Inlägg från: Nickthedick |Visa alla inlägg
  • Nickthedick

    Har man inte FB har man inga vänner...

    Jag har tagit bort FB 2 gånger. Varje tillfälle jag tagit bort den så märker jag att folk slutar höra av sig. Jag känner mig utstött och ointressant. Varför jag valt att ta bort är för att nästan alla försöker överglänsa varandra och vara lite bättre än andra, jag tål det inte. Men nu känner jag mig oerhört ensam. Känner även att jag vill bort från staden och bosätta mig i "skogen", men då blir jag ännu mer ensam. Jag kan alltså inte följa mina drömmar för då förblir jag ensam. Vad ska jag göra och hur ska jag tänka?

  • Svar på tråden Har man inte FB har man inga vänner...
  • Nickthedick
    Anonym (M) skrev 2017-11-06 21:52:47 följande:
    Franförallt två saker jag tänker på, det ena är att man måste intr använda Facebook fullt ut. Jag använder i princip enbart meddelandefunktionen, kollar aldrig i mitt feed på folks poster. Man behöver inte välja bort facebook helt för att man inte gillar vissa saker med det.

    Det andra är att väljer man själv bort det kontaktsätt som flest i ens omgivning använder sig av så får man kanske anstränga sig lite mer för att höras av. Beror ju såklart på situationen lite, men jag bor t.ex. inte i Sverige och bodde tidigare i ett annat land. Därav har jag vänner i många olika länder och framförallt familj och så finns ju i Sverige. Facebook är ju otroligt smidigt sätt att samla alla dessa personer och enkelt kunna leta reda på dem för att skicka en hälsning, kolla läget osv. Slutar ju såklart inte att vara vän med de som väljer bort Facebook, men visst blir det så att man hörs mycket mindre. Är man okej med det så är det ju lugnt, men om man upplever det som jobbigt/isolerande (som du gör) så kanske man får offra sig lite. Som sagt behöver du ju inte använda facebook för mer än just att hålla kontakt. Du kan strunta i alla andra funktioner helt och hållet, eller välja att avpremunerera på folk du tycker är jobbiga. Hade det vart en annan plattform som var den mest använda bland mina vänner så hade jag använt den istället just för att enkelt kunna hålla kontakt.
    Saken är den att jag inte har så många vänner så det begränsar mig för bara den sakens skull. Att jag valde att ta bort för sista gången hör till att jag har svårt att inte vilja läsa hur andra har det eller vad dom gör, just på grund av att jag mest är själv. Jag hade kunnat ha kvar Facebook men då känner jag att jag går emot mina värderingar kring det. Enligt mig kan man använda telefonen för att prata och skicka sms också, så varför gör andra inte det tänker jag? Jag mår bättre av att inte "måste" gå in var och var 5:e minut för att se vad som händer, samtidigt som jag mår lite dåligt över att jag är ensam. Fri men ensam.
  • Nickthedick
    Anonym (M) skrev 2017-11-06 22:22:30 följande:
    Saker förändras. Visst kan man använda sms eller ringa på vanliga telefon, men allt fler gör ju inte det. Man har vant sig vid facebook eller whatsapp/viber. Visst kan man fortsätta stångas och endast använda de förstnämnda kontaktsätten, men som sagt får man nog kanske räkna med att vara den som tar lite mer intiativ då om de flesta jar vant sig vid just facebook som kontaktsätt.

    Vad gäller att inte kunna hålla sig från att gå in så har jag inget bra råd. Har inte det problemet själv, är i princip aldrig inne på annat än messenger på faceook. Ett alternatv är ju att bara ha messenger-appen på telefonen, inte ladda ner facebook appen alls. Då fungerar det ju i princip exakt likadant som att skicka sms/ringa.

    Ja det är väl så det är. Det tråkiga är bara att jag tycker att det oftast är jag som får höra av mig i min vänskapskrets, även tiden innan Facebook började användas febrilt.


    Jag antar att jag är gammalmodig och tråkig som person. Men man får kanske bita i det sura äpplet och fortsätta vara den som hör av sig lite extra för att något ska hända. För ensam vill jag inte vara.

  • Nickthedick
    Anonym (V) skrev 2017-11-06 22:52:02 följande:

    Jag använder knappt facebook längre förutom meddelandefunktionen, och jag har märkt att det verkar vara fallet för de flesta på min vänlista. Det finns några få som uppdaterar regelbundet men för det mesta är det samma personer, kanske 5 stycken, som jag ser aktiva i mitt feed regelbundet. Resten ser jag aldrig något från längre och då är jag relativt ung.


