• Anonym (Trådstartaren)

    Skola vid mycket resande?

    Hur funkar det med skola för barn om familjen reser mycket? Alltså reser iväg ett par månader, eller flera veckor, åt gången flera gånger om året varje år (och nej, loven räcker inte till i det här fallet). Jag vet att hemskola generellt är olagligt i Sverige, och bara tillåts av synnerliga skäl, men skulle man kunna få det beviljat i ett sånt här fall? Eller finns det någon distansskola som tar emot alla årskurser (inte bara åk 6 och uppåt alltså)?

  • Svar på tråden Skola vid mycket resande?
  • Aniiee
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2017-11-18 21:26:49 följande:
    Vadå betala extra?
    Om barnen inte går i skolan och ni inte fått det godkänt (dvs barnen skolkar med ert goda minne) så får ni betala vite för det. Ni skulle i så fall anses hindra barnens skolgång.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Resande mamma) skrev 2017-11-18 21:31:32 följande:

    Vi reser också mycket, men jag tänker att när vårt barn kommer upp i skolåldern så måste hens utbildning vara det allra viktigaste. Kan inte tänka mig att det skulle fungera så som du föreslår. Även om barnen blir hemskolade så hur ska de få fullvärdig utbildning den tiden? Kanske ett bättre alternativ att resa längre tid, minst en termin, så att barnens kan gå i skola på resmålet. Eller att resa på loven.


    Nej det är det här upplägget vi kommer ha, och det kommer vi ha om vi så ska behöva skriva oss utomlands. Vi vill dock inte behöva göra det. Hemskolning kan vara en fullvärdig utbildning, det funkar bra i andra länder och jag har tidigare läst forskning som visade på att hemskolade barn klarade sig lika bra eller bättre än barn som gått i skolan både kunskapsmässigt och socialt, men nu är det inte det tråden handlar om. Vi skulle kunna tänka oss total distansskola, vanlig skola när vi är i Sverige och distansundervisning när vi är iväg eller vilket annat upplägg som helst, så länge det passar med vår livsstil.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Aniiee skrev 2017-11-18 21:36:26 följande:
    Om barnen inte går i skolan och ni inte fått det godkänt (dvs barnen skolkar med ert goda minne) så får ni betala vite för det. Ni skulle i så fall anses hindra barnens skolgång.
    Nej, om det inte finns möjlighet att leva på det sätt vi vill i Sverige så kommer vi skriva oss utomlands. Men nu startade jag tråden eftersom vi helst inte vill behöva göra det.
  • Seven Costanza
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2017-11-18 21:37:50 följande:

    Nej, om det inte finns möjlighet att leva på det sätt vi vill i Sverige så kommer vi skriva oss utomlands. Men nu startade jag tråden eftersom vi helst inte vill behöva göra det.


    Och andra länder har inte skolplikt?
  • Aniiee
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2017-11-18 21:37:50 följande:
    Nej, om det inte finns möjlighet att leva på det sätt vi vill i Sverige så kommer vi skriva oss utomlands. Men nu startade jag tråden eftersom vi helst inte vill behöva göra det.
    Och svaret på det är: Du kan testa att ansöka, men var beredd på att få en rungade "nej" hela vägen upp i hösta förvaltningsrätten.

    Bäst kanske att redan nu börja titta på hus på Åland......
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Seven Costanza skrev 2017-11-18 21:39:27 följande:
    Och andra länder har inte skolplikt?
    Bara sverige och tyskland har närvaroplikt. Andra länder som har skollagar om allmän skolgång har läroplikt.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Resande mamma)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2017-11-18 21:36:52 följande:

    Nej det är det här upplägget vi kommer ha, och det kommer vi ha om vi så ska behöva skriva oss utomlands. Vi vill dock inte behöva göra det. Hemskolning kan vara en fullvärdig utbildning, det funkar bra i andra länder och jag har tidigare läst forskning som visade på att hemskolade barn klarade sig lika bra eller bättre än barn som gått i skolan både kunskapsmässigt och socialt, men nu är det inte det tråden handlar om. Vi skulle kunna tänka oss total distansskola, vanlig skola när vi är i Sverige och distansundervisning när vi är iväg eller vilket annat upplägg som helst, så länge det passar med vår livsstil.


    Då är nog enda alternativet jag kan tänka mig att ni flyttar till ett land som tillåter hemskolning. I den andra tråden på samma tema (är det också din?) så framkommer det att skolor i väldigt särskilda fall kan tillåta hemskolning vid resor, så det är kanske inte helt kört att få tillåtelse från barnens skola.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Resande mamma) skrev 2017-11-18 21:45:07 följande:
    Då är nog enda alternativet jag kan tänka mig att ni flyttar till ett land som tillåter hemskolning. I den andra tråden på samma tema (är det också din?) så framkommer det att skolor i väldigt särskilda fall kan tillåta hemskolning vid resor, så det är kanske inte helt kört att få tillåtelse från barnens skola.
    Nej, vilken andra tråd? Kan du länka?
  • Seven Costanza
    Aniiee skrev 2017-11-18 21:42:19 följande:

    Bara sverige och tyskland har närvaroplikt. Andra länder som har skollagar om allmän skolgång har läroplikt.


    Möjligt. Enligt det här inlägget från 2010 verkar Spanien ha motsvarande skolplikt men min poäng var att det ju troligen inte bara är att skriva sig ?utomlands? och så får man göra lite som man vill. Om man tänkt resa runt några månader här och där och inte vara i något land mer än något annat, är man ?laglös? gällande skolplikten/läroplikten då? Intressant hypotetisk fråga.

    www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do
  • Anonym (Skolflyktingar)
    Seven Costanza skrev 2017-11-18 21:39:27 följande:
    Och andra länder har inte skolplikt?
    Inte alla. Det finns länder som har läroplikt istället. Det vill säga, barnen måste uppnå fastställda kunskapsmål, men om det sker i skola, hemma eller någon annanstans spelar ingen roll. Finland är ett av de länderna. 
  • Anonym (Syster anna)

    Res till resmål där det finns svenska skolor. Är rätt säker på att man kan köpa även kortare perioder på flera av dem. Vi drömmer lite om att göra så drygt en månad per tremin i samband med lov.

Svar på tråden Skola vid mycket resande?