• Anonym (dyslexi)

    komma in på gymnasiet med F i engelska?

    Hej
    Min dotter har dyslexi och förmodligen även adhd - utreds just nu. Hon har trots sina bekymmer godkänt i alla ämnen utom engelska. I engelskan är hon tyvärr ganska långt i från ett godkänt betyg. Hon har mycket stöd och anpassningar men det kan vara så att hon helt enkelt inte har förmågan att klara ett E i engelska. Nu undrar jag hur det blir med gymnasiet för hennes del? som jag har förstått det måste man ha godkänt i svenska, engelska och matte för att överhuvudtaget vara behörig att söka till gymnasiet. Är det någon som har varit med om detta och hur har det isåfall gått för er?

  • Svar på tråden komma in på gymnasiet med F i engelska?
  • riboflavin

    Man brukar ge alternativen att gå om nionde klass eller börja gymnasiet på ett introduktionsprogram. Eftersom hon saknar godkända betyg i endast ett ämne känns ett introduktionsprogram som ett bra val.

    Det finns olika alternativ, men en preparerandeutbildning som syftar till att göra din dotter behörig känns ju som ett bra alternativ. Där kan hon också få extra undervisning i de ämnen som dyslexin försvårar så att hon har ett litetförsprång när hon kan börja på ett nationellt program.

    Läs mer på Skolverkets hemsida.

    www.skolverket.se/skolformer/gymnasieutbildning/gymnasieskola/program-och-utbildningar/introduktionsprogram


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (dyslexi)
    riboflavin skrev 2017-11-09 10:48:09 följande:

    Man brukar ge alternativen att gå om nionde klass eller börja gymnasiet på ett introduktionsprogram. Eftersom hon saknar godkända betyg i endast ett ämne känns ett introduktionsprogram som ett bra val.

    Det finns olika alternativ, men en preparerandeutbildning som syftar till att göra din dotter behörig känns ju som ett bra alternativ. Där kan hon också få extra undervisning i de ämnen som dyslexin försvårar så att hon har ett litetförsprång när hon kan börja på ett nationellt program.

    Läs mer på Skolverkets hemsida.

    www.skolverket.se/skolformer/gymnasieutbildning/gymnasieskola/program-och-utbildningar/introduktionsprogram


    Tack för ditt svar! Men då är det som jag trodde att hon inte kommer in på ett vanligt program... så trist! Dyslexin är ju ett funktionshinder, hon är liksom inte bara lat
    Men det allra viktigaste är ju att hon kommer in på något och inte bara sitter hemma på dagarna.
  • Anonym (dyslexi)
    Lucius Vorenus skrev 2017-11-09 20:54:01 följande:

    Vilket program vill din dotter gå?


    Det vet jag faktiskt inte, hon pratar om att bli idrottslärare just nu. Jag hoppas bara att hon kan få gå på ett vanligt program,
  • Kjell2

    På vissa ställen finns det möjlighet att börja ett program med F i Eng och parallellt med programkurser läsa högstadie Eng för att få godkänt.

    brukar också ges en del sommarkurser mellan 9:a och Gy för att få G.

    Kolla på de program och skolor dotterna är intresserad av.

  • Anonym (Pappa)

    I vilken årskurs går din dotter? Och när du säger "utreds nu", är det för ADHDn och/eller dyslexin? Och vilka anpassningar har din dotter?

    Vårt äldsta barn har en "mildare" form av dyslexi (utredd under åk3-4), dock så pass att den påverkar hans "inlärningsförmåga" eller rättare sagt, det krävs anpassningar (istället för att läsa en massa sidor med text så får han lyssna på ljudböcker, han får välja om han vill göra prov muntligt eller skriftligt, har får extra tid på sig vid diverse prov etc).

    Nu går han i åk8 och har "bra" betyg, men oron finns givetvis alltid där. Nu har vi genom alla år haft bra kontakt med klasslärare och som alla har varit väldigt tydliga med att "eleven" har rättigheter och skolan har "skyldigheter". Vilket gjort det lättare för oss att prata med klasslärare (och ämneslärare) om vår "oro".

