• Anonym (Ts)

    Tycker ni att det är okej med oväntade besök?

    Jag vet att jag kan vara överdriven vid sociala situationer, alltså att jag överreagerar.

    Men alltså jag blir så fruktansvärt sur när folk kommer hem till oss utan att berätta det innan?

    Speciellt vid middagstid när man inte räknat med att några gäster ska komma. Det blir ju bara pinsamt.

    Hur svårt kan det vara att berätta innan att man kommer?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Tycker ni att det är okej med oväntade besök?
  • Regndamen
    Anonym (ada) skrev 2017-11-10 19:41:03 följande:

    Här ska vi dra det till det löjligt extrema ja...typiskt fl. Om någon knackar på min dörr mitt i natten så lär det handla om en nödsituation och då tar jag givetvis hand om besökarna.


    Om det inte är ett nödfall då? De kanske bara var hungriga och lite sällskapssjuka? Men du bjuder in och lagar middag, antar jag?
  • Anonym (ada)
    Regndamen skrev 2017-11-11 07:49:48 följande:

    Om det inte är ett nödfall då? De kanske bara var hungriga och lite sällskapssjuka? Men du bjuder in och lagar middag, antar jag?


    Du försöker bara göra dig löjlig nu va? Eller tillhör du dem som tar allt bokstavligt och tror att om någon säger att de dör av skratt så tror du att de kommer att dö på riktigt?
  • Anonym (ada)
    Anonym (Gillar inte heller) skrev 2017-11-10 23:12:38 följande:

    Jag har massor med hembakat i frysen, är det alltså ett mått på hur välkomnande o trevlig man är? Att kasta fram en påse bullar från frysen? Löjlig nivå? Jag skrev ju att det har hänt att det kommer folk när vi försökt ligga med varandra och flera ggr när jag nattat barn, eller lagt de mitt på dagen för att sova tex.

    Va spelar det gör roll hur mycket jag har i frysen om jag själv ligger inne på toan o spyr när gäster kommer?!


    Ja, har du bakat i frysen så har du ju något att bjuda på så så jobbigt att vara redo var drt ju inte... Och du förstår också rimliga gränser så gör dig inte dum, för drt är du väl ändå inte.
  • Tobythegunn
    Anonym (Ts) skrev 2017-11-07 17:02:54 följande:

    Jag vet att jag kan vara överdriven vid sociala situationer, alltså att jag överreagerar.

    Men alltså jag blir så fruktansvärt sur när folk kommer hem till oss utan att berätta det innan?

    Speciellt vid middagstid när man inte räknat med att några gäster ska komma. Det blir ju bara pinsamt.

    Hur svårt kan det vara att berätta innan att man kommer?

    Vad tycker ni?


    Visst är det okej, men jag tycker det kan vara irriterande och det är aldrig något jag gör själv! Jag ringer alltid innan!
    Happiness, only real when shared
  • Jordgubbsland

    Jag förstår dig precis! Är så leds på att folk kommer hit och går i dörren. Och om dörren inte är låst hos oss finns det så många bekanta i vårt umgänge som bara klampar in och säger "halloj!"

    Jag blir så frustrerad. SÄG TILL INNAN MAN TÄNK KOMMA!

  • Anonym (Gillar inte heller)
    Anonym (ada) skrev 2017-11-11 19:33:49 följande:

    Ja, har du bakat i frysen så har du ju något att bjuda på så så jobbigt att vara redo var drt ju inte... Och du förstår också rimliga gränser så gör dig inte dum, för drt är du väl ändå inte.


    Men det är väl inte det som är att vara redo?! Om man har kaffe o bullar hemma eller inte. Du gör dig ju dum! Att vara gästvänlig innebär väl att man är glad o trevlig och välkomnande och det kanske man inte är vid alla tillfällen om man inte mår bra tex. Därför kan det vara bra att höra av sig i förväg och åtminstone berätta att man tänker komma.
  • Anonym (Jöns Jönsson Jöns)

    Här öppnar vi inte om det knackas på dörren av oanmälda gäster.

  • bastardized

    Vänner och bekanta är alltid välkomna hem till mig oavsett tid på dygnet.

