• Anonym (Jag)

    Får en chef ligga med arbetare?

    Är det okej att en chef ligger (regelbundet) med någon som arbetar under dem, eller riskerar denne att få sparken då?

    Om det finns flera chefer på företaget och chefen ligger med någon som inte är direkt under dem är det någon skillnad?

    Alltså där båda parter är 100%med på det, men det är inget som pratas öppet om men någon annan får reda på det. Om man har en officiell relation är det någon skillnad?

  • Svar på tråden Får en chef ligga med arbetare?
  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2017-11-10 21:37:41 följande:

    Inte generellt men på en del arbetsplatser finns det regler kring detta.


    Generellt får chefen inte sparken?

    Om det inte finns några uttryckliga regler som de vet om, så borde det inte finnas någon risk?
  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2017-11-10 22:21:18 följande:

    Nja, kan bli tal om omplacering eller annat. Oftast ses det som mycket olämpligt att en chef har någon form av relation med en underordnad.


    Om chefen inte var chef när relationen började då? Dvs chefen var chef, men på en annan avdelning?

    Att det anses som olämpligt inser jag väl, men om någon tex avancerar på ett företag där man redan har en relation, finns det risk att det får negativa konsekvenser även om båda sköter relationen professionellt?
  • Anonym (Jag)
    JohanneIsabelle skrev 2017-11-10 22:13:23 följande:

    Finns ingen lag som hindrar folk som jobbar tillsammans att ligga med varandra...


    Nej men kan ju finnas policy... ?
  • Anonym (Jag)

    Hur ska man se på saken om högre chefer samt hr "lägger locket på"? Att det är helt okej?

    Min gruppledare berättade saken för högsta chefen (dvs annars hade det inte kommit ut eftersom min chef ville hålla det hemligt..) som mer eller mindre lade munkavel på denne. Wtf?

    Ingen har pratat med mig om saken, utan de har enbart pratat med min chef. Är inte det konstigt/ovanligt? Någon borde väl iaf fråga mig om det funkar att ha honom som chef?

  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2017-11-27 19:32:52 följande:

    Troligtvis för att din åsikt är ointressant.

    Dåligt att inte göra något, tex ordna en omflytt. Just att hålla det hemligt är obra. För eller senare kommer det ut och då kan det bli besvörligt. Eventuellt avvaktar de för att kolla möjligheter.


    Min åsikt kanske är ointressant men knappast mitt arbete. Eller det hade inte varit det på ett normalt företag iaf. En arbetare som riskerar att fara illa är aldrig ointressant om inte ledningen är inkompetent vill säga.

    Det är inte hemligt eftersom jag vägrar fortsätta ljuga om det, men högsta chefen kanske är naiv och tror det. Omflytt för min del är knappast aktuellt oavsett, det kommer företaget förlora mer på än om de byter ut chefen. Han kommer ändå ha max 1 år kvar.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Lett) skrev 2017-11-27 20:12:51 följande:

    Jag förstår inte. Har du blivit osams med din (ex?) pojkvän som råkar vara en chef på företaget, (din?) och nu vill du få honom sparkad?

    Om du har så illa konsekvenstänk så tycker jag hellre att du går till din gruppledare eller annan chef och SJÄLV ber om omplacering. Om det är för DIG det är obehagligt. Nu grundar jag detta med att din kärlek inte beter sig grisigt mot dig. Han ska varken favorisera dig eller behandla dig illa. Men bara för att ni ligger/legat så betyder det inte per automatik att han ska avgå. Sådant bestämmer företagets ledning. Inte du.


    Det är komplicerat. Vi hade en relation innan han blev aktuell för att bli chef över mig, nu är det väl avslutat efter att jag berättat eftrrsom han ville hålla det hemligt.

    Nej jag vill inte få honom sparkad, men jag är rädd för att det inte kommer funka och jag är förvånad över att ingen ens kommit och frågat mig om hur det funkar. Han var chef innan och involverad även i mitt arbetslag, men inte chef direkt över mig.

    Jag har inga problem att skilja på jobb och privatliv (jag och mitt ex jobbar tsm och det funkar till 100%), men jag tror att han kommer ha det av olika skäl och jag är RÄDD för att det kommer påverka mitt jobb och mitt mående.

    Om han sköter det så illa som han gjort hittills kommer jag definitivt dra det vidare däremot. Det är inte okej.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (My) skrev 2017-11-27 20:29:41 följande:

    Nej, det är inte en legitim anledning att sparka någon för att de haft sex med en kollega. Inte ens om man är chef. Inte så länge det varit utanför arbetstid och frivilligt.

    .


    Det har varit på hans arbetstid dock det senaste halvåret... Fast det är inget jag skulle berätta för någon men det är så det ligger till...
Svar på tråden Får en chef ligga med arbetare?