    Vore jag som du så skulle jag börja med att prata med klasslärare och ämneslärare, och se vad som kan göras. Är det så att din dotter går i åk9 så finns det ju "fortfarande" en termin kvar att "reparera" såpass att ett F kan bli ett E, och det är ju trots allt slutbetyget i 9:an som är viktigt inför gymnasieval.

    Hoppas det blir bra!

  • Anonym (dyslexi)
    Anonym (Pappa) skrev 2017-11-10 14:08:23 följande:

    I vilken årskurs går din dotter? Och när du säger "utreds nu", är det för ADHDn och/eller dyslexin? Och vilka anpassningar har din dotter?

    Vårt äldsta barn har en "mildare" form av dyslexi (utredd under åk3-4), dock så pass att den påverkar hans "inlärningsförmåga" eller rättare sagt, det krävs anpassningar (istället för att läsa en massa sidor med text så får han lyssna på ljudböcker, han får välja om han vill göra prov muntligt eller skriftligt, har får extra tid på sig vid diverse prov etc).

    Nu går han i åk8 och har "bra" betyg, men oron finns givetvis alltid där. Nu har vi genom alla år haft bra kontakt med klasslärare och som alla har varit väldigt tydliga med att "eleven" har rättigheter och skolan har "skyldigheter". Vilket gjort det lättare för oss att prata med klasslärare (och ämneslärare) om vår "oro".

    Vore jag som du så skulle jag börja med att prata med klasslärare och ämneslärare, och se vad som kan göras. Är det så att din dotter går i åk9 så finns det ju "fortfarande" en termin kvar att "reparera" såpass att ett F kan bli ett E, och det är ju trots allt slutbetyget i 9:an som är viktigt inför gymnasieval.

    Hoppas det blir bra!


    Tack för uppmuntran! Dyslexin konstaterades när hon gick i femman, nu går hon i sjuan och utreds för adhd eller liknande. Problemet med engelskan är att jag inte vet om hon någonsin kommer att klara godkänd nivå, Det är så oerhört svårt för henne. Svårt att läsa, omöjligt att stava och hon presterar just inget muntligt heller. Hon har mycket stöd och anpassningar och har godkänt i alla andra ämnen. Jobbigt detta!
  • Kjell2
    Anonym (dyslexi) skrev 2017-11-13 10:47:14 följande:
    Tack för uppmuntran! Dyslexin konstaterades när hon gick i femman, nu går hon i sjuan och utreds för adhd eller liknande. Problemet med engelskan är att jag inte vet om hon någonsin kommer att klara godkänd nivå, Det är så oerhört svårt för henne. Svårt att läsa, omöjligt att stava och hon presterar just inget muntligt heller. Hon har mycket stöd och anpassningar och har godkänt i alla andra ämnen. Jobbigt detta!
    Med F i Eng blir det långsikigt svårt. Ta en rejäl diskussion med skolan om stöd, vad ni kan göra, tips om allt får dataspel till språkresor och sommarskola.


  • Anonym (dyslexi)
    Kjell2 skrev 2017-11-13 11:02:36 följande:
    Med F i Eng blir det långsikigt svårt. Ta en rejäl diskussion med skolan om stöd, vad ni kan göra, tips om allt får dataspel till språkresor och sommarskola.
    Ja jag får göra det. Grejen är ju att hon har väldigt mycket stöd: lektioner hos speciallärare, extra engelska som elevens val och bra stöd i klassrummet. Hon är normalbegåvad för övrigt och har till och med ett par C i betyget. Men denna jäkla engelskaSkrikandes Hon har varit hos släktingar i ett engelskspråkigt land en hel månad men det hjälpte just inget tyvärr. 
    Men jag vet att Dyslexiförbundet ordnar engelskspråkigt sommarläger. I somras ville hon inte åka, men jag kanske får tvinga iväg henne nästa år. 
Svar på tråden komma in på gymnasiet med F i engelska?