Inlägg från: TantLinda |Visa alla inlägg
  • TantLinda

    44 år, vill någon följas åt?

    Jaaa, jag vill gärna följas åt. Är 44 år och har kämpat sen i september 2016. Känns som vägs ände just nu. Har funderingar på IVF utomlands men just nu famlar jag i mörkret känns det som. Hoppas jag kan få hjälp här och kanske jag kan hjälpa någon tillbaka. Har prövat massor men nu ska jag börja med Provera för att få tillbaka min regelbundna cykel. Testade importerade Clomifen, skulle jag inte gjort men hoppas att Provera kan hjälpa mig.

  • TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2017-11-25 20:42:54 följande:

    Vi håller på med dubbeldonation hos AvaRiga i Lettland. Har också gjort immunutredning i Aten, så kan svara på frågor om nån undrar om Aten eller Riga.


    Dubbeldonation? Alltså både ägg och spermie? Jag funderar på IVF i Bulgarien. Jag funderar att ta tag i IVF efter nyår. Vad är immunutredning för något?
  • TantLinda
    Noname00 skrev 2017-11-25 21:03:20 följande:

    Hur länge har ni försökt bli gravida?


    Sen i september 2016. Känns så tungt! Har en tonårsdotter så vet att jag kan min man har en son sen tidigare. Du då?
  • TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2017-11-25 23:35:04 följande:

    Vi har inga barn sen tidigare.

    Om man aldrig blir gravid eller får upprepade missfall så kan det bero på att kvinnan har ett överaktivt immunförsvar. Kroppen kan då betrakta det befruktade ägget som en inkräktare eller en cancercell som måste bekämpas och oskadliggöras. Men svenska läkare "tror inte" på att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem. Ibland finns problemen direkt från början när man försöket få första barnet, medan för andra uppkimmer problemen när man försöjer få syskon.

    Men utomlands finns det mer hjälp att få. En immunologisk utredning går ut på att man tar en större mängd blodprover och skickar till speciallabb i USA.

    Man tar prover och mäter bl a Tnf-alfa (prover som inte tas i Sverige). Sen behandlar man med blodförtunnande och mediciner som lugnar immunförsvaret. De vanligaste medicinerna är Trombyl, Fragmin, kortison och intralipid. Men ibland behövs starkare mediciner som humira eller neupogen.


    Jag har bara varit gravid en gång , den gången med min dotter. Jag har aldrig fått missfall och jag förstår att det är en jobbig erfarenhet i sig men jag tycker det är konstigt att jag inte en enda gång under denna tid inte fått ens ett missfall. Vad beror det på? Och kanske du har en idé där med det immunologiska? Kan du berätta lite om vad som stått i vägen för er och en graviditet? Jag ska börja äta provera om några dagar för att på så vis få tillbaka en regelbunden cykel. Erfarenhet av provera?
  • TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2017-11-26 10:23:50 följande:

    TantLinda- Jag har aldrig haft krångel med menscykeln så jag har aldrig prövat Provera, så kan inte råda dig där. Men sett det nämnas i flera andra trådar.

    Immunproblem kan hos vissa yttra sig i att de aldrig blir gravida och hos andra i upprepade missfall.

    Jag blir lätt gravid varje gång vi försökt, men alltid missfall i v.5-v.11. Sen vid utredningen på Life clinic i i Aten visade det sig att jag har en autoimmun koagulationssjuksom som heter APS som ger proppar i moderkakan, fostret dör av syrebrist och det blir missfall. Senare hos AvaRiga upptäcktes även fel på spermierna och att jag är över 40 så därav dubbeldonation. Men vi misstänker att det även kan finnas fel i livmodern, så nästa steg bli att kolla upp det.

    Om du funderar på att göra en immunologisk utredning så är du välkommen till Atentråden den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".


    Tack för att du tog dig tid och svara mig, mkt uppskattat. Ja jag känner till tråden. Ska kolla in frågor och svar där, det verkar som det är den vägen jag måste gå. Men jag kommer göra min IVF utredning i Bulgarien då min make är från Balkan och då passar det bra för oss. Ska pröva Provera nu och sen ska jag köpa kortison eller testa Trombyl fick lite inspiration av dig och det där med immunproblemet är något jag aldrig tänkt på. Kanske är därför jag inte ens får ett missfall...
  • TantLinda
    smurf11 skrev 2017-11-29 11:11:26 följande:
    Provera fungerande bra för mig. Jag fick missfall maj 2016 sedan provera och blev gravid igen missfall igen.

    Nu efter många olika behandlingar kom mensen inte och då tog jag bara provera i fyra dagar och det fungerade också!

    Vilket kortison ska du använda?
    Aha så Provera funkade?! :) Men nu till en dum fråga kanske men vad menar du med att det funkade för dig? Var det att mens blev regelbunden? Eller att du blev gravid? Jag har ju läst på några ställen att när man äter Provera så kan man inte bli gravid utan att det är just efter kuren för att då har mensen blivit regelbunden samt att slemhinnorna i livmodern byggs upp.

    Jag ska köpa Prednisolon tänkte jag. Min man är från Balkan och varje sommar köper jag på mig ett lager med mediciner som man måste ha recept på här i Sverige men där behövs inte. Och jag är lite arg för jag tänkte på kortison redan i somras men så blev det inte av att jag köpte. Jag ska be min svärmor gå iväg och köpa till mig och skicka med post. Jag tror att det kan funka men min make är osäker, man måste nämligen gå in på postkontor och posta och då berätta vad man har i brevet men jag tänker att det är ju inga "farliga " grejer så jag tror att det går. Min man ska ringa sin mor imorgon och då ska jag beställa. Nu funderar jag bara på hur mycket jag behöver? Upptrappning samt nedtrappning av kortison är viktigt. Jag har Chrons sjukdom så jag har ätit kortison tidigare i mitt liv men nu är det längesen jag hade besvär. Men kanske min autoimmuna sjukdom har gjort det svårt för mig att bli gravid ( ja förutom min ålder dårå ;). 