    Jag såg nu att jag faktiskt har messenger nedladdat, men jag borde nog ha märkt av något om det skulle funkat bättre. Det har ju samma funktion som att skriva och ringa så hör man inte av sig, som är fallet, då är det väl för att jag är tråkig.
  • Nickthedick
    Yussi 11 skrev 2017-11-07 04:39:16 följande:

    TS och ni andra som inte diggar fb -vad skulle ni tycka om det fanns ett alternativ till fejjan utan wall, bilder, statusfält och likes etc. som bara var till för de man har i sin telefonbok (för att minimera ytliga kontakter) och där man enkelt kan se ifall någon vill ses/höras på riktigt, starta chat/samtal, annonsera events och som påminner ifall någon fyller år? Ett alternativ med det bästa av fejjan helt enkelt


    Jag tror att jag "flyr" lite från sociala medier så jag antar att ett nytt inte står högt på min lista. Vad jag däremot hade gillat är någon slags spel som använder sig lite av sanning eller konsekvens struktur. Typ i still med "ring upp 5:e personen på din lista och prata i 5 min" eller något i den stilen. Solig
  • Nickthedick
    Adhdpappa skrev 2017-11-07 03:35:51 följande:

    Börja ring till folk. Bjud in dig själv. Tillslut ringer dom också. Folk verkar allmänt kass på att höra av sig om man inte har fb.

    Har varit utan fb många år och det funkar fint.

    Mina riktiga vänner hör av sig i vilket fall som helst. Dock så gäller det att jag också underhåller relationen.


    Jag tycker att jag gör det redan, kanske för lite men har man ingen stor umgängeskrets från början så blir det tunt mellan gångerna. Jag måste respektera att de har annat att göra också än att umgås med mig. Men problemet är också att folk hör knappt av sig till mig. 


    Det där med riktiga vänner, jag kan nog säga att jag har 2, varav en bor 50 mil härifrån. Den andra börjar lysa med sin frånvaro...

  • Nickthedick
    Anonym (Tall) skrev 2017-11-07 06:45:04 följande:

    Du kan kolla om du får med dig nån till skogen. Nån kompis som också vill på lantligt med skog.

    Det finns massor av människor vill bo så. Jag är en av som. Jag letar för fullt.


    Märkte att jag missade 2 vänner när jag svarade en annan här, som faktiskt vill ut ifrån stan och bo så som jag. Att jag ens missade dom beror ju på att vi inte hörs av som vi gjort en gång i tiden. I alla fall en utav dom, han svarar inte ens när man ringer, ringer tillbaka gör han inte heller.. inte till mig i alla fall. Den andra hörs vi ungefär en gång varannan månad på sin höjd.


    Jag tror att jag får börja leta nya vänner.

  • Nickthedick
    Fiiee skrev 2017-11-07 09:42:29 följande:

    Det låter lite som att du är ganska bitter och avundsjuk om man läser mellan raderna. Inget illa menat.

    Men just dom ?egenskaperna? är inte speciellt attraktiva faktiskt. Och skrämmer lätt iväg folk. Det lyser alltid igenom.

    Börja jobba med dej själv först! Så kommer resten av sig självt. Lycka till!


    Förstår att det inte är illa menat, men borde man inte som vän stötta i så fall? Snarare än att dra sig undan? Jag är ju uppenbart inte nöjd med min tillvaro. Jag kan förstå om det handlade om att skaffa partner. Men inte vänner som man redan har.
  • Nickthedick
    Fiiee skrev 2017-11-07 10:00:29 följande:
    Jo. Man kan ju tycka det. Är det gamla vänner det handlar om? Jag själv har upptäckt att äldre vänner som man hade när man var yngre (är 35 nu) har jag verkligen INGENTING gemensamt med längre. Så jag har typ 2 vänner kvar från förr. Resten är nya bekantskaper som jag själv valt. Det är det fina med att vara vuxen Man gör som man själv vill! Prova!!! Du lever bara en gång! Vill du flytta ut i skogen? Gör det! Trivs du inte i skogen? Flytta igen! Du har INGET att förlora men allt att vinna!
    Både äldre och nya vänner som man fått på vägen tycker jag det handlar om. Jag har bara en som genuint hör av sig och pratar med, så henne räknar jag inte med här till problemet. Det ligger nog mycket hos mig att skaffa nya, men det tråkiga är ju att de som redan finns tycker man ju om. Att jag inte skulle flytta ut hade endast hänt om jag träffat en partner som absolut inte kan tänka sig att flytta från stan. Men tills dess att jag träffar någon så tänker jag flytta ut. 
  • Nickthedick
    jeanette02 skrev 2017-11-07 10:07:17 följande:

    Du kan ju ta bort Facebook...det tillför inte så mycket för de flesta, mer än stress.

