• JosefineI

    Tips på olika teman för ett knytis på en tjejfest

    Jag skulle behöva tips på teman till en tjejfest som jag ska ha. Vi blir ca 15-20 st. Jag har varit på andra tjejfester med teman, typ champagneprovning, göra en aptitretare/förrätt och en dryck där vi blev tilldelade ett land som det skulle representeras, cocktailtema med aptitretare och ett tema med olika soppor.

    Skulle också vilja göra något sådant, men vi blir ganska många.... alla tips är välkomna ????

  • Svar på tråden Tips på olika teman för ett knytis på en tjejfest
  • JosefineI

    Funderade också på det, men ska några göra till förrätt och några till huvudrätt osv. Tänker bara att det ändå blir mkt mat ????

  • blomman 2
    Meriall skrev 2017-11-18 15:06:09 följande:

    Ge alla en grönsak/frukt kanske? Eller en bokstav. 


    Hur tänkte du att dessa ting skulle ingå i temafesten..? Nyfiken bara..
  • Yamit

    Nu nar vintern kommer kanske ingefära ar ett bra tema? Mat och dryck med ingefara (finns t o m recept pa ingefarssnaps pa natet). Diskuera/undersok hur halsosamt det ar. Hur det anvands genom tiderna?

    Kanske glogg nu i juletider eller nagot med Lucia?


  • Yamit

    Nu kom jag pa nagot: Halsotrender eller olika "dieter"

    Finns ju veganer, vegetarianer, LCHF, stenaldersdieten, att utesluta gluten eller mjolk , olika "ga ner i vikt" dieter, endast ekologiskt osv. Hur manga varianter som helst. Laga nagot fran varje diet och diskutera, eller att varje "grupp" far presentera varsin diet (for- och nackdelar).

    Eller mat fran olika tider - varje grupp far ett artionde, t ex. 70-talet och tar med sig nagot som var populart just da. Sen kan ju temat aven innehalla klader och musik fran samma artionde.

  • Alessia

    För ett par år sedan var jag och maken (alltså ingen tjejfest!) inbjudna till glamourfest à la 30-40-tal. Det var egentligen ett 50-årskalas.Tänk Greta Garbo, Marlene Dietrich, Rita Hayworth. Långa slinkiga klänningar och långa handskar. Cigarettmunstycken(fast ingen var rökare). Illröda läppar och höga klackar. Långa dinglande örhängen. Mörk kostym eller smoking på männen. Brilliantin dvs hårvax och bakåtslickoch gärna påritad  liten mustasch för den som inte hade egen. Musik från tiden: Glenn Miller, tidig Frank Sinatra, Jimmy Dorsey, Benny Goodman.
    Maten skulle vara tidstypisk
    Cocktails serverades med eller utan alkohol. Tilltugg från stooor bricka. Minns att det var tandpetare i allt tilltugg, det var pyttebitar. 
    Maten var spättarulader i ugn med räkor inuti och hollandaisesås till. Marängsviss till dessert.
    Jo, det var en skojig fest och riktigt roliga foton har jag som minne.

Svar på tråden Tips på olika teman för ett knytis på en tjejfest