• Anonym (E)

    Resa utomlands med barn vid ensam vårdnad, intyg?

    Jag var i Tyskland för ett tag sen och sällskapet framför mig i passkontrollen hade ett barn med sig. De var tvungna att visa skriftligt intyg/medgivande från barnets pappa om att hon fick resa. Har nu läst att det ofta krävs intyg från den andra föräldern, och funderar på hur man gör om man har ensam vårdnad och den andra föräldern inte alls finns med i bilden? Får man något intyg på att man har ensam vårdnad eller hur funkar det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-17 19:20
    OBS!

    Frågan är alltså INTE huruvida ni har varit med om detta eller inte, eller om det finns sådana krav eller inte. Uppenbarligen händer det att folk blir ombedda visa medgivande från den andra föräldern, oavsett om ni varit med om det eller inte, jag har själv sett och hört detta med egna ögon och öron, och det står också på nätet att detta kan hända. Frågan är då alltså vad man gör OM man skulle bli ombedd att visa skriftligt medgivande från andra föräldern när det inte finns någon annan förälder och man har enskild vårdnad.

  • Svar på tråden Resa utomlands med barn vid ensam vårdnad, intyg?
  • Anonym (E)
    Brumma skrev 2017-11-17 12:51:36 följande:
    I länken står det att det gäller vissa särskilda länder - precis som man som kvinna måste ha sin mans tillåtelse att lämna landet om man bor i Iran tex.

    Denna text är även den från lawline:

    "Boföräldern kan alltså få ta med sig barnet på en kortare utlandsresa, men då skall man tänka på att kontakten med den andra föräldern inte får kränkas. Eftersom boföräldern inte ensam får fatta beslut av ingripande betydelse krävs det helt säkert att båda två överens om det är fråga om en längre utlandsresa. Alltså, som lagen tillämpas idag får boföräldern utan den andre vårdnadshavarens samtycke ta med sig barnet på en kortare utlandsresa men det går inte att ge en exakt tidsram. Om man känner sig osäker på om den tänka tidslängden på utlandsvistelsen är inom ramen för vad som är okej är det en god idé att diskutera detta tillsammans och försöka komma fram till en överenskommelse. Det behövs följaktligen inte heller något skriftligt samtycke, men man bör åtminstone informera den andra föräldern."

    "lawline.se/answers/6344

    I dina länkar står det tydligt att det gäller inresebestämmelser till vissa länder, sedan länkas det till samma länk som jag la in ovan för svenska bestämmelser.

    Så - Sverige har inga sådana bestämmelser men du bör kolla vad som gäller i landet ni ska åka till. Och om du och barnet har olika efternamn är det kanske bäst att ta med barnets födelsebevis.

    PS. Sist vi reste till Tyskland (två år sedan) behövde vi inte visa pass en enda gång. Vare sig i Sverige, under mellanlandning eller när vi kom fram. Likadant på hemresan. .
    Ja då är Tyskland uppenbarligen ett av dessa länder. Men frågan är ju hur man gör om man ska resa till något av dessa länder och man har enskild vårdnad och det inte finns någon annan förälder att få medgivande från. 

    Boförälder är irrelevant i mitt exempel. Det finns ingen andra förälder. Inte ens för umgänge 1 gång om året. Barnet har 1 förälder och den förälder har ensam vårdnad, givetvis.

    Vet inte riktigt hur det sista är relevant. Ni behövde inte visa pass för två år sedan, okej. Jag var där tidigare i höstas och alla var tvungna att visa pass, berätta vart de skulle och, som i fallet med sällskapet framför mig, visa medgivande från barnets andra förälder om båda inte var med på resan. Man var dessutom tvungen att visa pass här i Sverige också - både på vägen dit och hem. Samma sak när jag var i Cypern för ett par veckor sedan.
  • Anonym (?)

    Intressant fråga!
    Jag har tänkt på liknande, inte om resor men bara i allmänhet med blanketter osv. Måste man ständigt har ett intyg redo att slänga fram om någon kräver tex underskrift av båda? Jag menar, det räcker väl knappast att man bara säger att man har ensam vårdnad? 

  • stor grön drake

    Jag har en vän som var i den situstionen för ett år sedan. Hon reste hem från sina svärföräldrar i Tyskland en vecka före sambo och barn. När de skulle resa hem blev han stoppad och fick inte resa med dem, trots att de reste till barnens hemland. Det slutade med att mamman måste skicka kopia på sitt pass och ett papper där det stod att han var pappan. Vilket var det de fått när barnen föddes, så stod ju bara datum och kön, inga namn.

