• Anonym (?)

    Ni som köper eller tar emot begagnade bebiskläder, bryr ni er om hur de ser ut?

    Tycker ni om de begagnade kläderna som ni köper eller tar emot eller använder ni dem bara för att de är gratis/billiga? Räcker det med att de är hela och rena eller har ni andra krav? 

  • Svar på tråden Ni som köper eller tar emot begagnade bebiskläder, bryr ni er om hur de ser ut?
  • Anonym (Lh)

    De begangnade kläderna jag köper till sonen är varken billiga eller gratis. Varför förutsätta att folk som köper beg inte bryr sig om kvalité?

  • Anonym (V)

    Jag föredrar ofta begagnade kläder. Jag köper en hel del i både fysisk butik men även via t ex Tradera. Naturligtvis ska kläderna vara hela och rena. Köper inte plagg som är "fula" (smaksak). Jag köper begagnat av bl a miljöskäl, och pga att kemikalier som användes vid produktion till viss del tvättats bort (detta är den en av mina starkaste orsaker till att köpa second hand), sedan gillar jag att spara pengar (sparkonto osv) och då begagnade kläder är betydligt billigare så sparar vi en del till olika sparkonton. Jag köper inte begagnade underkläder och till de äldre barnen (pojkar) är det ofta svårt att hitta t ex beg. byxor så det köper jag oftast nytt. Mvh V.

  • Anonym (?)
    Anonym (Lh) skrev 2017-11-04 22:40:35 följande:

    De begangnade kläderna jag köper till sonen är varken billiga eller gratis. Varför förutsätta att folk som köper beg inte bryr sig om kvalité?


    Du svarade inte på frågan.
    Vad står det att jag förutsätter att folk som köper begagnat inte bryr sig om kvalitet?
  • Anonym (?)
    Anonym (V) skrev 2017-11-04 22:44:50 följande:

    Jag föredrar ofta begagnade kläder. Jag köper en hel del i både fysisk butik men även via t ex Tradera. Naturligtvis ska kläderna vara hela och rena. Köper inte plagg som är "fula" (smaksak). Jag köper begagnat av bl a miljöskäl, och pga att kemikalier som användes vid produktion till viss del tvättats bort (detta är den en av mina starkaste orsaker till att köpa second hand), sedan gillar jag att spara pengar (sparkonto osv) och då begagnade kläder är betydligt billigare så sparar vi en del till olika sparkonton. Jag köper inte begagnade underkläder och till de äldre barnen (pojkar) är det ofta svårt att hitta t ex beg. byxor så det köper jag oftast nytt. Mvh V.


    Ja, fattar absolut fördelarna med begagnat. Undrade bara om man bryr sig om hur kläderna ser ut (förutom att de är hela och rena osv.), om de faller en i smaken. Självklart är det en smaksak vad man tycker är fint men det gäller ju nytt också. 
  • Anonym (Sharon)

    Jag har en viss smak, även med second hand. Såklart. Varför skulle man inte ha det?

  • BuoBä

    Jag fick massa kläder av en släkting när vårt barn föddes, och jag trodde inte jag skulle bry mig så länge de var hela och rena, men både de rosa kläderna med puttinuttiga detaljer och de mörka med tuffa tryck och dödskallar blev liggande. Inte min stil helt enkelt.

    Jag köper nästan bara begagnat fortfarande men väljer numera sånt som jag gillar. Vad det är för märke är inte så noga om jag gillar stilen, men jag kan tänka mig att betala mer för danska märkeskläder än för H&M, till exempel.

  • Anonym (V)
    Anonym (?) skrev 2017-11-04 22:47:36 följande:
    Ja, fattar absolut fördelarna med begagnat. Undrade bara om man bryr sig om hur kläderna ser ut (förutom att de är hela och rena osv.), om de faller en i smaken. Självklart är det en smaksak vad man tycker är fint men det gäller ju nytt också. 
    Det var vad jag menade med smaksak. Jag köper bara begagnade kläder som är hela, rena och enligt mig fina. Köper alltså inte bara för att det är billigt. Mvh V.
  • elyse

    Jag vill att plaggen är i fint skick, i princip oanvända. Jag tittar gärna på närbilder för att kunna bedöma färg och eventuella noppror. Det har hänt att jag slängt kläder jag köpt via Tradera. Urtvättad och nopprigt tycker jag är så ovärdigt att jag inte ens skänker det till Röda Korset.

    Jag vill ha samma stil på begagnade kläder som jag önskar i nya. Mina preferenser ändras inte av att det är begagnat.

  • Anotherone

    Nej jag tar inte på min bebis vad som helst bara för att det är kläder jag fått. Jag har den lyckan nu med mitt andra barn att det mer eller mindre väller in kläder och saker. Men jag sållar och sorterar ut sånt jag gillar. Resten får gå vidare i kartongerna till nästa familj i släkten som ska få tillökning.

  • Anonym (Lu)

    De ggr jag köpt begagnat har det varit märkeskläder, typ Gant, Ralph Lauren osv. Köper det endast för att dessa kläder är för dyra i inköp om man köper i första hand, men ofta har mga av dessa plagg ändå varit sparsamt använda om inge helt nya ändå. Skulle inte få för mig att köpa kläder från exempelvis Newbie och HM i andra hand då jag är väldigt petig med att det inte ska vara urtvättat, noppigt etc.

  • Oscarsmamma84

    Nej jag har krav på vad jag sätter på mina barn. Köper begagnat men köper inte bara för de e billiga o hela o rena utan jag måste tycka de e fina annars tar jag inte dem.på.barnen ändå o då e det ett onödigt köp

  • Anonym (Erikshjälpen)

    Köpt nästan allt på loppis och det är väl klart jag bryr mig hur de ser ut! Varför skulle jag inte det?! Saknar man smak bara för att man köper second hand? Kläderna har sett nya ut allihopa för bebiskläder nöts inte.

  • Physalis

    Alla kläder ska vara hela, rena och bekväma för barnet.

    Får jag kläderna av någon så behöver inte stilen/utseendet vara precis vad jag föredrar. Ibland kan något udda till och med överraska och vara riktigt snyggt fast jag aldrig hade tittat två gånger på plagget i en affär.

    Betalar jag för kläderna så köper jag bara sånt som jag tycker är fint.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Ni som köper eller tar emot begagnade bebiskläder, bryr ni er om hur de ser ut?