• Anonym (TS)

    Välja en partner enbart för att ha någon som betalar för än?

    Jag blev tillfrågad för någon dag sedan av en killkompis om det inte var dags för mig att gå in i en relation snart med en man, jag har ju varit singel så länge nu. Jag har inte klagat över det eller så men han tycker då att det är viktigt.

    Han ville sälja in mer eller mindre att det vore så bra för att då kunde jag ju bli försörjd. Och jag mer WHAT?! Jag har redan en försörjning på över 30 tusen i månaden och behöver knappt röra ett finger för att få dom pengarna så jag tycker ändå jag klarar mig rätt bra! Men han menade att alla kvinnor tänker väl så?

    Finns det verkligen människor som väljer en partner av den här orsaken? Han menade att hans flickvän var med honom av din anledningen vilket jag då ifrågasatte, vilket fick honom riktigt osäker. Det kändes så sjukt att liksom finna sig i att ens partner mest var intresserad av ens pengar än av än som person...

    Ni som valt att ha det såhär, trivs ni med det?

  • Svar på tråden Välja en partner enbart för att ha någon som betalar för än?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Annelie) skrev 2017-10-22 19:27:26 följande:

    Alla kanske inte tjänar det du tjänar


    Vad spelar det för roll vad jag får in på mitt konto varje månad? Jag vill väl ändå leva tillsammans med någon jag älskar, inte som jag ska be om pengar av....
  • Anonym (TS)
    Anonym (ff) skrev 2017-10-22 19:33:52 följande:

    Om jag ska vara helt ärlig tror jag många både påbörjar och stannar kvar i relationer av både ekonomiska och praktiska skäl. Män kanske mer av praktiska skäl och kvinnor mer ekonomiska skäl. Nog för att det finns en massa gold diggers men finns också en massa lata medelålderspar som håller ihop av ren bekvämlighet för att slippa sänka sin levnadsstandard eller för att slippa dammsuga själv.


    Det här blir ju ett väldigt intressant perspektiv, för att på övriga familjeliv när folk svarar på kommentarer när människor är otrogna så svarar folk jämt sånt som "han älskar sin fru och inte dig, skulle han tycka om dig så skulle han bara lämna". Och det skulle ju isf inte gå ihop med att människor inte skiljer sig för att sänka sin levnadsstandard. Folk verkar ju då mer tvångsmässigt hålla sig kvar i relationer som dom inte vill ha pga att det är bekvämt, ekonomiska skäl men även praktiska plus rädslan för att vara helt ensam. Är människor så pass osjälvständiga?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Annelie) skrev 2017-10-22 19:39:25 följande:
    Fast det spelar ju roll för dig. Du skriver: jag har redan en försörjning på 30k i månaden och behöver knappt röra ett finger för att få dom pengarna så jag tycker jag klarar mig rätt bra. Med andra ord är pengar viktigt för dig. Du skryter om hur mkt du har, hur lite du behöver göra för dom och varför skulle du behöva ngn annan när du har det så bra. Alla har inte det. Bekvämheten tar över, sånt du slipper bekymra dig om
    Jag menade inte att skryta, jag tyckte det bara va väldigt olustigt att få en kommentar om att jag skulle bli tillsammans med någon så jag kan bli försörjd. Jag har liksom aldrig klagat över min ekonomiska situation någonsin! Det var mer det som det handlade om. Och pengar i sig är inte viktigt för mig, det är friheten att kunna välja och den möjligheten har vi i Sverige redan. Ingen ska behöva leva i en relation för att få ekonomisk trygghet, det sköter vi genom vårt skattesystem redan.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Annelie) skrev 2017-10-22 19:49:49 följande:

    Får man fråga hur gammal du är? Möjligt att jag har fel men du låter väldigt ung?


    Vad är väldigt ung enligt dig då? Jag är en självständig människa slutar man vara det med åren?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Linna) skrev 2017-10-22 20:03:32 följande:

    Jag tror tyvärr det är rätt vanligt att kvinnor vill bli försörjda i ett förhållande. Det finns trådar här på FL om kvinnor som kräver gemensam ekonomi (för att de tjänar minst). Helt verklighetsfrånvänt, om du frågar mig.


    Ja alltså jag ser mig ju som en självständig människa, däremot om man har olika inkomster vilket man kan ha och den andra vill ha saker i en helt annan prisklass då får väl den lägga ut dom pengarna.