    Min examen behövde skriva intyg att hans nya fru fick resa till sitt hemland med deras gemensamma dotter, de har alla samma efternamn.

  • Brumma
    Anonym (E) skrev 2017-11-17 13:20:58 följande:

    Ja då är Tyskland uppenbarligen ett av dessa länder. Men frågan är ju hur man gör om man ska resa till något av dessa länder och man har enskild vårdnad och det inte finns någon annan förälder att få medgivande från. 

    Boförälder är irrelevant i mitt exempel. Det finns ingen andra förälder. Inte ens för umgänge 1 gång om året. Barnet har 1 förälder och den förälder har ensam vårdnad, givetvis.

    Vet inte riktigt hur det sista är relevant. Ni behövde inte visa pass för två år sedan, okej. Jag var där tidigare i höstas och alla var tvungna att visa pass, berätta vart de skulle och, som i fallet med sällskapet framför mig, visa medgivande från barnets andra förälder om båda inte var med på resan. Man var dessutom tvungen att visa pass här i Sverige också - både på vägen dit och hem. Samma sak när jag var i Cypern för ett par veckor sedan.


    Det sista är relevant eftersom du påstod att de inte kommit in i Tyskland utan pass. Jag påpekade att de inte alltid kollar. - vi reste veckan efter bombningarna i Paris så säkerheten var höjd. Även om DU fått visa pass ville jag visa att det inte alltid efterfrågas.

    Jag hänvisade bara till de skrivelser som finns och besvarade det dina egna länkar handlade om. Är svårt att veta att det inte är relevant ;)

    Fallen i dina länkar verkar ju alla handla om fall där föräldrarna har gemensam vårdnad eller där barnet och föräldern inte har samma efternamn.

    Enligt ena länken i ditt inlägg är det landets ambassad som skall sköta information gällande inresebestämmelser, vet du vilket land du skall åka till så är nog det bästa att helt enkelt kontakta landets ambassad och fråga :)
  • Anonym (E)
    Brumma skrev 2017-11-17 14:25:49 följande:

    Det sista är relevant eftersom du påstod att de inte kommit in i Tyskland utan pass. Jag påpekade att de inte alltid kollar. - vi reste veckan efter bombningarna i Paris så säkerheten var höjd. Även om DU fått visa pass ville jag visa att det inte alltid efterfrågas.

    Jag hänvisade bara till de skrivelser som finns och besvarade det dina egna länkar handlade om. Är svårt att veta att det inte är relevant ;)

    Fallen i dina länkar verkar ju alla handla om fall där föräldrarna har gemensam vårdnad eller där barnet och föräldern inte har samma efternamn.

    Enligt ena länken i ditt inlägg är det landets ambassad som skall sköta information gällande inresebestämmelser, vet du vilket land du skall åka till så är nog det bästa att helt enkelt kontakta landets ambassad och fråga :)


    "Fallen i dina länkar verkar ju alla handla om fall där föräldrarna har gemensam vårdnad", ja och frågan är hur man gör när man INTE har det och INTE har möjlighet att få medgivande från någon, eftersom det inte finns en andra förälder. Kontrollanterna kan väl knappast veta om att man har enskild vårdnad eller gemensam, eller det kanske de kan? Så frågan är: Vad gör man om man har enskild vårdnad (och ingen annan förälder finns) och man blir ombedd att visa medgivande från den andra föräldern? Det kan väl knappast räcka med att man säger att man har hela vårdnaden, då skulle ju vem som helst kunna säga det - även de som faktiskt inte har det.
  • Brumma
    Anonym (E) skrev 2017-11-17 15:34:48 följande:

    "Fallen i dina länkar verkar ju alla handla om fall där föräldrarna har gemensam vårdnad", ja och frågan är hur man gör när man INTE har det och INTE har möjlighet att få medgivande från någon, eftersom det inte finns en andra förälder. Kontrollanterna kan väl knappast veta om att man har enskild vårdnad eller gemensam, eller det kanske de kan? Så frågan är: Vad gör man om man har enskild vårdnad (och ingen annan förälder finns) och man blir ombedd att visa medgivande från den andra föräldern? Det kan väl knappast räcka med att man säger att man har hela vårdnaden, då skulle ju vem som helst kunna säga det - även de som faktiskt inte har det.


