• Anonym (orolig)

    Kondom sprack SNÄLLA HJÄLP!

    Vi hade sex igår, kondomen sprack INNAN han fick utlösning och den sprack inte helt, utan en bra bit upp på penisen och det blev som ett hål (gammal 5-kronas storlek).

    Allt längst fram på kondomen satt på som vanligt om något läckt ut.

    Har ju ägglossning just i denna stund!!

  • Svar på tråden Kondom sprack SNÄLLA HJÄLP!
  • Anonym (FÖR SENT!)
    Anonym (Barnmorska) skrev 2017-11-19 18:52:08 följande:
    Det har inte noll effekt absolut inte. Och i regel är kopparspiral en för omständig procedur för att använda som akut preventivmedel. Mem nu har ju ts en tid i morgon så det kan funka.
    Vad har du för källa på den effekten? För vad jag kan läsa mig till i artiklar på PubMed så vad som gäller Levonorgestrel-baserade så är effekten obefintlig eller ytterst marginell. För det dyrare (och därmed antar jag mindr använda) Ulipristalacetat-baserade så har det funnits så pass relativt kort tid att det inte finns något realt underlag, men de in vitro-studier som finns pekar det ändå på att ingen sådan effekt existerar.

    Förlossningar är mig veterligen också rätt omständliga...
  • Anonym (Barnmorska)
    Anonym (FÖR SENT!) skrev 2017-11-19 21:31:12 följande:

    Vad har du för källa på den effekten? För vad jag kan läsa mig till i artiklar på PubMed så vad som gäller Levonorgestrel-baserade så är effekten obefintlig eller ytterst marginell. För det dyrare (och därmed antar jag mindr använda) Ulipristalacetat-baserade så har det funnits så pass relativt kort tid att det inte finns något realt underlag, men de in vitro-studier som finns pekar det ändå på att ingen sådan effekt existerar.

    Förlossningar är mig veterligen också rätt omständliga...


    Men Gud ville tjafsig människa. Lämna du det till barnmorskan ts träffar i morgon så blir det nog bra. Har hon tagit piller så fort som framgår i tråden så år risken väldigt liten att hon är gravid. Om du vill diskutera akut p-piller så föreslår jag att du skapar en ny tråd istället för att stressa upp ts.
  • Anonym (Barnmorska)
    Anonym (FÖR SENT!) skrev 2017-11-19 21:31:12 följande:

    Vad har du för källa på den effekten? För vad jag kan läsa mig till i artiklar på PubMed så vad som gäller Levonorgestrel-baserade så är effekten obefintlig eller ytterst marginell. För det dyrare (och därmed antar jag mindr använda) Ulipristalacetat-baserade så har det funnits så pass relativt kort tid att det inte finns något realt underlag, men de in vitro-studier som finns pekar det ändå på att ingen sådan effekt existerar.

    Förlossningar är mig veterligen också rätt omständliga...


    Men Gud ville tjafsig människa. Lämna du det till barnmorskan ts träffar i morgon så blir det nog bra. Har hon tagit piller så fort som framgår i tråden så år risken väldigt liten att hon är gravid. Om du vill diskutera akut p-piller så föreslår jag att du skapar en ny tråd istället för att stressa upp ts.
  • Anonym (FÖR SENT!)

    ...det var ju också ett sätt att säga "jag har fel".

    Det är vanlig missuppfattning (som jag också har haft) att akut-p-piller hjälper även efter ägglossning. Och åtminstone jag anser att det är bättre att kvinnor istället vet om att kopparspiral som faktiskt gör skillnad på riktigt!

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Barnmorska) skrev 2017-11-19 18:27:38 följande:

    Eller hon har ju tid i morgon så då kan det funka. Jag jobbar på em UM och vi sätter i princip aldrig kopparspiral som akut metod. Ingen ungdom som tagit akut p-piller inom tiden har blivit gravid vad vi känner till på vår mottagning.


    Lite OT, men.. jag blev gravid trots akut p-piller 10 timmar efter oskyddat samlag. Det slutade med ett utomkvedes och jag blev en äggledare fattigare. Fick förklaringen att dom är verkningslösa om ägget redan släppt.

    Till ts- låter som att risken för graviditet är minimal, men känner du dig ändå inte lugn så är kopparspiral en effektiv akutmetod. Prata om det med din bm:)
  • Mrs Okänd
    Anonym (Barnmorska) skrev 2017-11-19 18:27:38 följande:

    Eller hon har ju tid i morgon så då kan det funka. Jag jobbar på em UM och vi sätter i princip aldrig kopparspiral som akut metod. Ingen ungdom som tagit akut p-piller inom tiden har blivit gravid vad vi känner till på vår mottagning.


    Finns inte en chans att du är utbildad barnmorska. Akuta p-piller fördröjer ägglossningen så det var helt verkningslöst i ts fall.
  • Anonym (orolig)

    Vi kom fram till att chansen att jag kan ha blivit gravid är liten men att det var bra att jag tog dagenefter-piller. Även om jag hade ägglossning så kan pillrerna göra det svårare för spermierna att simma upp och göra det svårare för ett befruktat ägg att fästa. Har iallafall fått p-piller nu som jag börjar med direkt om mensen kommer med ett negativt gravtest

  • Anonym (Barnmorska)
    Anonym (orolig) skrev 2017-11-20 11:25:46 följande:

    Vi kom fram till att chansen att jag kan ha blivit gravid är liten men att det var bra att jag tog dagenefter-piller. Även om jag hade ägglossning så kan pillrerna göra det svårare för spermierna att simma upp och göra det svårare för ett befruktat ägg att fästa. Har iallafall fått p-piller nu som jag börjar med direkt om mensen kommer med ett negativt gravtest


    Vad skönt att du fick prata med någon som är uppdaterad. Hoppas du trivs med dina piller nu.
  • tovvtesslinn

    Hej! 


    Jag har själv haft samma problem vid två tillfällen då kondomen sprack långt upp precis innan utlösning och jag hade ägglossning. Gick till ungdomsmottagningen med en gång och bad om rådgivning, och där talade barnmorskan om för mig att sannolikheten att jag blir gravid av det eftersom vi avbröt så fort den gick sönder är väldigt minimal, och då går jag inte på några andra sorters preventivmedel heller. Jag är dock väldigt paranoid så jag bad om att få ta ett akut p-piller ändå, men egentligen säger det ju att de inte tycker man ska ta sådana alltför ofta om man KAN undvika det.. 


    Jag tror att om ni avbröt det så fort den gick sönder är det okej, men om du är orolig så tycker jag inte att det är värre än att åka till UMO och be om ett piller och sen ta ett graviditetstest där 1 månad efteråt :) 

    PS, om ni upplever problem med att kondomen spricker långt upp kan det vara för att du är för torr vilket var mitt problem! Köp glidmedel så ska du nog slippa spruckna kondomer framöver!

  • Anonym (orolig)

    Kände verkligen att jag inte ville ta ett till dagenefter-piller. Sitter här med en uppsvälld mage och har mensvärk sen jag tog tabletten.

    Barnmorskan sa att det är som att svälja en hel karta p-piller så det är väl inte så konstigt. Jag hade väl egentligen inte behövt ta ett piller men är ändå glad att jag gjorde det, men man vet aldrig så better safe than sorry.

  • Shokatt

    Jag satte in min nexplanon 2014, har inte haft några problem överhuvudtaget, jag har inte blödit överhuvudtaget förutom den första veckan. Bytte nyligen stav, är så tacksam att stavar finns

Svar på tråden Kondom sprack SNÄLLA HJÄLP!