• Anonym (Olivia)

    Stora storlekar, högre priser?

    Denna artikel kom upp i mitt flöde på FB och jag började fundera...

    www.expressen.se/gt/linda-26-lamnade-kappahl-nar-hon-sag-prislapparna/

    Personen i reportaget anser att priserna på de mer vanliga storlekarna bör höjas istället för att hon ska betala lite mer för de mycket större plagg hon behöver.

    Jag håller inte med. Hon har själv ätit sig till sin gigantiska kroppshydda, hon behöver XXXL för att komma i plagget.
    Normalstorlekar räknas väl S-L skulle jag tro (inte säker men på ett ungefär iallafall) och vi som passar i dessa storlekar, varför skulle vi behöva betala överpris så att hon ska få någon slags fettrabatt?

    Det är inte konstigt alls att dessa jättekläder kostar lite mer, räkna bara på materialåtgången!
    Prova att gå till en skräddare/sömmerska och sy upp ett plagg i M och ett i XXXL och jämför...

    Hur tycker ni om det här?
    Är det verkligen rimligt att straffa normalviktiga för att kompensera de överviktiga för att de ska slippa betala det verkliga priset?

  • Svar på tråden Stora storlekar, högre priser?
  • Anonym (Fem öre)

    Att ta ut samma pris för varor med olika produktionskostnader är prisdiskriminering.

    Tror dock att handlarna bör överväga risken för goodwillförluster om de tar ut högre priser för vissa storlekar.

    Lösningen ur ett rättviseperspektiv är paradoxalt nog att sluta sälja de större storlekarna som är dyrare att tillverka.

  • Lena

    Material och sömnadskostnaden är en ytterst liten del av priset på plagg i vanliga butiker. Det mesta går till butiken eller vinst...

  • riboflavin

    Jag tycker faktiskt att materialåtgång ska få speglas i priset, det är ju ofta därför barnkläder är billigare än motsvarande plagg i vuxenstorlek. Drar man då vuxenstorlek plus så är det inte heller underligt att priset är högre. På samma sätt som den med stora skor, jättelånga ben eller som i mitt fall, så stora bröst att jag inte kan köpa i BH i vanliga butiker, får betala mer för plaggen för att materialåtgång en är större och antalet tillverkade plagg per design och storlek är mindre.

    Däremot kanske det skulle vara en mer flytande skala, snarare än ett stort hopp mellan just den vanliga kollektionen och som i det här fallet XLNT kollektionen.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Fem öre) skrev 2017-11-12 12:48:13 följande:

    Att ta ut samma pris för varor med olika produktionskostnader är prisdiskriminering.

    Tror dock att handlarna bör överväga risken för goodwillförluster om de tar ut högre priser för vissa storlekar.

    Lösningen ur ett rättviseperspektiv är paradoxalt nog att sluta sälja de större storlekarna som är dyrare att tillverka.


    Jo, fast hur skulle det bli då?
    Även feta människor måste ha kläder...
  • Anonym (123)

    Klart den ska kosta mer.

    För övrigt skulle marknaden lösa ett sånt här "problem" med att höja priserna för de mindre storlekarna istället. Vad skulle Linda få ut av det?

  • Anonym (Olivia)
    Lena skrev 2017-11-12 12:48:59 följande:

    Material och sömnadskostnaden är en ytterst liten del av priset på plagg i vanliga butiker. Det mesta går till butiken eller vinst...


    Fast det svarar inte på min fråga...

    Utöver materialkostnad så sys dessa stora plagg upp i mycket mindre upplagor och kräver mer arbete med passformer, fall och liknande. Plus lagerhållande då det är ett större lotteri att producera jättekläder.
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (123) skrev 2017-11-12 12:53:20 följande:

    Klart den ska kosta mer.

    För övrigt skulle marknaden lösa ett sånt här "problem" med att höja priserna för de mindre storlekarna istället. Vad skulle Linda få ut av det?


    Hon skulle väl få sin inbillade "rättvisa" kanske... jag har kollat hennes fb och hon är jättestolt över sin fetma. Och nu vill hon att vi andra ska sponsra den också!

    Jag bryr mig inte om hur tjocka eller smala folk är men att gnälla som hon gör och tycka att vi andra ska sponsra henne? Nej, då går det för långt.
  • Anonym (Olivia)
    riboflavin skrev 2017-11-12 12:52:07 följande:

    Jag tycker faktiskt att materialåtgång ska få speglas i priset, det är ju ofta därför barnkläder är billigare än motsvarande plagg i vuxenstorlek. Drar man då vuxenstorlek plus så är det inte heller underligt att priset är högre. På samma sätt som den med stora skor, jättelånga ben eller som i mitt fall, så stora bröst att jag inte kan köpa i BH i vanliga butiker, får betala mer för plaggen för att materialåtgång en är större och antalet tillverkade plagg per design och storlek är mindre.

    Däremot kanske det skulle vara en mer flytande skala, snarare än ett stort hopp mellan just den vanliga kollektionen och som i det här fallet XLNT kollektionen.


    Håller med i det första stycket. Det är ju faktiskt rätt så enkel matematik.

    Det är inte bara KappAhl som gör så här, det är faktiskt mer regel än undantag.

    I detta fall handlade det om en skillnad på 100 kronor, 499 kontra 599. Det tycker jag känns logiskt. Det hade varit skillnad om priset dubblades.
  • riboflavin
    Anonym (Olivia) skrev 2017-11-12 13:10:21 följande:

    Håller med i det första stycket. Det är ju faktiskt rätt så enkel matematik.

    Det är inte bara KappAhl som gör så här, det är faktiskt mer regel än undantag.

    I detta fall handlade det om en skillnad på 100 kronor, 499 kontra 599. Det tycker jag känns logiskt. Det hade varit skillnad om priset dubblades.


    Men då borde det vara lika logiskt att en XS ska vara ett antal kronor billigare än en L egentligen.

    Jag sparar ofta mycket pengar på att köpa byxor 152-160 på barnavdelningen beroende på modell istället för att köpa xs-s på vuxen, helt ologiskt då materialåtgången egentligen är den samma, gissar att det beror på att man designar barnkläder billigare och använder lite billigare material.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Olivia)
    riboflavin skrev 2017-11-12 13:33:57 följande:
    Men då borde det vara lika logiskt att en XS ska vara ett antal kronor billigare än en L egentligen.

    Jag sparar ofta mycket pengar på att köpa byxor 152-160 på barnavdelningen beroende på modell istället för att köpa xs-s på vuxen, helt ologiskt då materialåtgången egentligen är den samma, gissar att det beror på att man designar barnkläder billigare och använder lite billigare material.
    Det låter helt rimligt faktiskt att prissätta i olika kategorier beroende på storlekar.
    Jag som oftast drar en S-M 36/38 kommer förstås billigt undan men det är logiskt.

    Det där med byxorna låter däremot lite skumt, barnkläder borde rimligtvis tillverkas i extra tåligt material... som borde kosta mer.
Svar på tråden Stora storlekar, högre priser?