• Miss Zino

    Tror ni att det finns ett samband mellan hur aktiv bebis är i magen och hur aktiv bebis är efter att den fötts?

    Väntar just nu barn nr 2 och har börjat fundera över om det finns något samband mellan hur aktiv en bebis är i magen, och hur aktiv den är efteråt. Mitt första barn (snart 3år) var helt vild i magen! Redan vid ultraljudet var han knappt stilla, sen höll han praktiskt taget på att bryta sig ut varje kväll ;) Hela magen studsade, han slog volter, sparkade och levde om. Sedan när han föddes var han precis lika vild. Var aldrig nöjd med att "bara vara", kunde inte ligga själv på golv eller i babysitter, utan det skulle hända något jämt! Han var även extremt tidigt med att kunna sitta, krypa osv. Än idag är han väldigt aktiv. Min nuvarande bebis däremot är helt tvärt om! Hinner glömma bort att jag är gravid mellan varven och ofta får jag fundera över om jag ens känt bebis sparka något idag.. ;)

    Känner att det vore rätt skönt med en hyfsat lugn bebis nu när 1an är så vild ;)

    Kan ni se något samband mellan hur era barn var i magen, och efteråt? :) Tror ni att det finns något samband?

  • Svar på tråden Tror ni att det finns ett samband mellan hur aktiv bebis är i magen och hur aktiv bebis är efter att den fötts?
  • Sophan

    Det var inte mycket action på min kille när han låg i magen, men han har varit en duracellkanin på speed sedan han kom ut. Nu är han knappt två år gammal.

  • Kasperina

    Min första var aktiv i magen och aktiv på utsidan.
    När jag väntade tvåan var det ännu mer livat i magen och jag hoppades innerligt att det inte fanns någon koppling, men jag hade fel
    Tvåan är ännu vildare än ettan, och hon började dessutom gå och klättra vid 9 månaders ålder och har i perioder varit stammis på akuten.

    Njut av tanken på att din tvåa kan vara lugn så länge du kan!

  • Meriall

    Jag har läst att det absolut finns en koppling :) Energinivå verkar vara medfött så inte konstigt att det märks redan i magen :)

  • Anonym (K)

    Min första var rätt lugn i magen och när han rörde sig var det rätt stillsamma rörelser. När han föddes var han oftast nöjd, kunde sitta i babysitter eller ligga i babygymmet medan jag fixade med nåt. Han lärde sig sitta vid 6 mån, krypa vid 8 mån och gå vid 13 mån. Varken tidig eller sen alltså. Nu är han 4,5 år och är absolut aktiv men läser gärna böcker, bygger tågbana eller pysslar också.

    Nr 2 var helt galen i magen! Kände fladder i v 13 och små buffar nån vecka senare. I v 17 kunde man se sparkarna utanpå magen och min man kände dem tydligt när han la handen på magen. Då hade jag ändå moderkakan fram! Efter det var det full rulle och ordentliga sparkar. När han föddes var han från början rätt lugn. Eller så kändes det bara så dels för att jag hade gjort det en gång förut och dels för att han var tvungen att vänta då och då när jag hjälpte storebror med saker. Han var tom lite senare än sin storebror motoriskt i början, satt vid 7 månader, kröp vid 9 månader men lärde sig gå två veckor tidigare än storebror. Det märktes redan när han började krypa att han var mer aktiv än sin storebror då han klättrade på allt och älskade att simma, hoppa, dyka (vi var utomlands från att han var 7 mån till 1 år). När han började gå sprang han efter typ en vecka och vi har inte haft en lugn stund sen dess och han är nu 1,5 år. Han klättrar på allt (köksstolarna ligger t ex under bordet när vi inte äter), han slänger sig ut för rutchkanor med huvudet före och springer runt mest hela tiden. Han simmar med armpuffar, spelar fotboll, kastar kärnkast, kan snart hoppa jämfota och har precis testat att åka skridskor (även om han inte kunde stå själv tog han skär och ville hela tiden framåt). Det är kämpigt när man är i parken och på öppna förskolan för han springer runt och röjer och själv får man jaga efter men samtidigt är det så häftigt att se hur mycket han kan. Han kan däremot knappt prata utan säger bara mamma och pappa eller skriker och pekar på saker vilket börjar bli lite frustrerande.

    Så det där med att vara aktiv i magen och sen utanför stämmer absolut på mina ungar!

  • Mrs Green

    Min tjej var relativt lugn i magen och hon var rätt "fysiskt" lugn som liten. Men man uppfattade henne inte som lugn eftersom hon först gnällde/skrek konstant tills hon började prata, och sen fortsatte hon att prata/sjunga hela tiden. Så hon kändes "livlig". Men hon var sen med att krypa och gå, så det kanske hänger ihop med att hon var stillsam i magen.

  • cosinus

    1an: aktiv i magen, lugn som bebis, lugn ff (13 år)

    2an: aktiv men lugnare än ettan, aktiv som bebis, aktiv som större (11 år)

    3an: otroligt still i magen, aktiv som bebis, vild som större (9)

    4an: aktiv i magen (mellan 1 och 2), superlugn bebis, ännu lugnare som lite större (7 år)

  • Miss Zino

    Verkar vara lite 50-50 huruvida det stämmer eller inte :) Med min första stämde det som sagt, så jag väljer att leva på hoppet, haha!

  • Linda2barnsmamma

    Min första :

    Puls runt 145 i magen (flicka) , lugn i magen , lugn en idag .

    Min andra :

    Puls runt 180 i magen (flicka) , extremt livlig i magen , adhd idag och väldigt livlig än idag:)

    Tredje är i magen just nu , låg puls men livlig.. Så intressant

  • Stårschan

    I mitt fall stämde det till 100%.

    Barn nr 1 höll mig vaken på nätterna för hon gjorde kullerbyttor i magen dygnet runt, och sedan hon kommit ut sov hon inte en hel natt innan hon  började på dagis. Full rulle hela tiden (tur att hon var snäll och glad och inte skrikig!)

    Barn nr 2 var lugn i magen, så till den grad att jag ibland blev orolig att hon dött. Sov hela nätter redan från dag (natt) 1 då vi kom hem från BB.

Svar på tråden Tror ni att det finns ett samband mellan hur aktiv bebis är i magen och hur aktiv bebis är efter att den fötts?