• Anonym (Jag)

    Accepterar du en alkoholfri jul och nyår?

    Som rubriken lyder.

    Vi ska ha jul och nyår hos oss i år och jag funderar på om jag ska förtydliga att det inte kommer serveras alkohol eller inte. De vet att vi inte dricker och inte vill ha alkohol i vårt hus, men vet inte om de tänker aktivt på det.

    De ska resa hit och bo här över jullovet.

  • Svar på tråden Accepterar du en alkoholfri jul och nyår?
  • smulpaj01
    Anonym (lunga vatten) skrev 2017-11-09 20:19:47 följande:

    Vilket trams, har du problem med ditt eget alkoholintag eftersom du anklagar andra hela tiden? Låter ju inte särskillt friskt att vara så paranoid annars  och anklaga andra hela tiden


    Anklaga? Jag tycker det är starkt att stå emot om man har alkoholproblem. Fattar inte vad du menar?
  • Margaux

    Jag hade troligtvis valt bort att fira med någon som förbjöd alkohol om det inte är en bra anledning bak. Jag hade nog kunnat vara solidarisk om någon har alkoholproblem men ?bara för att? hade jag inte accepterat. Jag gillar inte extremiteter åt något håll!

  • Anonym (Anni)
    koplayer skrev 2017-11-09 19:58:46 följande:
    Eh.. nej det där är din åsikt som kanske många delar men det är inte något som gäller för alla.

    Hemma hos dig gäller ju självklart dina regler men är du hemma hos någon annan så följer du naturligtvis deras önskningar och regler annars är du ju fri att åka därifrån men stanna och göra som man själv vill hemma hos någon annan.. nej det gör man inte
    Jag svarade på en fråga och givetvis utgår jag från vad jag själv tycker då.
    Jag har inte sagt att det är en universell regel.

    Som sagt, jag hade inte åkt dit så den nyktra familjen hade fått vara nykter ifred. Inga problem.
  • koplayer
    Anonym (Jag) skrev 2017-11-09 10:42:10 följande:

    Som rubriken lyder.

    Vi ska ha jul och nyår hos oss i år och jag funderar på om jag ska förtydliga att det inte kommer serveras alkohol eller inte. De vet att vi inte dricker och inte vill ha alkohol i vårt hus, men vet inte om de tänker aktivt på det.

    De ska resa hit och bo här över jullovet.


    Förtydliga du för säkerhets skull TS

    Själv har jag inga problem att avstå då jag inte har alkoholproblem.
  • Anonym (Livets goda)

    För min del så handlar inte alkohol om att det innebär att man ska supa sig packad. För min del så hör en god middag ihop med ett gott vin. Och så är jag mycket förtjust i glögg vilket absolut hör julen till enligt mig. Men jag dricker inte alkohol som jag inte gillar som t.e.x nubbe, whisky mm bara för att det är alkohol. Och jag instämmer med andra här att alkoholfritt vin inte är gott och alkoholfri glögg smakar saft som inte har det minsta med glögg att göra. Jag skulle förmodligen ha tackat nej och valt att fira med andra som är som jag.

    För övrigt så växte jag upp med en normal konsumtion av alkohol hemma med föräldrar som uppskattade ett gott vin och som hade både vinkällare samt välfyllt barskåp. Ingen big deal hos oss med alkohol men absolut inget supande. Och ingen av oss barn är alkoholister idag som vuxna. Däremot så har jag kusiner som växte upp med alkoholförbud i hemmet. Alltså alkohol kom inte över tröskeln och idag har jag två gravt alkoholiserade kusiner som totalt gick över styr när de kom hemifrån under universitetsåren. De hade ju absolut ingen vana i att förhålla sig till alkohol alls så festandet tog definitivt överhanden när de fick chansen att prova på.

    Min mamma sa alltid att för mycket och för lite skämmer allt. Ligger något i det.

  • Anonym (Dricker det som bjuds!)

    Jag hade respekterat de önskemål som andra har, jag är ju gäst. Om det är så viktigt för mig att dricka så kan jag fira någon annanstans. Om jag väljer att fira jul eller nyår hos några som inte vill ha alkohol i sitt hem så väljer jag att avstå från alkohol. Jag kan inte tvinga mina värderingar in i någon annans hem.

  • Magnus81
    Anonym (Anni) skrev 2017-11-09 19:28:13 följande:

    För att det hör till med nubben, ölen och glöggen till jul.

    För att det hör till med goda drinkar och skumpa till nyår.

    Inget jag är beredd att offra för att någon förvägrar mig det pga sin egna totala avhållsamhet.

    Jag bryr mig inte om ifall de dricker eller inte men själv tänker jag inte avstå.


    Det finns alkoholfria alternativ både till öl och skumpa som smakar väldigt bra och till och med är godare än med alkohol i.

    Nubben kan man vara utan.

    Vill dom inte fira pga att det inte finns alkohol så är dom inga bra vänner.

    Kan man inte vara utan 1 jul och nyår så har man problem.
  • FuckGoggleAskMe
    Magnus81 skrev 2017-11-09 21:33:17 följande:
    Det finns alkoholfria alternativ både till öl och skumpa som smakar väldigt bra och till och med är godare än med alkohol i. Nubben kan man vara utan. Vill dom inte fira pga att det inte finns alkohol så är dom inga bra vänner. Kan man inte vara utan 1 jul och nyår så har man problem.

    Jag KAN vara utan både skinka och glögg på jul, men jag VILL inte, så varför skulle jag? (Faktiskt så har jag varit utan bägge en gång var, pga anledning, det var också kul jular men kan jag välja fritt, väljer jag båda)
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Jag) skrev 2017-11-09 20:17:59 följande:
    Inte så vitt vi vet. Det är av välmening, men inte gentemot gästerna.

    Men nu blir jag riktigt nyfiken, av välmening mot vem? Barnen? Tror ni att dom inte gillar om vuxna tar en glögg? Eller gentemot ... vet inte vem ...
  • Anonym (Nova)

    Absolut! I alla fall jul tycker jag ska vara okej för alla, man behöver väl för tusan inte bli berusad på jul? Speciellt inte om barn är med i bilen. Jag själv dricker inte alkohol och när jag får barn i framtiden så kommer jag inte acceptera att någon dricker alkohol under samma tak som mina barn befinner sig. Så om vi friar jul hemma hos mig då kommer det bli en VIT jul ;) 


    Nyår tror jag dock folk har svårare att undvika alkoholen på eftersom man skålar vid tolvslaget och så, jag ser nyår mer som en fest än jul. :)

Svar på tråden Accepterar du en alkoholfri jul och nyår?