• Meriall

    När är bäst att börja med potträning?

    Vilken ålder brukar barn vara redo att börja potträna och när är det enklast? Ifall man gärna vill att det ska funka någorlunda fort och inte dra ut på tiden. Vill inte göra det från början gradvis heller utan när barnet kan tänkas vara moget för en någorlunda snabb process. Jag vet att det är individuellt men på ett ungefär när ska man börja fundera på det? Det gäller en flicka om det är skillnad. Finns det tecken hos barnet man kan se att det börjar bli moget?

    Är det bra att öva sitta på potta som en lek innan man börjar träna? Isf hur? Hon vill verkligen inte sitta där nu och tycker den är lite obehagligt utformad. Är dock liten än, drygt ett år.

    Hur gamla var era när ni började?

  • Svar på tråden När är bäst att börja med potträning?
  • Almina

    Sonen var helt ointresserad av pottan, och vi tvingade honom aldrig att sitta där heller. Vid 2,5 års ålder tyckte vi att han borde vara redo för ett försök. Vi tog helt enkelt av honom blöjorna (och höll honom lite undan från mattor och soffor...). Första gången han kissade på sig blev han mest förvånad. Han hade nog inte riktigt fattat vad som händer när man kissar... När han skulle bajsa kunde man se på honom, så då satte vi honom på pottan.

    Andra dagen gick han själv på pottan. Och sen dess har han varit torr både dagtid och nattid (med några enstaka olyckor).

    Så vi lyckades nog fånga honom i rätt tid!

  • Meriall

    Låter bra! Men hur fick ni honom att sitta kvar på pottan? Det kanske är annorlunda med ett äldre barn men sätter jag min dotter på pottan så stiger hon bara upp direkt... 

  • Almina
    Meriall skrev 2017-11-20 23:54:19 följande:

    Låter bra! Men hur fick ni honom att sitta kvar på pottan? Det kanske är annorlunda med ett äldre barn men sätter jag min dotter på pottan så stiger hon bara upp direkt... 


    Det var först när han insåg att det var bättre att kissa på pottan än i byxorna (var ju inte så skönt att bli helt blöt!) som han satt på pottan. Och han märkte nog att det var skönare att sitta på pottan och bajsa än att stå halvt på huk, som han gjorde annars...

    Du kan ju testa med att locka med en leksak för att stanna kvar på pottan. Kanske skaffa en särskild leksak för det. Eller en bok, om det är intressant.
  • Bubbel85

    Jag och sambon hade bestämt att om inte dottern intresserat sig för pottan själv innan tre år så skulle vi börja potträna. När hon var ganska precis två år började hon plötsligt bli väldigt intresserad och blev alltid med oss på toa. Resten gick av sig själv och hon var torr på några månader också på natten. Kan väl tilläggas att det var party deluxe varje gång hon kissat/bajsat på toan men kan inte säga att vi la ner nån energi över huvudtaget utom att vara extra glad när hon satte sig på pottan då det var hon själv som ville. Tror man ska vänta in barnet, om barnet själv blir intresserad blir det så mycket lättare än om ni börjar "tvångsätta" barnet på pottan, då ör det risk att pottan blir något negativt.

  • Lena

    Vi hade den där och erbjöd den. Läste saga samtidigt. Båda barnen har dock gillat toaletten mer än pottan

  • Cala

    Min dotter var totalt ointresserad av pottan, men vid 22 månader började vi aktivt potträna och efter 4 dagar hade hon fattat galoppen.

  • Annolja

    Jag började vid 6 mån, då kunde mina sitta men inte så lätt dra iväg. Brukade sätta dem på pottan efter maten och läsa en bok och bli jätteglad när nåt kom i pottan. De blev blöjfria tidigt men jag minns inte detaljer, det var ett tag sen.

  • BuoBä

    Det finns väldigt många olika skolor på det där har jag märkt. BVC rekommenderade att börja provsitta och vänja sig vid pottan innan barnet kunde gå, så vi började vid ca 11 månader. Väldigt snabbt började dottern föredra att bajsa på pottan. Nu är hon 20 månader och är pottränad på så vis att vi "rutinpottar" flera gånger om dagen. Oftast kommer det något, och vi har bytt max 15 bajsblöjor sen i våras. Vi har ännu inte lagt någon energi på att "torrträna" henne och få bort blöjan helt, men hon har börjat säga till ibland så vi tänkte ta tag i det efter nyår när hon är knappt 2.