    Exempelvis för mig är det viktigt att ha en 50 tusen kronors säng, min partner säger nej och har verkligen inte dom pengarna alls men kan tänka sig att lägga 12 tusen kronor för en ny säng. Då kan den personen få betala 6 tusen och sen får den som vill ha den dyrare sängen lägga ut resten, alternativt får den välja 12 tusen kronors sängen. Samma sak är det ju när det kommer till en gemensam bostad, kan den ena ha budget för ett hus på 5 miljoner och den andra vill ha sjötomt och ett större hus, men den andra inte har råd, men att det är viktigt att ha ett hus för 12 miljoner då får man även då lägga ut mer pengar och låta den andre betala utifrån sin förmåga. Men det är ju en helt annan sak än att kräva att ens partner ska betala för ens taxiresor och gymkort.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Linna) skrev 2017-10-22 20:11:15 följande:
    Det gäller bara de kvinnor som finner sig i att leva så ojämlikt.
    Känns ju ändå som dom tycker det låter väldigt bekvämt. Fixar man sig en egen god ekonomi så kan man ta in städhjälp m.m
    Då behöver man aldrig mer fundera på vem som tvättar eller den som städar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Annelie) skrev 2017-10-22 20:14:40 följande:
    Alla har inte hunnit eller haft förutsättningar för det. Livet är ingen saga, det kommer du lära dig. Du kommer få se folk i din omgivning råka ut för saker de inte trott skulle hända.
    Jag har sett hur det gått åt helvete för folk ju, men jag har sett hur dom agerat också.
  • Anonym (TS)
    Anonym (ff) skrev 2017-10-22 20:17:18 följande:
    Fattar inte vad du menar. Tycker du att par ska sluta ha gemensam ekonomi för jämställdhetens skull? Du inser väl att kvinnor skulle vara de stora förlorarna på det?? Hör att kvinnors sak inte ligger dig varmt om hjärtat i alla fall.
    Hur skulle kvinnorna förlora på det om man får fråga? Jag bryr mig väldigt mycket om kvinnor, jag är själv kvinna så det vore ju konstigt annars. Vad förlorar jag på??
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kanske vanligare...) skrev 2017-10-22 20:21:03 följande:
    Om ens partner/sambo skulle råka ut för plötsligt försämrad ekonomi, ex sjukskrivning eller arbetslös, ser jag inget som helst problem med att försörja partnern under den perioden. Men att träffa någon ny och direkt gå in med ekonomiskt bistånd är inte aktuellt.
    Det är ju en annan situation. Att någon blir sjuk kan ju hända vem som helst. Men att jag ska ut och leta efter en partner för att jag ska få det ekonomiskt riktigt bra och bo i en finare bostad än jag gör idag, det känns inte så lockande. Jag trivs i min bostad, så träffar jag någon vill jag vara särbo.
  • Anonym (TS)
    Anonym (ff) skrev 2017-10-22 21:09:01 följande:
    Du specifikt vet jag inte. Men generellt tjänar kvinnor mindre än män. Och tjänar därför i allmänhet på att ha gemensam ekonomi.
    Så du anser att det är rimligt att en partner betalar för min nya handväska jag vill ha??
  • Anonym (TS)
    Anonym (Annelie) skrev 2017-10-22 21:21:38 följande:
    Vuxna människor har ofta viktigare saker än smycken och handväskor att tänka på i första hand. Hyra, försäkringar, barn, mat, bensin...
    Jag tänker inte på sånt, det har jag redan en budget för. Jag känner ingen som tänker på hyra och försäkringar i första hand iaf. Utan då tänker man mer på nöjen, resor, spa och liksom roliga saker, det andra är bara en bas. Jag har min försäkring på autogiro, tänker inte ens på det, samma sak med boendekostnaderna.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Annelie) skrev 2017-10-22 21:34:47 följande:
    Hopplöst att diskutera med dig, jag ger upp. Du låter som en bortskämd unge som aldrig sett ngt annat än din egen lilla värld. Ingen som helst empati eller förståelse för olika livsöden och förutsättningar.
    Du skrev vuxna människor har oftast viktigare saker att tänka på. Du får det att låta som att det är en majoritet och jag uppfattar det som att du anser att jag inte är tillräckligt vuxen eftersom jag bryr mig om handväskor och smycken.

    Jag förstår att det finns många människor som lever på väldigt små marginaler och varit tillsammans tidigare med två personer som haft den typen av uppväxt med föräldrar som inte kunde ge dom busskort och liknande. Men många gånger såg jag även att dom föräldrarna även gjorde andra prioriteringar. Om en förälder väljer att dricka sprit för barnens barnbidrag så blir det lite pengar i kassan. Även studenter som har max 12 tusen i månaden ser jag resa, festa, shoppa, gå på restaurang. Sen finns det dom som blir sjuka, men titta på lyxfällan exempelvis. Dom föräldrarna säger att dom inte har råd med massa saker till barnen, men 5 hundar ska dom ha och dricka tre liter cola om dagen.

    Det ser väldigt olika ut om man kollar på olika klassaspekter. Men prata om det utifrån en klassaspekt istället för att förminska min vuxenhet! Jag är inte mindre vuxen för jag vill ha en 30 tusen kronors ring på fingret.

    Och jag är ingen bortskämd unge.
  • Anonym (TS)
    Anonym (ung) skrev 2017-10-22 22:42:57 följande:
    Det är väldigt vanligt att man har ont om pengar även om pengarna inte går till sprit och nikotin.
    Studenter går inte riktigt att jämföra med eftersom de oftast inte har barn att försörja, inget behov av större bostad eller bil, inte heller då så många försäkringar, och ingen inkomstförlust vid vab eller sjukdom. Studenter har helt annan möjlighet att leva på havregryn för att kunna resa bort eller festa varje helg. Själv levde jag gott som student med 5000 i inkomst.
    Lyxfällan är givetvis också det en extrem variant där inte majoriteten av svenskar hamnar.

