• Anonym (Mamman)

    Störig pojke i min dotters klass

    Hej.

    Min dotter är sju och en väldigt snäll person, vill inte hamna i konflikt med folk. Jag försöker därför träna henne på att stå upp för sig själv, ryta ifrån, att hon själv bestämmer över sin kropp, osv. i bästa me too-anda, eftersom jag tror hon riskerar att köras över om hon inte vågar bli tuffare och mer medveten om sina rättigheter. 

    Nu är grejen att det går en pojke i hennes klass som hela tiden stör, avbryter, råkar kliva hårt på hennes fötter...helt enkelt beter sig som ett litet rötägg. Ofta är hon ledsen och irriterad över saker han har gjort. Min dotter säger att pojken har ADHD, vilket verkar vara något de är öppna med i klassen, och att det är därför han beter sig så. Det stör mig fruktansvärt mycket att hon, precis som jag på min tid, ska ursäkta någon annas usla beteende och anpassa sig efter en pojke som får stöka runt som han vill. Samtidigt kanske det är en "godtagbar ursäkt", jag vet inte exakt vad ADHD innebär när det gäller att kunna respektera andra och sånt? Tycker även synd om pojken som redan verkar så pass stämplad som "jobbig." Hans mamma är jättetrevlig men jag känner henne inte alls och det känns superjobbigt att ta upp med henne. Jag antar att redan de är hyfsat medvetna om att de har en "jobbig" son och förmodligen redan gör så gott de kan?  

    Är det här något man ska ta upp med läraren? Och i så fall hur? 
    Jag vill liksom inte vifta bort det och därmed lära min dotter att hon ska ursäkta en kille som konstant beter sig illa. Vill inte ha ett sånt samhälle själv, vill inte lära ut det tillnästa generation. Tycker också det känns helt orättvist att lägga ansvaret på henne och säga typ "du får väl vara lite tuffare mot honom och säga ifrån", för jag vet själv hur svårt det är när man är en snäll tjej som inte vill bråka med någon. Jag var likadan och blev konstant överkörd av killar när jag var liten och är dödsless på det. Samtidigt är ju ADHD en diagnos och killen är ju också rätt liten och verkar generellt ganska snäll. Men gör ändå min dotter ledsen och irriterad.

    Hur ska jag tänka?
  • Svar på tråden Störig pojke i min dotters klass
  • Remmens
    Anonym (Mamman) skrev 2017-11-23 19:14:16 följande:

    Hej.Min dotter är sju och en väldigt snäll person, vill inte hamna i konflikt med folk. Jag försöker därför träna henne på att stå upp för sig själv, ryta ifrån, att hon själv bestämmer över sin kropp, osv. i bästa me too-anda, eftersom jag tror hon riskerar att köras över om hon inte vågar bli tuffare och mer medveten om sina rättigheter. Nu är grejen att det går en pojke i hennes klass som hela tiden stör, avbryter, råkar kliva hårt på hennes fötter...helt enkelt beter sig som ett litet rötägg. Ofta är hon ledsen och irriterad över saker han har gjort. Min dotter säger att pojken har ADHD, vilket verkar vara något de är öppna med i klassen, och att det är därför han beter sig så. Det stör mig fruktansvärt mycket att hon, precis som jag på min tid, ska ursäkta någon annas usla beteende och anpassa sig efter en pojke som får stöka runt som han vill. Samtidigt kanske det är en "godtagbar ursäkt", jag vet inte exakt vad ADHD innebär när det gäller att kunna respektera andra och sånt? Tycker även synd om pojken som redan verkar så pass stämplad som "jobbig." Hans mamma är jättetrevlig men jag känner henne inte alls och det känns superjobbigt att ta upp med henne. Jag antar att redan de är hyfsat medvetna om att de har en "jobbig" son och förmodligen redan gör så gott de kan?  Är det här något man ska ta upp med läraren? Och i så fall hur? Jag vill liksom inte vifta bort det och därmed lära min dotter att hon ska ursäkta en kille som konstant beter sig illa. Vill inte ha ett sånt samhälle själv, vill inte lära ut det tillnästa generation. Tycker också det känns helt orättvist att lägga ansvaret på henne och säga typ "du får väl vara lite tuffare mot honom och säga ifrån", för jag vet själv hur svårt det är när man är en snäll tjej som inte vill bråka med någon. Jag var likadan och blev konstant överkörd av killar när jag var liten och är dödsless på det. Samtidigt är ju ADHD en diagnos och killen är ju också rätt liten och verkar generellt ganska snäll. Men gör ändå min dotter ledsen och irriterad.Hur ska jag tänka?


    Strunt i samhället men stå upp för din dotter. I hennes huvud blir det inte bättre av att han har ADHD. Ställ krav på skolan att de ska se till att det inte upprepas.
  • Anonym (!)

    Har exakt samma situation. I min sons klass går en pojke som jag tror har Adhd. Han stör, är taskig och tar mycket uppmärksamhet och tid från personalen. Han har tom varit lite smådum mot min 1-åring när jag hämtat ibland och samma här är mamman väldigt trevlig. Jag får ändå en känsla av att det daltas med pojken och att personalen kanske låter honom komma undan med mycket för de helt enkelt inte vill riskera utbrott. Vet ju inte hur det är hemma men min man som jobbar på skola menar att det fungerar bättre för dessa barn när han är med dem och är bestämd och konsekvent. Då blir de mindre stökiga. Vet inte riktigt vilket råd jag ska ge dig. Min son är nog ganska bra på att säga ifrån så det känns ändå okej och jag tror precis som i ditt fall att pojken egentligen är snäll. Frågan är väl hur det blir i framtiden om han får hållas. Du skulle ju kunna prata med pedagogerna så de kan uppmärksamma lite extra om han är dum mot din dotter.

