• Julbord

    Bjuden på julbord

    Jag är bjuden på julbord med jobbet. Problemet är att jag aldrig varit på ett förut och vet helt enkelt inte vad jag ska vänta mig. Stället är på en restaurang i centrala Stockholm och vi blir ca 30 personer.

    Vad har man för typ av kläder? Jag bär slöja och firar inte jul så kommer folk tycka det är konstigt att jag är där? Är ganska nervös så snälla help a girl out

  • Svar på tråden Bjuden på julbord
  • fluu

    Ha samma kläder som du skulle haft vid vilket annat halvfestligt restaurangbesök som helst. Att du inte firar jul, men deltar i julbord är ju upp till dig. I skolan var det många muslimer som var med på lucia, julpysslade och deltog i kyrkaktiviteter. Jag själv är kristen, men firar också judiska högtider med en vän. Inget konstigt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • JulbordTs
    fluu skrev 2017-11-13 20:31:58 följande:

    Ha samma kläder som du skulle haft vid vilket annat halvfestligt restaurangbesök som helst. Att du inte firar jul, men deltar i julbord är ju upp till dig. I skolan var det många muslimer som var med på lucia, julpysslade och deltog i kyrkaktiviteter. Jag själv är kristen, men firar också judiska högtider med en vän. Inget konstigt.


    Ja för mig handlar det inte så mycket om själva julfirandet i sig utan att umgås med mina arbetskompisar utanför jobbet. Tack för ditt svar
  • Anonym (Freja)

    Tycker inte att det ligger något religiöst i att äta julbord, så tror inte att någon egentligen bryr sig om någon som inte firar jul är där. Det är ju eg. bara julmat.

    Tror, precis som de andra, att blus och byxor blir fint. Tycker klädkod på julbord brukar vara lite avslappnat, men ändå lite uppklätt.

    Ang. mat skulle jag antingen kolla med den som styrt upp julbordet, eller kolla på restaurangens hemsida. Jag är själv vegetarian och brukar alltid kolla menyer online innan jag går någonstans. Annars skulle jag tro att personalen på restaurangen kommer vara hjälpsamma om du vill veta exakt vad du kan äta och inte när du väl är där.

  • Anonym (Hanna)
    JulbordTs skrev 2017-11-13 19:57:23 följande:

    Hur uppklätt då? Långklänning? Byxor och blus?

    Nej ingen fläsk. Med maten kommer jag nog fråga personalen där som har mer koll på ingredienser ,gelatin buljong osv

    Tack för ditt svar


    Du väljer själv! Ta det du trivs i, men både långklänning och byxa-blus funkar :)
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-11-13 21:23:10 följande:
    Du väljer själv! Ta det du trivs i, men både långklänning och byxa-blus funkar :)
    Långklänning är att överdriva!
  • nastyashell

    Du kommer säkert ha det trevligt och ingen kommer att tänka så mycket på din slöja. Att du undviker alkohol och fläsk är heller inga konstigheter.

    Tänk på hur du blandar maten. Om du blandar sill med ris a la malta kommer en del ögonbryn att lyftas.

    Kolla länken nedan för tips på hur man äter julbord.

    mittkok.expressen.se/artikel/sa-ater-man-ett-julbord/

    Ha det så kul!

  • sextiotalist

    Förutom de tips som du redan fått, så satsa på fisken (sill, lax etc). Det finns massor av rätter som inte innehåller fläsk, förresten spara plats i magen för osten och efterrätt. Ofta har de klenätter, kakor som är friterade i olja och socker på, de är så goda.

    Jag brukar för övrigt ha snygga byxor och en fin topp/blus vid sådana tillfällen

  • Anonym (mycket!)
    JulbordTs skrev 2017-11-13 20:00:46 följande:

    Jobbar som undersköterska så inte så stylish kanske.Borde byxor och blus vara ok?

    Ja va lite orolig om det fanns något att äta ,tack då vet jag.


    Det finns mycket du kan äta på ett svensk julbord! Och antagligen finns det även alternativ som kyckling prinskorv osv. Hos os har de bytt ut allt, för svenskarna är i kraftig minoritet.
  • Kan ske

    Är nu flera muslimer - be tillsammans om "märkning" av maträtterna.

    Om du är anställd av landstinget så blir det inte så mycket, men jag har varit med om över 100 olika rätter.

