. Människor måste ju anses oskyldiga tills motsatsen kan bevisas. För ett sådant påstående skadar oavsett om det är sant eller falskt.
Svar på tråden Det är inte kvinnors sak att skydda sina manliga förövare!