    Nej, du är inte mindre vuxen för att du vill ha dyra smycken, väskor, kläder spa eller andra roliga saker. Däremot låter det som om du lever ett liv där du bara ansvarar för dig själv och att du har svårt att sätta dig in i att försöka få pengarna att räcka månaden ut, utan att för den skull slösa på onödigheter. Så, ja, lite bortskämt eller möjligtvis naivt låter det.

    Med det sagt skulle jag själv aldrig välja en partner utifrån att bli försörjd. Men, så har jag också alltid haft förmånen att kunna försörja mig själv OCH min partner.
    Hur kan det vara bortskämt om jag fixat mina pengar på egen hand? Jag har skapat mig ett liv jag vill leva, jag står inte i en bostadskö utan jag köper den bostaden jag vill ha, jag förväntar mig aldrig att något ska komma till mig, jag gör!

    Vet riktigt många andra som lever med precis samma tankesätt och när vi misslyckas i affärer och förlorar några hundra tusen då lär vi oss att njuta av det också. Och det finns ingen ålder för det synsättet liksom. Men jag skulle känna mig fruktansvärt köpt om jag valde en man som skulle betala för mina saker.
  • Anonym (TS)
    Anonym (A)) skrev 2017-10-22 22:55:22 följande:
    Du verkar ha ett stort behov av att skryta...
    Det vet jag inte alltså. Skillnaden är väl mer att jag pratar om mitt liv precis som alla andra människor, men vissa blir avundsjuka på det jag säger medans andra människor som berättar om sina liv att "jag har svårt att hitta bostad, jag har bara 500 kronor kvar att röra mig på efter att jag betalat min räkningar" dom beskriver egentligen också bara sin situation, men det är inte lika många som känner att dom vill leva på det sättet. Så din kommentar säger mer om dig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (A)) skrev 2017-10-22 23:22:12 följande:
    Så du tror att jag är avundsjuk på dig? Varför skulle jag vara det?

    Grejen är att du skulle kunna ha denna diskussion utan att blanda in din egen ekonomi, eftersom det handlar om att leva på någon annan, inte hur mkt pengar man har. Men i varje inlägg du gör så påpekar du hur mkt du har, men det tillför ju inte diskussionen något. Förtäckt skryt brukar se likadant ut, så därför är det lätt att känna igen. 
    Det är din tolkning då och din upplevelse vilket jag respekterar. Alla har ju trots allt rätt till sin egna åsikt.

    Men jag känner mig även kränkt över att blivit såhär pass påhoppad av en vän eller vad det är som ifrågasätter varför jag är singel och säger att jag måste ut på Tinder och leta efter en partner, vilket jag inte är ett dugg intresserad av att ha. Och att då dra in att det kan vara bra för då kan jag ha någon som försörjer mig, klart jag blir illa till mods då jag kämpat som ett djur för att få det liv jag har idag! Jag har fått kämpa mer än jävligt många andra trots allt men aldrig gnällt över ekonomi någonsin.
  • Anonym (TS)
    Anonym (ung) skrev 2017-10-22 23:33:41 följande:
    Du har fått kämpa mer än jävligt många andra, men "behöver knappt röra ett finger för att få 30 000 i månaden"?
    Ja, precis. Jag har fått kämpa mig till allt det jag har, det är ingenting jag tar för givet på något sätt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lwt) skrev 2017-10-22 23:38:34 följande:
    Nja inte riktigt. För det där praktiska/ekonomiska kan de ju få även av den nya men väljer att hellre fortsätta hos sin partner - vilket oftast betyder att de älskar sin partner.
    Inte alltid. Om dom lagt ner mest pengar på boendet och har barn tillsammans med den personen kan dom ju knappast sätta exet på gatan med barnen. Så personen måste ju ändå dela med sig om dom är gifta och inte har ett äktenskapsförord. Så då försvinner en hel del pengar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (A)) skrev 2017-10-22 23:45:17 följande:
    Hur har du kämpat, och vad är det du gör/jobbar med?
    Jag missbrukade i 12 år och varit med om all skit det livet tillför och efter det har jag kämpat för att få en dräglig jävla tillvaro och bygga upp ett nytt liv. Så för varje jag hållt mig nykter är bara det en seger för mig. Men jag skulle aldrig komma på tanken att gå in i en relation med någon bara för den ska betala för mina saker. Jag är ansvarsfull och kan ta hand om mig själv.


  • Anonym (TS)
    Anonym (ad) skrev 2017-10-23 22:25:47 följande:
    Finns ett namn på ett sådant förhållanden det heter sugardady/sugarbabe.

    Läger inte in några fördomar i detta bara ett förtydligande.
    Men man lever väl inte ihop med sin sugardady eller sugarbabe?
Svar på tråden Välja en partner enbart för att ha någon som betalar för än?