• DahSchmurr

    Svaga sammandragningar: tecken på försenad förlossning?

    Är i vecka 39+1. Jag brukar få sammandragningar lite titt som tätt men ingen av dom har någonsin gjort ont. Det spänner bara lite, jag blir lite kissnödig och så blir magen hård.

    Har en gravid kompis som ligger 6,5 veckor EFTER mig i graviditeten och hennes sammandragningar är redan mycket kraftigare än mina. Hon tycker att dom gör lite ont och liksom "trycker nedåt".

    Tyder detta på att min förlossning kan bli försenad på något vis? Eller att mina förlossningsvärkar riskerar att bli för svaga när jag ska föda? Eller borde jag bara skatta mig själv lycklig över att jag inte har ont?

    Hur var era sammandragningar/förvärkar och hur påverkade det er förlossning?

  • Svar på tråden Svaga sammandragningar: tecken på försenad förlossning?
  • Carambolan

    Jag har heller aldrig haft onda sammandragningar utan snarare som du beskriver: hårt och kissnödigt. Mina barn har fötts i tid och snabbt som attan

  • Anotherone

    Jag vet inte om jag stämmer in på din teori. Men jag har haft noll förvärkar, mina barn har fötts 14 respektive 15 dagar efter bf. Aldrig haft några smärtsamma eftervärkar heller.

    Förlossningen har startat spontant båda gångerna och jag har gått med värkar som gjort nytta så att jag har öppnat mig. Men av olika skäl har det ändå slutat med kejsarsnitt båda gångerna.

  • mrshudson75

    De flesta föstföderskor o många omföderskor känner inte av några förvärkar.

    Det finns inga samband mellan lite förvärkar o sen förlossning. Tycker det verkar som om din grav är precis som den ska :)

  • Anonym (Tjej)

    Jag hade som du. Ena föddes i v 41 på 6h och andra i v33 på 3h.

  • DahSchmurr

    Tack för svaren! Era ord var lugnande under graviditeten!

    Tänkte bara uppdatera lite om läget. Slutade med att jag fick sätta igång värkarna p.g.a. överburenhet ändå. Min son föddes 15 dagar efter beräknad förlossning. Tror dock att de bara var otur att det drog ut på tiden för det är nog som ni säger att det inte har med de svaga sammandragningarna att göra. Låter från er som att det varierar väldigt kraftigt när barnet kommer oberoende till förvärkar och sammandragningar.

    Men som sagt hade just jag lite otur på så vis att det tog lång tid men tiden gick ändå fort med inställningen att "han dyker nog upp snart!" och han föddes helt frisk (och är så underbar) så jag är minst sagt nöjd! Plus att jag fick en normallång förlossning trots att det gjorde obeskrivligt ont! Tog ungefär 10 timmar från det att jag var öppen 3-4 cm. Helt okej ändå för att vara förstföderska. Klarade mig bra från skador också. Endast pyttelite bristningar där nere. :)

  • InaLo

    Jag kände inte av en endaste sammandragning med första barnet för en 39+4 och hon föddes 39+6(1,5 dygn efter första sammandragningen)

    Andra barnet hade Jag mycket SD från V.22 hon föddes 39+0

    Tredje från v18 hade även jobbiga eftervärldar med 3:an hon föddes 39+0 hon med.

    Och nu Med 4:an känner jag av SD i V 17

    Mycket sammandragningar tidig har inte betytt så mycket för min del.

Svar på tråden Svaga sammandragningar: tecken på försenad förlossning?