• Ewald01

    Skulle du vilja ha hjälp av privatpersoner efter en olycka?

    Hej!

    Jag kan inte låta bli och är nyfiken.

    Skulle ni vilja ha att någon annan om ni är medvetslösa? Skulle ni vilja ha att den tar hand om era barn? 

    Tänk på att utlänska bilister ofta har läst kurser utomlands och att det de har lärt sig inte måste täka sig med rekommendationerna som det finns i Sverige.

    Skulle ni även stämma en person som "gjorde fel"?

    Tänk även på att kvaliteten på hjälpen ni får ALLTID kommer att variera mycket kraftigt beroende på kunskapen som individuer har. Vissa kan ha glömt det de lärde sig i kurserna eller minnas fel osv.

    Ingen lätt fråga och jag vet. Jag vet inte vad jag skulle svara.

    Samtidigt så kan den som är påläst ha funderingar om hen överhuvudtaget kan hjälpa till om t.ex. rekommendationer och juridiska förutsättningar är oklara.

    Men nu får ni svara och diskutera. Jag håller mig i backgrunden. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du vilja ha hjälp av privatpersoner efter en olycka?
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-11-21 21:46:15 följande:
    Åter även om du skiter i det...vi är i sverige. Varför sträcka dig till vad de säger i Tyskland. Kolla USA och Japan också för all del.
    Absolut.

    Bättre om en skadad sitter kvar i bilen.

    Men precis som sagt - jag pratar inte om mig - en turist från Tyskland/Österrike skulle förmodligen göra som han har lärt sig och göra som man lär i Tyskland. Ta av hjälmen på en medvetslös motorcyklist, lägg i stabilt sidoläge om personen är medvetslös och har andning. Och det var ju det som även jag har lärt mig en gång.

  • Ewald01
    modsey skrev 2017-11-21 21:46:15 följande:
    Åter även om du skiter i det...vi är i sverige. Varför sträcka dig till vad de säger i Tyskland. Kolla USA och Japan också för all del.
    Ja, det är verkligen konstigt att rekommendationerna är så olika mellan två EU länder. Jag har ju lärt mig det med att ta ut och lägga i stabilt sidoläge osv. .... så det gäller nu att lära om för Sverige .

    Viktigt också med studier och utvärderingar hur det går för de skadade och om ngn dör varför osv.

    Ja, om rekommendationerna är så i Sverige så ska man göra så. Men man kontrollerar väl om någon har kräkts? Viktigt att få bort det!

    Annars låter man då sitta personen och kontrollerar jämt andningen!

    Nja, i USA kan jag tänka mig att nästan ingen vill röra någon. Vet att inte ens tyska läkare är så sugna på att hjälpa till där.
    I Sydafrika är det bara polisen och vårdpersonal som får röra någon vad jag har hört. Lagkrav på att man hjälper finns det inte.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-11-21 22:17:00 följande:
    Då måste jag hitta ngn som har 100 kg Flört

    Annars tycker jag att man även kan tänka igenom situationer. Det börjar ofta i huvudet ..... resten löser sig ... 
    Återigen - du ser teoretiska lösningar på något du aldrig upplevt. Din fina världsbild lär krakerlera när det möter verkligheten.

    Istället för att öva sitter du och bedriver en metadiskussion om detaljer kring första hjälpenrutiner. 


  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-11-22 07:14:53 följande:
    Ja, det är verkligen konstigt att rekommendationerna är så olika mellan två EU länder. Jag har ju lärt mig det med att ta ut och lägga i stabilt sidoläge osv. .... så det gäller nu att lära om för Sverige .

    Viktigt också med studier och utvärderingar hur det går för de skadade och om ngn dör varför osv.

    Ja, om rekommendationerna är så i Sverige så ska man göra så. Men man kontrollerar väl om någon har kräkts? Viktigt att få bort det!

    Annars låter man då sitta personen och kontrollerar jämt andningen!

    Nja, i USA kan jag tänka mig att nästan ingen vill röra någon. Vet att inte ens tyska läkare är så sugna på att hjälpa till där.
    I Sydafrika är det bara polisen och vårdpersonal som får röra någon vad jag har hört. Lagkrav på att man hjälper finns det inte.
    Det är väl inte konstigt att rekomendationerna är olika, olika traditioner, olika förutsättningar, olika riskbedömningar. Skiljer sig både geografiskt, organisatoriskt och tidsmässigt.

    Mer underligt att du inte begriper det och fortsätter in absurdum driva metadiskussioner kring detta.


  • Physalis

    Vet inte varför man ens behöver fundera över detta. Är jag medvetslös så kommer människor välja att hjälpa eller låta bli oavsett vad jag tycker om saken.