    Att det är intressant vet jag just när man bor utomlands e c t...men inte för att ha koll på folk man träffar på ändå.

    Mitt råd är att du kan ju ha Messenger el Whatsapp ändå just för själva kontakterna.

    Måste man inte fejkbooken för.


    Ta bort Facebook har jag redan gjort. Messenger hjälper inte, jag kan lika gärna fortsätta höra av mig genom sms och ringa. Hade varit extremt löjligt att inte svara på sms för att sedan svara på messenger!
  • Nickthedick
    Glinda från Oz skrev 2017-11-07 10:43:16 följande:

    Det känns som att du inte är nöjd med din situation och därför får ingen annan vara glad eller nöjd. Om du jobbar på det kommer du ha lättare för att se andras lycka också, att lägga upp bilder på sådant man gillar och gör än glad är inte att överglänsa varandra, tvärtom, folk brukar bli glada av andras upplevelser och både gilla, kommentera och ställa frågor.

    Man blir lite utanför då man väljer bort mötesplatser där folk kommunicerar, det är lite som att inte ha en mobil. Jag har svårt att tycka synd om dig då du har valt det själv.


    Alla upplever vi saker och ting annorlunda. Bara för att man är glad och nöjd, betyder det inte att man slutar höra av sig. Sedan har jag då aldrig bett om att folk ska tycka synd om mig. Jag har valt det själv, för vem vore jag om jag tillåter folk att styra hur jag vill ha det.
  • Nickthedick
    Fiiee skrev 2017-11-07 10:22:50 följande:
    Men alltså.. HUR MÅR DU EGENTLIGEN???

    Det låter inte som du mår speciellt bra faktiskt.

    Tycker det är bra att flytta ut! Kör på bara!

    Det kanske blir jättebra! Sen kan jag ju faktiskt tycka att fb är jättebra ibland. Tex att det finns grupper för typ allt. Sök på det du är intresserad av. Då hittar du många likasinnade.

    Jag mår helt ok, det enda jag saknar är vänner som hör av sig och är intresserade av att göra saker med mig.


    Utbildningen ska bli klar, sedan ett stadigt jobb. När det är klart då söker jag mig utåt. Glad

  • Nickthedick
    Anonym (Mmm) skrev 2017-11-07 10:22:12 följande:

    Håller med dig ts! Har tagit bort min Facebook också men jag upplever inte att jag förlorat vänner pga det, utan att vi redan hade glidit ifrån och att se varandras bilder osv bidragit till en illusion av vänskap som inte längre fanns. Är ändå glad jag tagit bort min. Bara stress och jämförande. Men sen är jag en sån som känner att sociala medier helt tagit över och att folk går som zombies med huvudet ner i telefonen. Riktiga vänner hör av sig irl. Sen kan det vara svårt ju äldre man blir att få nya nära vänner eller behålla kontakten med sina gamla vänner men det är ett annat ämne.


    För min del är det märkbart att man förlorar umgänge, sedan om man inte stänger kontakten är en sak. Är man vän så hör det till att man hör av sig kan jag tycka. Jag tycker samma sak med att folk går/cyklar/kör bil med huvudet ner i en telefon, det är både farligt och tragiskt. Tror att folk gillar all bekräftelse de får, även jag, men inte till den grad där jag kan skada andra eller mig själv för att varit oaktsam i trafiken.
  • Nickthedick
    Glinda från Oz skrev 2017-11-07 15:30:42 följande:
    Då så, då är du helt okej med att bli utesluten och det finns inget problem. Du kan lugnt gå och leva ditt liv som du gör nu, alla behöver inte vara sociala och umgås med folk.
    Haha, du verkar vara lite irriterad på mig (eller riktigt slut). Om folk slutar att höra av sig när man drar sig bort från Facebook, kan man inte se det som ett problem då menar du? Förresten, se inte frågetecknet som en fråga till dig. Bara läs om du vill.
  • Nickthedick
    Anonym (Tall) skrev 2017-11-07 20:44:15 följande:
    Men gud, nej jag är inte alls irriterad på dig. Jag vet inte riktigt vad jag kan ha skrivit för att du ska tro det. De va inte alls min mening.

    Jag bara uttryckte en generell åsikt. Jag har väl helt enkelt inte tid med Facebook.
    Du har svarat på fel. Jag citerade en annan som skrev på ett väldigt märkligt sätt.
  • Nickthedick
    Anonym (Tall) skrev 2017-11-07 20:59:43 följande:
    Jaa, nu ser jag :) jag blev så upprörd för att jag trodde att jag hade sårat nån.