  • Anonym (Man)
    daltandeochcurlande skrev 2017-11-23 19:39:30 följande:

    På min tid hade vi inte adhd utan då fick man en smäll på käften om man höll på,bästa medecinen mot dumheter


    Det är det fortfarande. Enda sättet att få ordning.
  • Anonym (Förstår)

    Är själv mamma till en sådan pojke så det kanske är intressant att höra min mening. Det är väldigt tråkigt att det blir så här, förstår allas parter. Min son säger själv att han inte är välkommen i klassen, inte omtyckt, och det orsakar utbrott och att han försöker få uppmärksamhet på andra sätt. Vi har inga problem hemma eller andra ställen, det är i skolan det blir problem där det är flera barn och det blir ibland för mycket för honom. Tycker det är helt ok att du pratar med skolan, och om pojken gör något mot din dotter så ska hon absolut säga till på en gång. Och jag skulle direkt ta bort stämpeln "jobbig", det hjälper varken dig, din dotter, eller pojken, säg istället att han har vissa saker att träna på. Din dotter är en snäll tjej som inte vågar säga ifrån, kanske är detta den bästa träning hon kan få så inte hon också hamnar i #metookampanjen?

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Man) skrev 2017-11-23 19:42:19 följande:

    Det är det fortfarande. Enda sättet att få ordning.


    Du tycker att det ör synd att det är olagligt då? För det vet du väl om?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-23 19:51:22 följande:

    Du tycker att det ör synd att det är olagligt då? För det vet du väl om?


    Inte olagligt om barnen gör det själva. Kamratuppfostran är det enda som fungerar framgångsrikt på dessa barn.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Förstår) skrev 2017-11-23 19:50:15 följande:

    Är själv mamma till en sådan pojke så det kanske är intressant att höra min mening. Det är väldigt tråkigt att det blir så här, förstår allas parter. Min son säger själv att han inte är välkommen i klassen, inte omtyckt, och det orsakar utbrott och att han försöker få uppmärksamhet på andra sätt. Vi har inga problem hemma eller andra ställen, det är i skolan det blir problem där det är flera barn och det blir ibland för mycket för honom. Tycker det är helt ok att du pratar med skolan, och om pojken gör något mot din dotter så ska hon absolut säga till på en gång. Och jag skulle direkt ta bort stämpeln "jobbig", det hjälper varken dig, din dotter, eller pojken, säg istället att han har vissa saker att träna på. Din dotter är en snäll tjej som inte vågar säga ifrån, kanske är detta den bästa träning hon kan få så inte hon också hamnar i #metookampanjen?


    Tack för svar. Det är väldigt bra att höra hur du som föräldrar vill att jag agerar. Nej, jag kallar honom så klart inte jobbig inför min dotter utan vi pratar om att personer med ADHD fungerar på ett annat sätt och kan behöva träna mer på att vara lugna och hänsynsfulla. Hon har flera släktingar med ADHD och hennes bästa vän har aspbergers, hennes morbror är döv, i vår familj är det självklart att folk är lite olika och fungerar lite olika utan att det är något konstigt. 

    Och det är där det klashar lite för mig - jag vill så klart att hon ska vara accepterande och inkluderande mot alla, men inte att hon ska lära sig att vara en snäll flicka som blir överkörd av killar som får härja runt och göra som de vill liksom. 
  • Anonym (Liva)

    Jag har tre barn med diagnoser. Bla adhd. Även autism. Och nej det är ingen ursäkt för att få bete sig illa. Det kan vara en förklaring JA men ingen ursäkt. Två av mina barn har resurs på heltid just för att alla barnen i klassen ska få ut något av skolan. Det gäller även mina barn. Dom ska också få ingå i gemenskapen men inte på bekostnad på andra barns omgivning. Det du ska göra är att kontakta rektorn och kräva en resurs till denna pojke. Både för hans skull men också för alla andra barn han faktiskt stör. Rektorn kommer antagligen neka då det är en kostnadsfråga men då får du gå ännu högre upp för att få förändring. För det är inte så himla lätt för honom heller. Och inte för hans föräldrar heller kan jag lova.

  • daltandeochcurlande
    Anonym (Man) skrev 2017-11-23 19:42:19 följande:
    Det är det fortfarande. Enda sättet att få ordning.
    Dagens sätt att belöna oönskad uppförande har ju skapat ett osäkert samhälle

    Lärare blir hotade slagna vågar inte gå till jobbet, när jag var liten sa jag håll käften till en lärare. När jag kom hem gav min far mig ett sånt kok stryk att jag aldrig glömde det och kunde inte sitta på 2 veckor.Sista gången jag någonsin jag var oartig mot en äldre

    Nej idag kan ungarna hålla på hur som helst utan nån form av koskvenser vilket gör att hela verige befinner sig i en enorm kris där kriminella gör exakt vad dom vill. det börjar tidigt ,återinföra aga i skolan skulle göra hela landet bättre
Svar på tråden Störig pojke i min dotters klass