• Meenos

    Hen / Han / Hon

    Ni som säger Hen, Varför gör ni det ? 


     


    Är inte människor som vill kalla sig hen en mycket mindre majoritet än de som anser sig själva vara Han / Hon. men endå så känns det som att man ska använda hen så att "ingen" tar illa upp ?

    Hen för mig är antingen ett sätt att:


    1: Förklara att någon inte har ett kön
    2: Attt man inte vet om man vill bli kallad man / Kvinna /han / Hon. 
    3  Om man talar om en levande kykling-Hona på engelska.


    Själv skulle jag ta illa upp om något skrev hen om mig i tex tidning eller något liknande. Jag är inte osäker på vad eller vem jag är. Jag är en 27 årig man med manligt kön och om någon skulle säga hen om mig så låter det för mig som att jag antingen inte vet vad jag har eller är för kön eller att jag är könsneutral men så är ju inte fallet. 

    Så om det är väldigt få människor som ser sig själva som Hen, oavsätt varför så varför vill man då använda det på en så stor skala oavsätt om män eller kvinnor tar illa upp för att de anser sig själva vara utanför den kategorin. 

  • Svar på tråden Hen / Han / Hon
  • Meenos

    nej men jag frågar ju längst upp i tråden varför människor använder det ordet och det är ju det jag vill ha svar på.


     


    jag använder inte ordet. Gjorde endast ett undantag nu för att fråga om det

  • Palestrina

    Jag använder hen när 1) om verklig person vars kön är okänt, eller 2) om fiktiv person vars kön inte är relevant, samt 3) om verklig person som inte vill könas.

    Svårare än så är det ju inte.

  • Connie07

    Vad spelar det för roll om man säger han/hon?I vissa språk finns det inte nåt som heter han/hon.Det finns bara ett ord,som är både han /hon.

  • fluu

    Ramlade jag just in i en tidsmaskin? Det är 2012 va? Eftersom den här diskussionen kom upp, menar jag....


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tilja
    Meenos skrev 2017-11-13 19:39:14 följande:

     


    Är inte människor som vill kalla sig hen en mycket mindre majoritet än de som anser sig själva vara Han / Hon. men endå så känns det som att man ska använda hen så att "ingen" tar illa upp ?


    Men att man ska använda "han" och "man" om okänt kön eller när det gäller både män och kvinnor tycker du inte är något konstigt eller något som någon kan ta illa upp av?
  • Meenos
    Tilja skrev 2017-11-13 21:24:13 följande:
    Men att man ska använda "han" och "man" om okänt kön eller när det gäller både män och kvinnor tycker du inte är något konstigt eller något som någon kan ta illa upp av?

     


    i storleksordning kan man säga detta om en individ eller flera individer


    "en person" 


    "flera personer" 

    "folk grupp"

    "massa personer"

    eller om man pratar om större folkgrupper så kan man ju säga 


    "örebros invånare"
    "stockholms invånare" 

    det har man gjort i åratal innan Hen kom in i bilden, det fanns inte under en längre tid o om det verkligen saknades ett ord hade de säkert kommit på något istället för individ, person, människ etc. 


    och om man nu skulle behöva ett nytt ord så är det så att Hen är inte ett nytt ord utan betyder ju "tjej höna" på engelska. det talar ju för hur icke neutralt det igentligen är. för det är ju mer tjej än kille om man tar alla betydelser av ordet. 

  • Kanttant
    Meenos skrev 2017-11-13 22:05:33 följande:

     

    i storleksordning kan man säga detta om en individ eller flera individer

    "en person" 

    "flera personer" 

    "folk grupp"

    "massa personer"

    eller om man pratar om större folkgrupper så kan man ju säga 

    "örebros invånare"

    "stockholms invånare" 

    det har man gjort i åratal innan Hen kom in i bilden, det fanns inte under en längre tid o om det verkligen saknades ett ord hade de säkert kommit på något istället för individ, person, människ etc. 

    och om man nu skulle behöva ett nytt ord så är det så att Hen är inte ett nytt ord utan betyder ju "tjej höna" på engelska. det talar ju för hur icke neutralt det igentligen är. för det är ju mer tjej än kille om man tar alla betydelser av ordet. 


    För det är drygt att hänvisa till "en person" eller skriva han/hon hela tiden. Blir bättre flyt i språket att använda hen där hon eller han hade använts annars.

    Att hen = höna är det absolut dummaste argumentet. Antar att du har problem med ordet barn också, det betyder ju lada. Inte fan kan man kalla ubga människor för lador heller. Logiken hos hen-motståndare alltså...
  • Tryggare kan man vara

    - Jag visade min fot för läkaren.

    - Jaha, vad sa hen då?

    Inbrottstjuven slog sönder fönstret men gav sig av när hen hörde den skällande hunden.

    Om en person är medvetslös, placera hen i framstupa sidoläge.

    Om målsägande har något att tillägga ska hen vända sig till domaren.

    Anna blev så förtjust i inlägget skrivet av Qwerty. Hen skrev precis det som hon själv tyckte.

    Kim hade en svår period i 20-årsåldern när det blev mer och mer uppenbart att hen varken kände sig som kvinna eller man. Men idag mår hen bra.

    Barnets könsorgan gick inte att definiera som kvinnligt eller manligt. Hen ska därför genomgå några undersökningar innan personnummer kan fastställas.

    Osv. Osv. Osv.

  • absalon

    Strippan gick efter föreställningen omkring och pratade med publiken. Hen var född och uppvuxen i Pjätteryd.Cool

Svar på tråden Hen / Han / Hon