• sigge1235

    Kan man inte dricka alkoholfritt egentligen??

    Blev gravid i april och har sen dess regelbundet druckit alkoholfria drycker, mest öl men en del vin med. Kanske 2-2,5 ggr/vecka i snitt och då kanske 1-2 öl eller 1-2 glas vin i snitt. Men nu läste jag detta;

    www.livestrong.com/article/554749-is-nonalcoholic-beer-safe-during-pregnancy/

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4131961/

    Har jag gjort något jättedumt nu?

    Det jag ibland nojat över är humlen i ölen, om man dricker kanske 4 alkoholfria öl i veckan, tror ni att det blir för mkt humle för bebisen? Har googlat massor på det men inte hittat något.  
  • Svar på tråden Kan man inte dricka alkoholfritt egentligen??
  • Magnus81
    äsch skrev 2017-10-30 07:54:57 följande:

    Jag köper alkoholfri öl lite då och då. Och vet du, jag är inte ens gravid, så jag kan dricka hur mycket sprit jag vill. Men jag ser ingen anledning till att göra det när det är just smaken av öl jag tycker så mycket om och jag har hittat en alkoholfri som verkligen är god (Mariestad). Så det är bara bullshit att TS skulle dricka alkoholfria drycker för att på något vis försöka kväsa sin alkoholabstinens. Jag lovar dig att om TS varit alkoholist (inte nykter alkoholist, märk väl) så hade hon inte druckit alkoholfritt hur gravid hon än var. Hon kanske inte hade druckit sina vanliga mängder alkohol, men hon hade druckit alkohol och inte försökt ersätta det med alkoholfritt och varit nöjd med det.


    Eriksberg alkoholfri är att rekommendera. Speciellt till kött
  • Glinda från Oz

    Ska man lyssna på internet kan man inte äta någonting och inte dricka vatten ens, det är skrämselpropaganda utan dess like. Lyssna på Livsmedelsverkets råd istället, det bygger på seriös forskning.

  • Freya18

    Kom ihåg att även många alkoholfria sorter innehåller faktiskt alkohol.

    Till exempel Mariestads innehåller 0,5%

    Så titta efter 0,0%

  • Iarwain
    sigge1235 skrev 2017-10-28 20:09:54 följande:
    Blev gravid i april och har sen dess regelbundet druckit alkoholfria drycker, mest öl men en del vin med. Kanske 2-2,5 ggr/vecka i snitt och då kanske 1-2 öl eller 1-2 glas vin i snitt. Men nu läste jag detta;

    www.livestrong.com/article/554749-is-nonalcoh.../

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4131961/

    Har jag gjort något jättedumt nu?

    Det jag ibland nojat över är humlen i ölen, om man dricker kanske 4 alkoholfria öl i veckan, tror ni att det blir för mkt humle för bebisen? Har googlat massor på det men inte hittat något.  
    Den första länken är ett påstående utan belägg, så svårt att analysera vad den har för faktabas.

    Den andra länken bygger på en studie dår man i en mycket liten studie funnit "trace amounts" av alkohol i bröstmjölk. Den ger inget belägg för att det verkligen finns ett verkligt samband mellan alkohol.
    Jag skulle rätt av säga att artikelni din andra länk är en skitartikel gjord med ett speciellt syfte och den är inte speciellt vetenskapligt underbyggd.

    Fortsätt du att dricka dina alkoholfria öl, med måtta, och din oro antagligen ger större påverkan på fostret än ölen.
  • Nicco123
    Freya18 skrev 2017-10-30 08:20:22 följande:

    Kom ihåg att även många alkoholfria sorter innehåller faktiskt alkohol.

    Till exempel Mariestads innehåller 0,5%

    Så titta efter 0,0%


    Filmjölk innehåller också alkohol... ^^
  • Magnus81
    Freya18 skrev 2017-10-30 08:20:22 följande:

    Kom ihåg att även många alkoholfria sorter innehåller faktiskt alkohol.

    Till exempel Mariestads innehåller 0,5%

    Så titta efter 0,0%


    Det är så lite så det är e n spott i havet
  • DVQ
    Freya18 skrev 2017-10-30 08:20:22 följande:

    Kom ihåg att även många alkoholfria sorter innehåller faktiskt alkohol.

    Till exempel Mariestads innehåller 0,5%

    Så titta efter 0,0%


    Som med allt annat gäller sunt förnuft. Om man dricker tio öl om dagen är det kanske bra att välja 0,0. Att dricka ett par öl med 0,5% alkoholhalt är inte farligt, ens som gravid.

    Tänk på att cider på 2,25% var en vanlig festdricka för barn på 80-talet och såldes helt utan restriktioner. ^^
  • DVQ

    Kollade upp det hela lite bättre och rättar mig själv: livsmedel med en alkoholhalt under 1,2% anses som alkoholfria, då det inte går att påvisa någon effekt av dem.

    Julmust innehåller t ex 0,3% alkohol.