    Hur/om de ser det vet jag inte men faktum är att man som ensam vårdnadshavare INTE behover den andra förälderns tillåtelse. Samma fråga hade ju annars uppstått varje gång en änka/änkeman reser med sitt barn.

    "En förälder som är ensam vårdnadshavare har rätt att ta med sig barnet på utlandsresa eller att flytta permanent utomlands med barnet utan den andre förälderns samtycke."

    e-justice.europa.eu/content_lawful_removal_of_the_child-289-se-maximizeMS_EJN-sv.do

    Men fortfarande är det väl en bra idé (vilket jag skrev i inlägget du citerade) att du kollar med ambassaden till just det land du skall resa till.
  • Brumma
    Anonym (E) skrev 2017-11-17 15:34:48 följande:

    "Fallen i dina länkar verkar ju alla handla om fall där föräldrarna har gemensam vårdnad", ja och frågan är hur man gör när man INTE har det och INTE har möjlighet att få medgivande från någon, eftersom det inte finns en andra förälder. Kontrollanterna kan väl knappast veta om att man har enskild vårdnad eller gemensam, eller det kanske de kan? Så frågan är: Vad gör man om man har enskild vårdnad (och ingen annan förälder finns) och man blir ombedd att visa medgivande från den andra föräldern? Det kan väl knappast räcka med att man säger att man har hela vårdnaden, då skulle ju vem som helst kunna säga det - även de som faktiskt inte har det.


    PS. Polisen måste ju på ngt sätt se i sitt system om man har ensam vårdnad när man akaffar pass, så rimligtvis borde passkontrollanter kunna få fram informationen de också.
  • Anonym (Skitsnack)

    Jag är separerad och har gemensam vårdnad om två barn.
    Har rest flertalet ggr över heja världen, både i Europa, Sydamerika, Asien och har ALDRIG behövt visa nåt intyg. Mina barn har ju pass som inte kan ordnas utan att bägge vårdnadshavarna är med eller skriver fullmakt.
    Vad är det för trams och skitsnack ni sprider?

  • Kusin Krakel
    Anonym (?) skrev 2017-11-17 13:44:50 följande:

    Intressant fråga!

    Jag har tänkt på liknande, inte om resor men bara i allmänhet med blanketter osv. Måste man ständigt har ett intyg redo att slänga fram om någon kräver tex underskrift av båda? Jag menar, det räcker väl knappast att man bara säger att man har ensam vårdnad? 


    I allmänhet i Sverige är det inget man behöver tänka på im man har enskild vårdnad. Jag har en 16-åring och har aldrig behövt visa något intyg nångång. Antar att sånt frangår hos svenska myndigheter.

    Detta med resa kan jag dock ej svara på, en passkontrollant i ett annat land borde ju ej kunna se vårdnadsförhållandet
  • Kusin Krakel
    Anonym (Skitsnack) skrev 2017-11-17 16:01:15 följande:

    Jag är separerad och har gemensam vårdnad om två barn.

    Har rest flertalet ggr över heja världen, både i Europa, Sydamerika, Asien och har ALDRIG behövt visa nåt intyg. Mina barn har ju pass som inte kan ordnas utan att bägge vårdnadshavarna är med eller skriver fullmakt.

    Vad är det för trams och skitsnack ni sprider?


    Jo det finns länder där man måste ha den andra förälderns godkännande för inresa. Info kan man få vi landets ambassad. Så det är inte skitsback.

    Frågan är dock hur gränskontrollen jan se vårdnadsstatus.
  • Anonym (Änkling)
    Brumma skrev 2017-11-17 15:53:35 följande:

    PS. Polisen måste ju på ngt sätt se i sitt system om man har ensam vårdnad när man akaffar pass, så rimligtvis borde passkontrollanter kunna få fram informationen de också.


    Jag förnyade ett av mina barns pass efter att jag blivit änkling. Polisen såg direkt i systemet att jag var ensam vårdnadshavare. Detta var uppenbart då de inte ens frågade varför bara min signatur stod på ansökan.

    Således tror jag att du har rätt.