    Man börjar med sillen, sedan smårätter av fisk, sedan köttsmårätter, sedan skinkan med tillbehör, frukt, daddlar, nötter, ost.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------

    Sedan måste det vara svårt att äta muslimskt i Sverige. Ta osten till exempel. Ostlöpe kommer från komagen och är INTE HALAL (om inte kon är slaktad på ett muslimskt slakteri). Marabou choklad innehåller vassle - som blir över vid ost-tillverkning och är INTE HELLER HALAL.

    Sylt innehåller gelatin och du flesta yogurtar.

    Inlagd fisk innehåller ofta vinäger - gjort av vin - INTE HALAL

    Det blir hopplöst att få en E-nummerlista från en restaurang,
    så du kommer inte gå upp så mycket i vikt under julbordet

  • enmamma

    Inget mårkvärdigt  med att du som muslim går på julbord.
    På mitt jobb går många av de som inte firar jul just för att ta del av svenska traditioner.
    Skulle du råka lägga mat du inte vill äta på tallriken, peta den bara åt sidan.
    Är du mycket osäker fråga en snäll kollega.

  • Anonym (Ett tips)

    Ts, de flesta tolkningar inom Islam tillåter inte att man sitter vid samma bord där alkohol serveras även om du själv inte dricker det. Värt att veta om du inte har koll på det då det mest troligt kommer serveras alkohol där.

  • Stårschan
    JulbordTs skrev 2017-11-13 20:30:30 följande:
    taquine skrev 2017-11-13 20:07:25 följande:

    Helt ok med blus och byxor. Och på de flesta julbord  nuförtiden finns mycket utan fläsk och annat. De julbord som jobbet betalt är det lättöl/ julmust / ramlösa som gäller.. 


    Tack snälla för era svar. Ska ta byxor med en fin blus. Kanske röd slöja :D

    Bra tips också att kolla stället innan.
    Röd slöja låter mycket passande, och blir säkert uppskattat av dina kollegor. Och det gör inget om den är lite julblingig med guld eller glitter heller. Jag tror att du får en jättefin kväll. Snygga byxor och blus/tröja blir jättebra. På ett julbord är det så mycket mat att du knappast lär gå hungrig även om du avstår griskött.

    Det kan vara bra att veta om de oskrivna reglerna som man får bryta, men det är ändå bra att känna till dem.

    Man går och hämtar mat vid det långa julbordet flera gånger. Den första omgången brukar de flesta välja att äta kalla saker - sill, lax, ägghalvor.

    Andra vändan blir ofta kallskuret kött - skinka, renstek, olika leverpastejer med tillhörande röror.

    Tredje vändan blir det den varma maten - köttbullar, prinskorv, revbensspjäll

    Fjärde vändan kanske blir ost och kex och en himla massa desserter. En fördel med att inte tycka om vanlig julmat (eller väljer bort mycket av religiösa skäl) är att man orkar äta mer av efterrätterna.

    Bröd och ost finns också, och det tar man lite när man vill. Det serveras ofta en snaps, och då är det inte ovanligt att man stämmer upp i en julsnapsvisa - till exempel "Hej tomtegubbar". Om du inte kan den så kan du impa på vännerna genom att gå in på youtube och lära dig den i förväg. Man behöver ju inte dricka bara för att man sjunger.
  • Anonym (Freja)
    Kan ske skrev 2017-11-14 16:22:43 följande:

    Sedan måste det vara svårt att äta muslimskt i Sverige. Ta osten till exempel. Ostlöpe kommer från komagen och är INTE HALAL (om inte kon är slaktad på ett muslimskt slakteri). Marabou choklad innehåller vassle - som blir över vid ost-tillverkning och är INTE HELLER HALAL.

    Sylt innehåller gelatin och du flesta yogurtar.

    Inlagd fisk innehåller ofta vinäger - gjort av vin - INTE HALAL

    Det blir hopplöst att få en E-nummerlista från en restaurang,

    så du kommer inte gå upp så mycket i vikt under julbordet


    Det finns väldigt många ostar utan löpe. Merparten ostsorter från Arla har vegetariskt alternativ till löpe. Det är bara att läsa på innehållsförteckningen. Superenkelt. Har frågat resturangpersonal också om osten innehåller löpe eller inte. Dom har alltid vara schyssta och hjälpsamma och kollat åt en.

    Har inte sett någon sylt som innehåller gelatin. De flesta innehåller pektin.