  • Delilah2001
    Happy87 skrev 2017-10-30 06:22:40 följande:

    De va de sämsta ursäkten man har hört på länge haha! Vem fan bryr sig så länge man får sitt alkohol(fritt) tillfredsställd right?! Sen va som händer med barnet är mindre viktigt?! Kan man inte ens hålla sig från skiten under graviditeten oavsett om de är fritt lr inte från alkohol så har man problem!


    Vet du ens vad alkoholfritt betyder?
  • Delilah2001
    sigge1235 skrev 2017-10-30 07:18:39 följande:

    Men vad skulle vara det dåliga med drycken då menar du? Nu när den inte innehåller alkohol.

    Och ja, jag dricker för att jag uppskattar smaken. Jag har vuxit ifrån läsk och saft och jag tror iofs också att dessa drycker är sämre att dricka när man är gravid för den delen.

    Delilah2001 - Vart hittade du det? Har googlat massor på det men bara hittat att man ska undvika rent humletillskott. Stor skillnad på den lilla mängden som finns i lageröl. 


    Jag minns inte var jag läste det, men det var humle det stod. Säkert ingen fara i så liten mängd som finns i öl, men jag lät ändå bli öl efter att läst det.
  • Delilah2001
    äsch skrev 2017-10-30 07:54:57 följande:

    Jag köper alkoholfri öl lite då och då. Och vet du, jag är inte ens gravid, så jag kan dricka hur mycket sprit jag vill. Men jag ser ingen anledning till att göra det när det är just smaken av öl jag tycker så mycket om och jag har hittat en alkoholfri som verkligen är god (Mariestad). Så det är bara bullshit att TS skulle dricka alkoholfria drycker för att på något vis försöka kväsa sin alkoholabstinens. Jag lovar dig att om TS varit alkoholist (inte nykter alkoholist, märk väl) så hade hon inte druckit alkoholfritt hur gravid hon än var. Hon kanske inte hade druckit sina vanliga mängder alkohol, men hon hade druckit alkohol och inte försökt ersätta det med alkoholfritt och varit nöjd med det.


    Mariestad (alkoholfri) är väldigt god, det håller jag med om!
  • Glinda från Oz
    Freya18 skrev 2017-10-30 08:20:22 följande:

    Kom ihåg att även många alkoholfria sorter innehåller faktiskt alkohol.

    Till exempel Mariestads innehåller 0,5%

    Så titta efter 0,0%


    0,5% är ingen fara. :)
  • Lord Hans
    Happy87 skrev 2017-10-30 06:22:40 följande:
    De va de sämsta ursäkten man har hört på länge haha! Vem fan bryr sig så länge man får sitt alkohol(fritt) tillfredsställd right?! Sen va som händer med barnet är mindre viktigt?! Kan man inte ens hålla sig från skiten under graviditeten oavsett om de är fritt lr inte från alkohol så har man problem!
    Det verkar mest var du som har problem i den här tråden.
  • PICKIS
    Happy87 skrev 2017-10-30 06:22:40 följande:

    De va de sämsta ursäkten man har hört på länge haha! Vem fan bryr sig så länge man får sitt alkohol(fritt) tillfredsställd right?! Sen va som händer med barnet är mindre viktigt?! Kan man inte ens hålla sig från skiten under graviditeten oavsett om de är fritt lr inte från alkohol så har man problem!


    Å din kommentar va oxå d dummaste jag hört. Vem fan har sagt att man låter alkohol gå före barnet?? Så jävla onödig kommentar.

    Nej vet du vad, drick du vatten (se till att det är godkänt och testat först) å ät dina grönsaker ( OBS ekologiska å hemodlade) under din graviditet så du INTE skadar ditt barn med några konstiga tillsatser.

    //tar gärna ett glas vin en fredagkvälll (JA utan alkohol )
  • äsch
    Magnus81 skrev 2017-10-30 08:18:19 följande:
    Eriksberg alkoholfri är att rekommendera. Speciellt till kött
    Tack, den ska jag testa.
  • Delilah2001
    Lord Hans skrev 2017-10-30 12:38:34 följande:

    Det verkar mest var du som har problem i den här tråden.


    Ja, det verkar som att hon inte förstått att det är alkoholen i vinet som man ska undvika. Utan tror att det är vinet i sig som är farligt, alkoholfritt eller ej...
  • Delilah2001
    PICKIS skrev 2017-10-30 12:51:42 följande:

    Å din kommentar va oxå d dummaste jag hört. Vem fan har sagt att man låter alkohol gå före barnet?? Så jävla onödig kommentar.

    Nej vet du vad, drick du vatten (se till att det är godkänt och testat först) å ät dina grönsaker ( OBS ekologiska å hemodlade) under din graviditet så du INTE skadar ditt barn med några konstiga tillsatser.

    //tar gärna ett glas vin en fredagkvälll (JA utan alkohol )


    Låter man alkohol gå före barnet, så väljer man väl inte alkoholfritt!

    Bäst hon håller sig till vatten, men glöm för all del inte att man kan dö av att dricka för mycket vatten!
Svar på tråden Kan man inte dricka alkoholfritt egentligen??