    Jag tror inte riktigt på det där med att vänta ut att barnet själv ska visa intresse, för har man aldrig erbjudit pottan eller toaletten så vet de ju inte vad alternativen är.

  • cosinus

    Fördelen med att börja tidigt är att barnen är ganska anpassningsbara och inte har så mycket idéer om att det ska gå till på ett visst sätt.

    Nackdelen är att de oftast inte blir 100% säkra direkt samt att de har otroligt kort framförhållning mellan de säger till och de kissar.

    Fördelen med något äldre barn är att man kan prata, resonera, de kan säga till bättre och är bättre på att styra blåsan.

    Nackdelen med de äldre är att de absolut inte behöver vilja ändra på något. De kan vara fullt nöjda med blöjan och sätta sig på tvären rejält.

    Efter att ha pott-tränat 3 barn vid 3 år (var antingenen höggravid eller hade spädisar när de var 2) och provat alla problem, fallgropar och tjorv man kan tänka sig gav jag mig tusan på att fjärde barnet skulle vara torr vid 2 år. Sjukt mycket enklare process.

  • EliMil

    Hej, hoppar in i den här tråden med en fundering, vill gärna ha tips och råd.

    Min son blev två i augusti. Vi har toatränat en hel del då han har problem med exem och får det av blöjor då han blir varm och det sitter tätt.
    Nu har vi kommit så långt att han kan vara utan blöja i stort sett hela dagar (hemma då det är lugnt och inga aktiviteter, i förskolan och om vi ska iväg så har han blöja) och är torr 2-3timmar. Dock säger han sällan till själv, och när han gör det är det när han kissar, inte innan. 
    Vårat problem ligger i att han inte verkar vilja kissa eller bajsa på toan. när jag sätter honom där (inga protester att gå dit, han upplever det roligt och mysigt då vi läser och sjunger) kommer det bara lite. Han tömmer sig i blöja när han sover eller så händer det en stor olycka. 
    Ska han bajsa så skriker han efter en blöja, han vägrar bajsa på toan, verkar nästan rädd.
    Jag blir lite förvirrad då han ändå verkar tycka det är roligt med toan och själv även ber att få kissa på toan, men återigen så kommer det bara småmängder då. 

    Undrar nu om någon har tips och råd på hur man kan få honom att kissa ur sig på toan och inte bara småskvätta, samt hur man kan få honom att våga bajsa på toan.

  • EliMil
    Michael Bergenstjerna skrev 2017-11-22 21:48:05 följande:

    Hej! Under potträningen så går ett barn går igenom tre olika steg av kroppsmedvetenhet:

    Dåtid - jag har kissat

    Nutid - jag kissar

    Framtid - jag måste kissa

    Om du sätter honom på toaletten, utan att han tagit sig till steget "Framtid", så kanske han lyckas få ut något - men det är ofta bara en tillfällighet. Och blåskontrollen, förmågan att tömma blåsan helt samt att kunna hålla inne tillräckligt länge för nå en toalett, hänger samman med hur kroppsmedvetet barnet är. Det går hand i hand. Jag skulle gissa på att er son befinner sig i Nutid, och är på väg in i Framtid. Tipset är att  göra en nystart med potträningen. Håll er i ett rum under en hel dag, ha med en potta, inga kläder på underkroppen. Lek och ha roligt som vanligt, men ha koll på er son. Så fort ni ser att han börjar kissa så hjälp honom till pottan, med syftet att få till en träff. Det kommer att hjälpa honom öka sin kroppsmedvetenhet.

    När det gäller bajset så är det svårt för många, just på grund av att det känns som en del av ens kropp faller av. Här kan med fördel läsa barnbilderböcker som förklarar att "alla bajsar" - och därefter göra en mer avslappnad grej av det. Vår dotter exempelvis tyckte det var jättekul att bajset skulle få åka rutschkana ner i avloppsröret. Vi byggde också med lego och lekte att legofigurerna gick på toaletten och bajsade. Sen rekommenderar jag också att använda en potta i början. Anledningen är att barnet då sitter med båda fötterna stadigt i marken, och kan trycka med fötterna, vilket gör att bajset lättare kommer ut. Att sitta på en toaring med fötterna dinglande i luften ger inte möjlighet till samma tryck.

    Lycka till!


    Hej.

    Tusen tack för dina tankar och råd.

    Låter rimligt att han är i en nutid fas, så jag ska försöka med dina tips o se om jag kan hjälpa honom att bli mer medveten :)
Svar på tråden När är bäst att börja med potträning?