  • Anonym (ada)
    Anonym (Gillar inte heller) skrev 2017-11-11 23:07:31 följande:

    Men det är väl inte det som är att vara redo?! Om man har kaffe o bullar hemma eller inte. Du gör dig ju dum! Att vara gästvänlig innebär väl att man är glad o trevlig och välkomnande och det kanske man inte är vid alla tillfällen om man inte mår bra tex. Därför kan det vara bra att höra av sig i förväg och åtminstone berätta att man tänker komma.


    Sann gästfrihet är inte att vara snäll,välkomnande och att ha något att bjuda på och få sina gäster att trivas bara exakt precis när det passar en själv. Det är att alltid( och försök inte vrida och vända på begreppet alltid nu snälla) ha dörren öppen och göra ovan nämna saker även om man inte planerat det tre veckor i förväg...
  • Spunky

    Beror nog på vem som ringer på dörren.

    Människor man känner att man måste underhålla vill man veta när de kommer. Man måste orka serva dem. Med uppmärksamhet.

    De människor där man kan vara sig själv, stör aldrig.

    De är dom man trivs med. Just för att det är enkelt. Man är sig själv och vet att man duger som sig själv. Då tillförde något med sin ankomst.

    Ibland vill man väl dock vara för sig själv. För att man är trött eller upptagen med något. Människor ur grupp två läser av detta och kan därför stanna utan att störa. De anpassar sig till situationen. Tar kanske över rollen som värd och sätter själv på kaffe varför de blir en lättnad istället för en börda för en.

    Det handlar om kommunikation. Vissa kräver en tydligare eller mer ansträngd kommunikation.

  • Regndamen
    Anonym (ada) skrev 2017-11-11 19:31:31 följande:

    Du försöker bara göra dig löjlig nu va? Eller tillhör du dem som tar allt bokstavligt och tror att om någon säger att de dör av skratt så tror du att de kommer att dö på riktigt?


    Nej, det tror jag inte.

    Men du skriver ju att sann gästfrihet måste gälla även om det inte passar en själv. Då måste det väl vara okej att dyka upp så sent hemma hos dig?
  • Trängtar efter dig

    Jag har blivit våldgästad en gång i mitt liv. Då bakade vi kladdkaka, men jag sade inte ett ord till dem under hela besöket. De var trevliga människor och jag hade gärna fikat med dem om vi planerat det i förväg. Hade räckt med några timmar egentligen. Nu när de klev in oannonserat kände jag bara hur livslusten sögs ur mig. Det berodde inte ett dugg på att jag ville upprätthålla någon fasad. Jag städar inte innan jag får gäster och gör ingen särskild mat (om inte matlagning är den inplanerade aktiviteten för besöket).

  • Nandez
    bastardized skrev 2017-11-11 23:18:02 följande:
    Vänner och bekanta är alltid välkomna hem till mig oavsett tid på dygnet.
    Samma här.
  • amia01
    Spunky skrev 2017-11-12 02:28:31 följande:

    Beror nog på vem som ringer på dörren.

    Människor man känner att man måste underhålla vill man veta när de kommer. Man måste orka serva dem. Med uppmärksamhet.

    De människor där man kan vara sig själv, stör aldrig.

    De är dom man trivs med. Just för att det är enkelt. Man är sig själv och vet att man duger som sig själv. Då tillförde något med sin ankomst.

    Ibland vill man väl dock vara för sig själv. För att man är trött eller upptagen med något. Människor ur grupp två läser av detta och kan därför stanna utan att störa. De anpassar sig till situationen. Tar kanske över rollen som värd och sätter själv på kaffe varför de blir en lättnad istället för en börda för en.

    Det handlar om kommunikation. Vissa kräver en tydligare eller mer ansträngd kommunikation.


    Exakt! Och just den jobbigare typen brukar lyckligtvis vara samma sort som också gärna vill bli förvarnade om besök och själva också oftast förvarnar om de tänker komma förbi, så i slutändan brukar det ju lösa sig rätt smidigt.
    Hos oss är de mer krävande gästerna lyckligtvis rätt sällsynta numera... blir naturligt så eftersom vi sällan bokar besök i förväg eller tackar ja när någon frågar. Passar oss helt enkelt bäst med spontanbesök
  • Aniiee

    Nej, för fan. Släng iväg ett sms eller nåt först med en ca-tid (så jag kan säga ifrån om det inte passar).

    Dessutom börjar min äldsta hund bli lite gammal och kan skälla till om det ringer på dörren oväntat för att hon blir överraskad. Skyller på besökaren om någon granne blir sur.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Tycker ni att det är okej med oväntade besök?