    Jag har som änkling rest 2-3 ggr till Spanien ensam med barnen med och det har inte varit några problem. Blir dock lite nervös av vissa svar här då jag nu snart ska till Sydamerika ensam med barnen.
  • Brumma
    Anonym (Skitsnack) skrev 2017-11-17 16:01:15 följande:

    Jag är separerad och har gemensam vårdnad om två barn.

    Har rest flertalet ggr över heja världen, både i Europa, Sydamerika, Asien och har ALDRIG behövt visa nåt intyg. Mina barn har ju pass som inte kan ordnas utan att bägge vårdnadshavarna är med eller skriver fullmakt.

    Vad är det för trams och skitsnack ni sprider?


    Vem sprider trams och skitsnack?

    TS?
  • Brumma
    Anonym (Änkling) skrev 2017-11-17 16:16:24 följande:

    Jag förnyade ett av mina barns pass efter att jag blivit änkling. Polisen såg direkt i systemet att jag var ensam vårdnadshavare. Detta var uppenbart då de inte ens frågade varför bara min signatur stod på ansökan.

    Således tror jag att du har rätt.

    Jag har som änkling rest 2-3 ggr till Spanien ensam med barnen med och det har inte varit några problem. Blir dock lite nervös av vissa svar här då jag nu snart ska till Sydamerika ensam med barnen.


    Jag - som är gift med barnens pappa och således har gemensam vårdnad - reser även jag med barnen. Utan intyg . När jde reser med mina föräldrar (annat efternamn) har det på en del ställen räckt med pass.

    Har du redan nu planerat vilka länder du skall besöka? Isåfall hade jag, för säkerhetsskull, kollat med ambassaden till respektive land.
  • Solereii

    Jeg er bonusmamma for to barn og vi har reist til Nederland, Tyskland, Rhodos, Danmark og Sverige uten mamma og pappa, kun oss tre. Null problem! Fly, ferje og bil har vi kjørt.

  • Anonym (Nopp)

    Det finns säker nått land som kräver intyg. Med dom flesta gör det inte. Jag och barnens pappa har gemensam vårdnad, och både jag och han har rest flesta gånger ensamma med barnen utan intyg. Tex så bilade han och älska dottern igenom Europa och inte ett enda land frågade om nått intyg.

  • Anonym (Cilla)

    Jag har rest ensam med mina barn i snart 15 år (skild och gemensam vårdnad). Nu har vi bara rest inom Europa men det har aldrig frågats efter intyg. Inom Schengen behöver man ju inte ens visa pass, reste till Madrid via Amsterdam med ett barn på höstlovet och enda gången vi visade passet var på hotellet. Jag var mest förvånad över att man inte kollade vid inresa till Sverige eftersom vi ju sägs ha kontroller nu.

    TS, familjen ifråga kanske skulle vidare till ett land utanför Europa som kräver intyg (tex arabland). Tyskland har inte det kravet.

  • Anonym (E)
    Anonym (Cilla) skrev 2017-11-17 19:13:26 följande:

    Jag har rest ensam med mina barn i snart 15 år (skild och gemensam vårdnad). Nu har vi bara rest inom Europa men det har aldrig frågats efter intyg. Inom Schengen behöver man ju inte ens visa pass, reste till Madrid via Amsterdam med ett barn på höstlovet och enda gången vi visade passet var på hotellet. Jag var mest förvånad över att man inte kollade vid inresa till Sverige eftersom vi ju sägs ha kontroller nu.

    TS, familjen ifråga kanske skulle vidare till ett land utanför Europa som kräver intyg (tex arabland). Tyskland har inte det kravet.


    Nej, det sällskapet skulle till Sverige.
  • Cross83
    Anonym (E) skrev 2017-11-17 19:17:48 följande:
    Nej, det sällskapet skulle till Sverige.
    Men var de svenska medborgare?
  • Anonym (Nopp)
    Anonym (E) skrev 2017-11-17 19:17:48 följande:

    Nej, det sällskapet skulle till Sverige.


    Men har du kollat upp om Tyskland faktiskt har en sådan regel eller annat du bara det pga att paret framför dig behövde visa intyg? Det kan ju ha vart nått särskilt i deras fall. Min ex man reste igenom Tyskland med äldsta dottern. Gemensam vårdnad. Han var inte svenska medborgare men dottern var det. Dock samma efternamn. Men ingen frågade om nått intyg.
Svar på tråden Resa utomlands med barn vid ensam vårdnad, intyg?