• sextiotalist

    Hur fungerade det före LSS?

    Min väninna hade ett barn med svåra funktionshinder. Hon fick hjälp av kommunen och av sjukvården, men det var inte självklart, hon fick slita som sjutton för att få de timmar hon fick. På dagarna var flickan på en förskola anpassad för funktionshindrade barn

  • sextiotalist
    Queennr1 skrev 2017-11-14 09:30:26 följande:
    Fast alltså LSS kom till 1994. Det var verkligen inte så att de flesta barn med funktionshinder etc hamnade på institution 1993. Det är liksom inte 1933 vi pratar om. Dessa barn hade ungefär samma insatser som nu. Skillnaden var att de fick dem via en annan lag som tillskillnad från LSS inte var en rättighetslag. LSS skulle tillförsäkra människor med funktionsnedsättningar en god levnadsnivå och en trygghet i att insatser inte ständigt skulle omprövas och otryggheten i och med det. Nu blev one LSS ändå riktigt som man tänkt sig i slutändan tyvärr. Så det dras lite stora växlar här i tråden gällande hur viktigt Just LSS lagen är.

    Det är också min uppfattning, de som jag känner till, som hade funktionshindrade barn, fick hjälp och kunde arbeta, men det var väldigt mycket bök att få till det

Svar på tråden Hur fungerade det före LSS?