    Samma med yoghurt. Har aldrig sett en yoghurt som innehåller gelatin.
  • nnnnnnnn
    Kan ske skrev 2017-11-14 16:22:43 följande:
    Är nu flera muslimer - be tillsammans om "märkning" av maträtterna.

    Om du är anställd av landstinget så blir det inte så mycket, men jag har varit med om över 100 olika rätter.

    Man börjar med sillen, sedan smårätter av fisk, sedan köttsmårätter, sedan skinkan med tillbehör, frukt, daddlar, nötter, ost.

    -------------------------------------------------- ------------------------------------------------

    Sedan måste det vara svårt att äta muslimskt i Sverige. Ta osten till exempel. Ostlöpe kommer från komagen och är INTE HALAL (om inte kon är slaktad på ett muslimskt slakteri). Marabou choklad innehåller vassle - som blir över vid ost-tillverkning och är INTE HELLER HALAL.

    Sylt innehåller gelatin och du flesta yogurtar.

    Inlagd fisk innehåller ofta vinäger - gjort av vin - INTE HALAL

    Det blir hopplöst att få en E-nummerlista från en restaurang,
    så du kommer inte gå upp så mycket i vikt under julbordet

    Vilken typ av inlagd fisk menar du?
    Vanlig sill är oftast inlagd med ättika... Ättika verkar vara halal (Ättika (ättiksprit) är halal i alla lagskolor eftersom de tillverkas från ämnen som inte är klassificerade som haram (metanol eller acetylaldehyd).)


    ABBAS Löksill: SILL i bitar, socker, lök (12%), salt, ättika, tranbär, kryddor, salladslök, kryddextrakter (bl a paprika, kanel), konserveringsmedel (natriumbensoat, kaliumsorbat).

    ABBAS skärgårdssill: SILL i bitar, rapsolja, vatten, socker, SILLROM, salt, lök, ättika, CRÈMEFRAICHEPULVER (MJÖLK ingår), ÄGGULA, gräslök, tomater, konserveringsmedel (natriumbensoat, kaliumsorbat, mjölksyra), förtjockningsmedel (xantangummi), arom.

    Favorit löksill: Marinerad SILL (Clupea harengus) i bitar 50% (salt, ättika), vatten, socker, lök 9%, kryddpeppar, konserveringsmedel E 211, kryddpeppararom.

    Varbergs drömsill:SILL (Clupea harengus, fiskad i Nordostatlanten FAO27, med not och trål), vatten, socker, röd lök, ättika, gul lök, morot, purjolök, salt, kryddor, lagerblad, fläderblomsarom, konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat).

  • Anonym (B)
    JulbordTs skrev 2017-11-13 20:30:30 följande:

    Tack snälla för era svar. Ska ta byxor med en fin blus. Kanske röd slöja :D

    Bra tips också att kolla stället innan.


    Det låter toppen :)

    Jag har nästan alltid byxor med en fin topp och sen slöja. Ibland röd, ibland svart med lite bling :)

    Brukar googla restaurangen före mest för att se hur utbudet ser ut men det brukar alltid lösa sig när man är där. Hoppas du får en härlig kväll :)
  • Anonym (mycket!)
    Kan ske skrev 2017-11-14 16:22:43 följande:

    Är nu flera muslimer - be tillsammans om "märkning" av maträtterna.

    Om du är anställd av landstinget så blir det inte så mycket, men jag har varit med om över 100 olika rätter.

    Man börjar med sillen, sedan smårätter av fisk, sedan köttsmårätter, sedan skinkan med tillbehör, frukt, daddlar, nötter, ost.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------

    Sedan måste det vara svårt att äta muslimskt i Sverige. Ta osten till exempel. Ostlöpe kommer från komagen och är INTE HALAL (om inte kon är slaktad på ett muslimskt slakteri). Marabou choklad innehåller vassle - som blir över vid ost-tillverkning och är INTE HELLER HALAL.

    Sylt innehåller gelatin och du flesta yogurtar.

    Inlagd fisk innehåller ofta vinäger - gjort av vin - INTE HALAL

    Det blir hopplöst att få en E-nummerlista från en restaurang,

    så du kommer inte gå upp så mycket i vikt under julbordet


    Det är långt ifrån alla muslimer, som kräver att köttet skall vara halal, och fisken? Halalfisk, ha, ha!
Svar på tråden Bjuden på julbord