    Jag tycker att du ska skita i FB. Hör dom inte av sig bara för att du går ur FB då är dom inga riktiga vänner. Eller hur? Du klarar dig utan såna "vänner" . Försök att skaffa nya vänner.
    Jag kommer ihåg vad du skrev igår och att du verkar vara en vänlig själ med mycket ödmjukhet, det är sådana personer jag vill ha i mitt liv. Jag har tagit bort Facebook för ett bra tag sedan och ska nu hoppas hitta människor som du själv! :)
  • Nickthedick
    Anonym (Blue) skrev 2017-11-08 16:30:34 följande:

    Jag har som mål att vara utan facebook i ett år och är snart halvvägs, jag saknar inte att veta sju tusen olika saker om andra människor varenda dag och sjutusen intryck som jag inte väljer själv och flera hundra människor som jag aldrig träffar som aldrig har kontakt med mig förutom att skylta upp om deras liv. Ironiskt nog så hade jag mest kontakt med totala främlingar i olika grupper som jag började chatta med och det var det mest givande. Hur ser nätverket ut för mig nu? Jo, 90% av de "vännerna" på Facebook de brydde sig inte ens att ringa mig, smsa mig, maila mig, fast de hade mina kontaktuppgifter. Jag hörde av mig till vissa men de såg mig inte som värd deras tid om jag är utan Facebook / Snapchat / Instagram etc. Men de 10% som kunde anpassa och respektera mitt val och stötta mina mål, de vande sig att smsa,i början glömde någon av att jag inte hade Messenger men tillslut var alla så vana att ringa och smsa med mig att det var lika naturligt som Messengerchatten. Är jag förvånad? Inte det minsta. För jag har vetat enda sen början att ingen har 500-3000 vänner som alla bryr sig om dig och ställer upp för dig och backar dig i allt, de människor som gör det de ryms att räknas på mina fingrar, man har en bästa vän, inte trettio. Man har kanske 3-5 nära vänner. Och 1-2 av de är extra nära. Så när jag fick bevisat vad jag redan visste blev det bara en oerhörd lättnad att slippa dessa låtsaskontakter som ger mig likes för att det är förväntat av de,inte äkta för fem öre. Jag har varit helt utan vänner vissa perioder när jag märkt att jag bara haft rötägg och falska personer i mitt nätverk. Aldrig ångrat att göra plats för äkta vänskap så mitt råd är gråt inte över människor som inte gråter över dig det är bara tragiskt. Välj glädje. Rensa upp och gör plats för det du önskar ha där istället.


    Jag kan nog säga att jag håller med dig till 99%. Det jag inte kan hålla med om riktigt lika mycket är det om att inte "gråta" över folk som inte gör det för mig, de är mina vänner som jag umgåtts med för jämnan. Skulle jag rensa upp så försvinner i stort sett alla förutom EN. Hon bor 50 mil härifrån. Det blir så oerhört svårt att ta bort de vännerna, för då har jag inga kvar. Jag behöver göra mig mer hörd än vad jag gör, även om jag tycker att jag gör det relativt mycket nu ändå. Det är bara tragiskt att man ska behöva känna sig utanför och behöva göra extra mycket bara för att man väljer att gå ifrån ett ställe, just för att dom befinner sig där. 
  • Nickthedick
    Glinda från Oz skrev 2017-11-07 22:42:28 följande:
    Nej, jag är inte irriterad alls, bara förvånad över att du väljer bort den vanligaste kommunikationsvägar och sedan inte förstår konsekvenserna.
    Av att döma från det du skrev så upplevde jag dig irriterad på hur jag valt att gå tillväga. Sedan att jag förstår konsekvenserna, det gör jag. Men att det ska behöva bli en konsekvens är för mig ledsamt och otroligt konstigt.
  • Nickthedick
    Tom Araya skrev 2017-11-09 05:00:22 följande:

    Jag har inte fler vänner för att jag har Facebook, men det förenklar kontakten med vänner, framförallt ute i perforin av en massa bekanta och vänner som inte längre bor nära och som man inte ser så ofta.

    Genom olika intressegrupper får jag också kontakt med nya människor och får nya bekantskaper som ger nytta och glädje på sitt sätt.


    Jag fick inte heller fler vänner genom Facebook och det hoppas jag inte att jag utgav mig för i texten, för så var det inte. Det jag menade var att med de vänner jag "umgås" privat slutade vara sociala med mig när jag tog bort fb.


    Det andra håller jag med om.

Svar på tråden Har man inte FB har man inga vänner...