• Baralillamoi

    Två barn från tidigare förhållande, nu skaffa barn igen med ny man?

    Jag är i en sits nu som både får mig att känna mig lycklig och väldigt förväntansfull - men samtidigt lite rädd och fundersam.

    Jag har två barn som är 8 och 9 år, de bor varannan vecka hos mig och varannan vecka hos sin pappa. Vi föräldrar har varit skilda i 6 år nu och barnen är vana vid varannan vecka-upplägget och allting flyter på fint.

    Jag har sedan ett drygt år tillbaka en sambo som är världens bästa (såklart) och som kommer jättebra överens med barnen. Barnen älskar honom och vice versa :) Jag har vetat från start att min sambo är väldigt barnkär och gärna vill ha egna barn i framtiden. Jag själv var dock öppen med att jag inte vet hur jag ställer mig till att ha fler barn för jag fick en hemsk (och låååång) depression när äldsta barnet var bebis. Nu när barnen är så pass gamla som de är, har jag på något sätt börjat slappna av och glädjs åt att ha en härlig relation med de båda utan att jag mår dåligt så att säga.

    Igår kom det - sambon berättar att han gärna vill ha ett gemensamt barn. Och tankarna och känslorna är många vill jag lova. Främst är det nog: kommer vårt förhållande klara av småbarnstiden? Kommer jag må dåligt igen och skjuta barnen ifrån mig pga en ny depression? Kommer han få det stödet han behöver från mig och tvärtom? Orkar jag/vill jag gå igenom denna uttröttande, hemska, slitsamma men även helt fantastiska, kärleksfulla, givande tid en gång till?

    Jag tror verkligen att barnen hade tyckt om att få ett syskon, de har själv frågat om vi inte ska ha en bebis någon gång.

    Sambon har full förståelse ifall jag känner att jag inte vill ha fler barn, och han har själv sagt att han älskar de två vi har som sina egna. Han kommer aldrig vara deras riktiga pappa, för det har de redan en. Men att han är lycklig över att få vara deras bonuspappa och en stor del i deras liv.

    Men hjälp mig, har någon annan varit i en liknande sits och har några tankar/känslor att dela med sig av?

  • Svar på tråden Två barn från tidigare förhållande, nu skaffa barn igen med ny man?
  • Meriall

    Kan han vara fl och låta dig sova ut på nätterna etc och är mkt stöttande så kan det nog gå bra.

  • Anonym (?)

    Hur gammal är du? Det kan ju spela in och hur du känner dig i kroppen (frisk osv) 

  • Baralillamoi

    Jag är arbetslös och han har ett heltidsjobb, så med största sannolikhet kommer han fortsätta arbeta och inte vara föräldraledig stora perioder i taget. Iom det så lär det nog bli jag som drar det största lasset om nätterna, även om han givetvis lär få ta bebisen också :)

Svar på tråden Två barn från tidigare förhållande, nu skaffa barn igen med ny man?