    Som sagt tänker försöka med IVF i mars men tills dess ska jag kämpa på som jag gjort sen september 16. Nu jäklar!! ,))


  • TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2017-11-26 18:31:34 följande:

    TantLinda- Ytterligare ett tips kan vara att kolla upp sitt amhvärde, om du inte redan gjort det. Jag gjorde det genom Werlabs. Gå in på www.werlabs.se och kolla under provtsgningsorter, om werlabs finns på nån ort nära dig eller dit du kan ta dig, så kan man beställa deras fertilitetspaket och betala via hemsidan. Sen på 3e mensdagen cd3 går man och tar blodproven på labbet man valt. Sen får man ett sms när resultaten är färdiga. Man loggar in på deras hemsida och läser provsvaren direkt på skärmen. Jättesmidigt.


    Men tack, vilket supertips!! Jag har ju börjat att prata med en IVF klinik och de pratade om att de skulle vilja att jag gör lite hormontester innan de sätter upp en plan för mig. Vad är AMHvärde? Vad är det mer för hormontester de kan önska från IVF-kliniken? En fråga till- jag gick in och titta på werlabs och det finns ett ställe där jag bor men det står inget om AMHvärde, det finns ett FSH och östrogentest, är det något för mig? Jo en fråga till -kan man gå till vårdcentral och göra dessa prover?
  • TantLinda

    Hej!
    Nu har jag fåt svar från kliniken ang vilka prover de vill jag ska ta :)
    -

    Please check the following hormones: FSH, LH, Estradiol on day 2-5 of

    period (any of these days is suitable), also AMH - any day of cycle; and
    TSH - on a day without menstruation, in the morning by 10 am and before
    having caffeine for the day.
    - Please do an ultrasound scan and check endometrium and follicle growth
    and count. Suitable days are: day 2-5 of period (for antral follicle
    count) or day 10-12 of cycle (for follicle and endometrium growth), or
    day 20-21 (for antral follicles and ovulation).
    This background info will be relevant to give a preliminary opinion if
    you have chances in an IVF using your own eggs

    Jag har dock gjort 2 ultraljud och båda gångerna visade på folikar och ägglossning. Jag glömde nämna det i detta första skede.
     Jag tackar än en gång för din hjälp skulle nästan kunna kalla det för handledning ;) Kram till dig!
    Nu ska jag gå in och kolla igen på weblabs. Det är något för mig eftersom läkare i här inte är så pigga på att hjälpa till när man är överårig.

  • TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2017-11-29 16:45:44 följande:

    TantLinda- Amhvärde visar hur många ägg du har kvar, men säger inget om kvaliteten tyvärr. Provet måste tas på cd3 ! Ingen annan dag ! Jätteviktigt.

    Tar du Werlabs fertilitetspaket så brukar allt ingå, Amh, Fsh, Lh, etc. Fördelen med werlabs är att man beställer och betalar själv, man behöver inte få ok från en läkare först.

    Jo, det går nog att ta dessa prover på en Vc men då måste du hitta en läkare där som "går med på" att du får ta dessa prover (prover kostar pengar och många Vc är inte samarbetsvilliga enligt min erfarenhet).

    Fråga kliniken utomlands vilka prover de vill att du ska ta.

    AvaRiga där vi går krävde Hiv, syfilis, hepatit b, hepatit C, blodgrupp och rhesusfaktor på oss båda.

    Samt spermatest MED Morfologi från mannen.

    Ett alternativ är att du hittar en privat gyn som hjälper er med blodprovsremisser, då kan ni gå till en Vc och ta proverna med hjälp av remisserna. Man brukar också kunna ta proverna på plats på kliniken utomlands.


    Nu har jag beställt fertilitetstest!! Frågor igen:
    Vad händer nu? jag har ju tänkt att börja äta Provera den CD 16. Kommer det att påverka mina värden, tror du?
  • TantLinda
    smurf11 skrev 2017-11-29 20:32:12 följande:
    Ja det fungerade på så vis att jag fick min mens tillbaka efter missfall. Men jag blev även gravid igen under tiden jag åt Provera.

    Prednisolon går alltså inte att köpa här i Sverige receptfritt.

    Men jag har hört att man inte ska äta kryddor som gurkmeja, kanel och ingefära för att de är antiinflammatoriska, men då kanske man kan dricka sina golden lattar !

    Tråkigt att min äl inte kommer som den brukar nu. För vi har funderat på att göra Ivf i Danmark efter jul!

    Alltid ska det vara något!

    Hoppas att vi kan följas åt mot ett plus!
    Ååå vad roligt att höra att du blev gravid under tiden som du åt Provera, det ger mig lite hopp inför min Proverastart. Det går inte att köpa Prednisolon utan recept i Sverige. Tack för tips om kryddorna ;)  Spännande med IVF efter jul, jag känner mig lite pirrig nu i och med att min make äntligen är med på IVF-tåget. Han har liksom sagt att vi ska kämpa men nu verkar han äntligen fatta. Sedan han sagt ja har jag fått tillbaka glädjen och jag tror ju stenhårt att IVF ska vara lösningen, jag vågar inte tänka på vad jag ska känna om det inte funkar...Vad är det jag har missat angående din ägglossning? Jag såg att du gjort flera IVF, vad har gått fel där? Har ni barn sen innan?
Svar på tråden 44 år, vill någon följas åt?