    Jag hoppas att den som skulle hjälpa mig använder sunt förnuft. Hade jag t ex åkt motorcykel rakt in i en betongväggar och det bara är hjälmen som håller ihop mitt huvud så hoppas jag verkligen att hjälparen gör en egen bedömning istället för att blint följa rekommendationen att ta av hjälmen.

    Sen är det nog ganska vanligt att svenskar inte utbildat sig mer än det obligatoriska i grundskolan. Det är också vanligt att folk gör det som deras instinkter säger framför vad de läst i en bok så det har knappast någon större betydelse var hjälparen kommer ifrån och vad den tidigare har lärt sig.


    Korrekturläser som en kratta
  • Kjell2
    Physalis skrev 2017-11-22 12:39:19 följande:

    Vet inte varför man ens behöver fundera över detta. Är jag medvetslös så kommer människor välja att hjälpa eller låta bli oavsett vad jag tycker om saken.

    Jag hoppas att den som skulle hjälpa mig använder sunt förnuft. Hade jag t ex åkt motorcykel rakt in i en betongväggar och det bara är hjälmen som håller ihop mitt huvud så hoppas jag verkligen att hjälparen gör en egen bedömning istället för att blint följa rekommendationen att ta av hjälmen.

    Sen är det nog ganska vanligt att svenskar inte utbildat sig mer än det obligatoriska i grundskolan. Det är också vanligt att folk gör det som deras instinkter säger framför vad de läst i en bok så det har knappast någon större betydelse var hjälparen kommer ifrån och vad den tidigare har lärt sig.


    Förvånansvärt många har någon form av utbildning, via värnplikten, skolan, jobbet, någon förening t ex.


  • Physalis
    Kjell2 skrev 2017-11-22 12:50:50 följande:

    Förvånansvärt många har någon form av utbildning, via värnplikten, skolan, jobbet, någon förening t ex.


    Ja det vet jag också och det är jättebra, men många har det inte och kommer sig inte för att söka utbildning på egen hand.
    Korrekturläser som en kratta
  • Ewald01
    Physalis skrev 2017-11-22 12:39:19 följande:

    Vet inte varför man ens behöver fundera över detta. Är jag medvetslös så kommer människor välja att hjälpa eller låta bli oavsett vad jag tycker om saken.

    Jag hoppas att den som skulle hjälpa mig använder sunt förnuft. Hade jag t ex åkt motorcykel rakt in i en betongväggar och det bara är hjälmen som håller ihop mitt huvud så hoppas jag verkligen att hjälparen gör en egen bedömning istället för att blint följa rekommendationen att ta av hjälmen.

    Sen är det nog ganska vanligt att svenskar inte utbildat sig mer än det obligatoriska i grundskolan. Det är också vanligt att folk gör det som deras instinkter säger framför vad de läst i en bok så det har knappast någon större betydelse var hjälparen kommer ifrån och vad den tidigare har lärt sig.


    Om bara hjälmen håller ihop din huvud så är din chans att överleva väl lika med noll!

    Grejen är - precis som jag skrev i en annan tråd - att man alltid SKA TA AV hjälmen på MEDVETSLÖSA motorcyklister. Det finns siffror från södra Tyskland om att ingen dog eftersom en första hjälpare har tagit av hjälmen, men det var ca. 90 som dog på grund av luftvägsstopp och aspiration eftersom ingen tog av hjälmen på mtorcyklisten.

    Att ta av hjälmen lärs ju i första hjälpen kurs och rekommenderas i alla tyskspråkiga länder när motorcyklisten är medvetslös. HONDA regeln etc.

    Hur det är i Sverige vet jag inte. Troligtvis finns det inga tydliga rekommendationer alls.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-11-22 08:42:31 följande:
    Det är väl inte konstigt att rekomendationerna är olika, olika traditioner, olika förutsättningar, olika riskbedömningar. Skiljer sig både geografiskt, organisatoriskt och tidsmässigt.

    Mer underligt att du inte begriper det och fortsätter in absurdum driva metadiskussioner kring detta.
    En rekommendation skulle ju kunna vara att man 

    inte flyttar respektive tar ut skadade personer ur n bil som har andning och puls om det inte finns risk för aspiration eller luftvägsstopp.

    Men då är det åter igen första hjälparen som måste avgöra OM det finns risk för att den skadade kräkar och får in det i luftröret.

    Man kollar ju fri luftväg och om personen redan har kräkt och man måste ta bort det så är det väl ett tecken på att den ska tas ut och läggas i stabilt sidoläge.

    Men visst beror även mycket hur den tas ut och hur noga hjälparen är med att lägga den i stabilt sidoläge (flytta huvudet och kroppen samtidigt etc.).
Svar på tråden Skulle du vilja ha hjälp av privatpersoner efter en olycka?