Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

    Det heter inte.....

    ...Orelevant. Det heter IRrelevant.

    Så, nu vet ni. Inte för att någon bryr sig, utom jag, kanske....

    Fler exempel på liknande?


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Svar på tråden Det heter inte.....
  • Aniiee
    Mälaröbo skrev 2017-11-16 21:30:20 följande:

    Det heter inte"dra alla över en kant" det heter "dra alla över en KAM"


    Good one =)
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee

    Mera, mera!


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Deceree1 skrev 2017-11-17 16:44:58 följande:

    En kille skulle förklara allt han hade gjort i trädgården och utbrister till slut - nu börjar jag äntligen se ljuset i tunneln. Då sa jag - hm, jaa, fast det är ju när man dör som man ser ljuset i tunneln. Jag har hört flera använda det uttrycket i helt idiotiska meningar. Vet inte folk vad "ljuset i tunneln är"?


    Den killen använde uttrycket helt korrekt. Du är den som inte har koll här, tyvärr.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Legionären skrev 2017-11-17 18:37:34 följande:

    Någon som varit med om det här tidigare?

    En kille som jag gick i gymnasiet med brukade säga "Du vet?" KONSTANT och
    varenda jävla gång han skulle berätta något för mig pratade han på det här sättet:

    "Igår var jag ute och gick med hunden, du vet?"

    "Jag var sjuk förra veckan, du vet?"

    "Jag ska hälsa på min morfar idag, du vet?"

    "Jag var ute och övningskörde igår, du vet?"

    osv osv

    Vad fan är poängen?


    Sama fenomen som att min generation sa/säger liksom i varenda mening. Det är liksom modeord/uttryck. Varje generation eller decenium tenderar att ha såna här uttryck.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    8airam8 skrev 2017-11-17 18:44:21 följande:

    Oxtokig


    Ja, den där har jag attid undrat hur den kom till...
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Kasperina skrev 2017-11-17 19:00:05 följande:
    Nån som hört fel på skogstokig?
    Förmodligen =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    kottelin skrev 2017-11-17 19:21:05 följande:

    Jag stör mig på uttrycket "yadayada".

    Utöver det, jag har en bekant som både säger och skriver "imed". Det betyder i och med. Förvånad


    Fördomar säkert, men det låter norrbottninskt.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    city cat skrev 2017-11-18 01:32:28 följande:

     


    Det heter inte 'situationstecken', det heter 'citationstecken'.


    Det där gör mig både irriterad och konfyst. Hur går man från citat till situation, liksom?
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    UniformYankie skrev 2017-11-18 14:08:29 följande:
    Men att vara gravid är ju något som kroppen är, en man kan inte vara gravid (om han inte då har en vagina och livmoder). Har man inget barn i magen är man ju inte gravid. Att säga att vi är gravida är ju att båda då skulle bära ett barn i magen, även fast jag förstår hur du menar. Men om man är med någon (eller om man varit med någon) som är gravid så väntar man ju barn. Så "vi väntar barn" är ju det "rätta". 
    "även fast" är också ett love-to-hate-uttryck för mig... =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Påven Johanna II skrev 2017-11-19 13:33:07 följande:
    Men menar du att man i den här tråden hela tiden bör reservera sig för dialektala avarter av språket? Jag uppfattade syftet som en möjlighet att påtala felaktigheter som den oinformerade om hen så önskar kan rätta till och därmed förbättra sin vokabulär och språk i övrigt. 
    Från början var väl min tanke att ta upp misshandeln av SKRIFTspråket. Hur folk talar skiter jag i när jag är på forum, jag hör ju inte hur nån låter.

    Men när jag skrev ts valde jag att släppa frågan helt fri. Det blir roligast så =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    kottelin skrev 2017-11-19 20:25:39 följande:

    Man kanske skulle börja skriva dialektalt... kanske till och med på den äldre varianten av sin dialekt om man kan.
    Undrar hur mycket ni skulle förstå om jag drog på med lite gammal gotländska!

    Gutamål är jag inte så vass på att tala men jag förstår det hyfsat bra.

    Så va säga er? Skall vör gär de?


    tja, vissa anser sig prata som de skriver. För exempel på både det och hur folk på fL pratar, se min tråd "Skriv som du talar!" från 2013. Gankska bra uppslutning, trots det udda ämnet. www.familjeliv.se/forum/thread/71564046-skriv-som-du-talar

    Och trots att jag egentligen helst låter döda tråda vara döda så ok, då, om någon mer vill dela med sig av sitt talspråk i skrift.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    UniformYankie skrev 2017-11-20 08:51:18 följande:
    Ja, jag är bombsäker på att de allra flesta vet att det heter t.ex "dig". Då är ju "dej" inte ens en förkortning, så varför gå in och ändra ordet och stava fel med flit? 
    Haha ja det där stör mig också! Kom igen! Då måste man vara förbannat stressad, men vad gör man på ett forum när man är så stressad? Skrikandes

    Stör du dig också på de som stavar "Jag" som "Jah" eller "Ja"? Själv känner jag hur det börjar klia innanför huden när folk stavar det så... Rynkar på näsan
    "Dej" är ju egentligen en svensk stavning för ett gamalt ord för typ kung/statsöverhuvud. Så man kanske ska bli lite smikrad när någon kallar en för dej......
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    UniformYankie skrev 2017-11-20 16:39:33 följande:
    Jag har inga problem med att man uttalar det som "dej", det är ju hur vanligt som helst, jag gör det själv, men när man skriver det så börjar det rycka i mina fingrar. 

    Förlåt.
    *Smickrad.
    Förlåt. I can't help it. Skäms
    Skyller på mitt icke-fungerande tangentbord Solig

    Nej, jag är inte guds bästa barn på att skriva, jag heller. Men jag lovar i alla fall att aldrig bli arg om någon rättar mig, för om man aldrig får lära sig vad som är fel så kan man aldrig heller göra rätt.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Det heter inte.....