• MagnusT

    Köksassisten till min fru. Vilken?

    Hej alla!

    Behöver hjälp med en sak.
    Jag tänkte att jag skulle köpa en köksassistent till min fru i present.
    Frågan är bara vilken.
    Jag trodde att det skulle bli enkelt genom att jämföra specifikationerna och omdömen, men det är rätt så blandade omdömen på dem jag har tittat på..
    Tanken är att den ska kunna användas till andra saker förutom endast degknådning. Den ska kännas stabil och gärna hålla några år.

    Dem som jag väljer mellan nu är:

    Electrolux EKM4100 
    Electrolux EKM4600
    Kenwood KHH326WH
    Ankarsrum AKM6220R

    Just nu lutar det åt Electrolux EKM4600 då den ligger bra i pris, snygg, och verkar vara en bättre variant än EKM4100.
    Till Kenwood maskinen så följer det med mycket tillbehör men den verkar istället vara sämre/billigare i konstruktionen enligt ömdömen.
    Jag har även kikat lite på Ankarsrum men tror inte på den då den egentligen ligger utanför min budget och lite för mycket retrolook för att uppskattas av frun.
    Blir det någon av Electrolux maskinerna så får jag köpa till några tillbehör.

    Jag vore oerhört tacksam om ni kan komma med tips och råd, tack!



    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-20 14:16
    Hittade precis den här på Elgiganten www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/koksmaskin-och-matberedare/EKM6000/electrolux-assistentpro-koksmaskin-ekm6000-svart.
    Någon som har något att säga om den?

  • Svar på tråden Köksassisten till min fru. Vilken?
  • Stårschan
    MagnusT skrev 2017-11-22 09:00:32 följande:
    Du kanske skulle läsa lite längre upp i tråden är min rekommendation;)

    Det är en födelsedagspresent och min fru vill ha en köksassistent.
    Men det här är faktiskt första gången du nämner att hon har önskat sig en. Glad
  • MagnusT
    Stårschan skrev 2017-11-22 09:08:12 följande:

    Men det här är faktiskt första gången du nämner att hon har önskat sig en.


    Det har du rätt i????
  • Afterlife
    MagnusT skrev 2017-11-22 09:00:32 följande:
    Du kanske skulle läsa lite längre upp i tråden är min rekommendation;)

    Det är en födelsedagspresent och min fru vill ha en köksassistent.
    Du skrev ju aldrig att hon ville ha en! ;)
    Om hon verkligen har önskat sig en så är det ju bara att köra på. (över huvud taget tycker jag att det är tråkigt att både få och ge "praktiska" saker om man inte uttalat önskat sig det, alltså inte bara "det skulle vara bra att ha")

    Jag har alltid haft Kenwood, men av äldre modeller. Den du skrev ser skum ut i jämförelse. Frågan är om ni har användning för alla tillbehören, ni kanske redan har en matberedare t ex? Jag upplever att såna kombinationsmodeller i regel har sämre hållbarhet, alltid är det något som pajar. Har du kollat på en ren assistent från Kenwood?
    Jag ser inte om det finns någon information om buller från de modellerna du angett. Ett tips kan vara att gå till butikerna och be dem dra igång dem för att höra om de väsnas mycket. Det kan vara otrolig skillnad i ljudnivå på olika modeller/märken.
  • milli79

    Fick själv en i julklapp ett år. Tyvärr har den blivit stående. En riktigt bra stavmixer är så mycket enklare att använda och diska och funkar till i princip allt

  • Platysma

    Köp absolut en Ankarsrum om din budget tillåter, de håller i en evighet och är helt fantastiska att jobba med.

    Mina föräldrar har haft sin (motsvarande modell) i 30 år+, och jag har haft min i 6 år. Går att byta delar dem emellan, och båda går som tåget. Fantastisk kvalitet!

  • Afterlife
    milli79 skrev 2017-11-22 09:23:41 följande:

    Fick själv en i julklapp ett år. Tyvärr har den blivit stående. En riktigt bra stavmixer är så mycket enklare att använda och diska och funkar till i princip allt


    Jag skulle nog tycka att det var jättesvårt att få till en deg med 4 liter degvätska med en stavmixer. ;)
    Menar du att du använder stavmixern när du bakar?
  • milli79
    Afterlife skrev 2017-11-22 09:31:59 följande:

    Jag skulle nog tycka att det var jättesvårt att få till en deg med 4 liter degvätska med en stavmixer. ;)

    Menar du att du använder stavmixern när du bakar?


    :() aha du tänker så.. Jag gör i och för sig mest smoothies, hackar lök, bakar bars och tex kladdkaka. När jag bakar med deg så gör jag den för hand. Så bökigt att ta fram assistenten. Men självklart om man bakar mycket så kan det säkert va praktiskt:)
  • MagnusT
    Afterlife skrev 2017-11-22 09:17:23 följande:
    Du skrev ju aldrig att hon ville ha en! ;)
    Om hon verkligen har önskat sig en så är det ju bara att köra på. (över huvud taget tycker jag att det är tråkigt att både få och ge "praktiska" saker om man inte uttalat önskat sig det, alltså inte bara "det skulle vara bra att ha")

    Jag har alltid haft Kenwood, men av äldre modeller. Den du skrev ser skum ut i jämförelse. Frågan är om ni har användning för alla tillbehören, ni kanske redan har en matberedare t ex? Jag upplever att såna kombinationsmodeller i regel har sämre hållbarhet, alltid är det något som pajar. Har du kollat på en ren assistent från Kenwood?
    Jag ser inte om det finns någon information om buller från de modellerna du angett. Ett tips kan vara att gå till butikerna och be dem dra igång dem för att höra om de väsnas mycket. Det kan vara otrolig skillnad i ljudnivå på olika modeller/märken.
    Nä jag gjorde ju visst inte det:) Hon har pratat om det tidigare för några månader sedan att hon någon gång väldigt gärna skulle vilja ha en.
    Det lutar åt en Electrolux EKM6000 eftersom Ankarsrum ligger utanför min budget.. Jag ska åka till Elgiganten och kika på den. Man kan kanske göra ett klipp på Fredag (Black friday) 
    Hehe igår så visade jag min fru en liten film på en Ankarsrum där dem demonstrerade olika saker man kan göra med den och jag sa att en sån där skulle vi ha, den verkar svinbra och till och med jag skulle nog börja baka mer då:) Kommentaren jag fick tillbaka var "men usch så ful!" 
    Hehe så jag har fått bekräftat att en Ankarsrum kommer inte att bli en uppskattad present. Själv så tycker jag den verkar hur bra som helst, men det får kanske bli en sådan gemensamt någon gång i framtiden om hon tröttnar på Elektroluxen och om man har mer pengar att lägga ut då.
Svar på tråden Köksassisten till min fru. Vilken?