• Lisa2017

    Situps/crunches efter graviditet - ny forskning!

    Hej!

    Födde barn för tre månader sen och har senaste veckorna känt mig sugen att komma igång med träningen igen. Har läst mycket kring hur man kan träna magen och tycker det är svårt att veta vad som är ok och inte. Nästan alla säger att man INTE ska göra situps efter graviditet, det är ett stort big no-no.

    Nu snubblade jag över denna sida:

    bakingbabies.se/2016/08/17/hur-ar-det-egentligen-med-situps-for-nyblivna-mammor/

    Och frågan är ju om alla "experter" i ämnet egentligen har fel? Det verkar ju som det inte funnits någon riktig forskning kring detta förrän nu, och den säger tvärtom motför vad alla tidigare har sagt? Alla har tidigare sagt att delningen blir större av situps, men nya forskningen verkar visa att den blir mindre.

    Vill gärna höra vad ni har för tankar kring det här :)

  • Svar på tråden Situps/crunches efter graviditet - ny forskning!
  • Meriall

    Kolla så dina magmuskler verkligen inte gått ihop än först för har de det så är det ju ingen fara oavsett. Mina gick ihop på tre mån.

  • Lisa2017

    Jag har inget stort mellanrum mellan dem. Ovanför och under naveln sitter de i princip ihop. Precis kring naveln får jag in ett finger emellan dem ungefär.

    Antar att de gått ihop då och att jag borde kunna träna som vanligt?

    Men tycker blogginlägget är intressant, det säger ju att man kan göra crunches även ifall man skulle ha en delning.

Svar på tråden Situps/crunches efter graviditet - ny forskning!