• Anonym (Mamman)

    Störig pojke i min dotters klass

    Hej.

    Min dotter är sju och en väldigt snäll person, vill inte hamna i konflikt med folk. Jag försöker därför träna henne på att stå upp för sig själv, ryta ifrån, att hon själv bestämmer över sin kropp, osv. i bästa me too-anda, eftersom jag tror hon riskerar att köras över om hon inte vågar bli tuffare och mer medveten om sina rättigheter. 

    Nu är grejen att det går en pojke i hennes klass som hela tiden stör, avbryter, råkar kliva hårt på hennes fötter...helt enkelt beter sig som ett litet rötägg. Ofta är hon ledsen och irriterad över saker han har gjort. Min dotter säger att pojken har ADHD, vilket verkar vara något de är öppna med i klassen, och att det är därför han beter sig så. Det stör mig fruktansvärt mycket att hon, precis som jag på min tid, ska ursäkta någon annas usla beteende och anpassa sig efter en pojke som får stöka runt som han vill. Samtidigt kanske det är en "godtagbar ursäkt", jag vet inte exakt vad ADHD innebär när det gäller att kunna respektera andra och sånt? Tycker även synd om pojken som redan verkar så pass stämplad som "jobbig." Hans mamma är jättetrevlig men jag känner henne inte alls och det känns superjobbigt att ta upp med henne. Jag antar att redan de är hyfsat medvetna om att de har en "jobbig" son och förmodligen redan gör så gott de kan?  

    Är det här något man ska ta upp med läraren? Och i så fall hur? 
    Jag vill liksom inte vifta bort det och därmed lära min dotter att hon ska ursäkta en kille som konstant beter sig illa. Vill inte ha ett sånt samhälle själv, vill inte lära ut det tillnästa generation. Tycker också det känns helt orättvist att lägga ansvaret på henne och säga typ "du får väl vara lite tuffare mot honom och säga ifrån", för jag vet själv hur svårt det är när man är en snäll tjej som inte vill bråka med någon. Jag var likadan och blev konstant överkörd av killar när jag var liten och är dödsless på det. Samtidigt är ju ADHD en diagnos och killen är ju också rätt liten och verkar generellt ganska snäll. Men gör ändå min dotter ledsen och irriterad.

    Hur ska jag tänka?
  • Svar på tråden Störig pojke i min dotters klass
  • Anonym (Buahahaha)
    Anonym (Man) skrev 2017-11-26 14:08:55 följande:

    Jag tycker det är ok att någon slår tillbaka.

    Om exempelvis en elev väljer att alltid springa till lärarna när han åker på stryk kommer han att uppfattas som svag vilket bara triggar förövaren ytterligare. Den utsatte måste lära sig att försvara sig själv.

    Det bästa är givetvis om han klarar det utan våld men det är inte alltid det fungerar.


    Ja jag kommer faktiskt ihåg en tjej i min klass som blev retad av några i klassen. Vi andra gjorde aldrig någonting för att stoppa det. Hon gjorde ju aldrig något utan drog sig undan (det började på lågstadiet) när vi gick i åttan brast det nog för henne så hon slog den ena tjejen i magen. Efter det så var det ingen som retade henne igen.
  • Alessia

    Ett sådant fall relaterades i pressen för ett tag sedan. En pojke i yngre tonåren slog - äntligen - tillbaka mot sin mångårige mobbare och fick betala många tusen i skadestånd till mobbaren. Det är rättvisa à la Sverige...

  • Anonym (Lina)
    jrockyracoon skrev 2017-11-25 17:20:14 följande:

    Det är kanske därför...

    Ibland fungerar väl inte hjärnan som den ska, när man har fått en hård smäll vid ung ålder? Jag tänker, empati, konfliktlösning, små oskyldiga barn...

    Dummare har jag ju knappast hört...


    Spot on. Hur kan en tråd som är så full av våldamma förslag mot barn få vara kvar? Inte ts fel men folk är ju helt sjuka.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Man) skrev 2017-11-25 15:53:20 följande:

    Det är den inställningen som gjort att det idag är svårt att rekrytera nya kompetenta lärare. Det kan vem som helst räkna ut att det i slutändan drabbar även barnen. Du kan inte driva en skola kompetent med inkompetent personal.

    Säga upp mig? Och sätta 120 elever i sticket som är beroende av mig. Du är inte seriös i din argumentation.


    Jag hade i alla fall inte velat ha dig som lärare. De taskiga barnen gör bara ännu värre saker mär du inte ser. Efter lektioner med kyliga lärare som man var rädd för så fick man bara ännu mer skit som mobbad efteråt. Det måste finnas vuxna ÖVERALLT där man tussar ihop grupper med barn utan att de har chans at avvika (bildligt och fysiskt).
  • jrockyracoon
    Anonym (Va) skrev 2017-11-26 11:47:13 följande:

    Jag skulle följa med mitt barn till skolan och säga ifrån på skarpen när pojken gör något dumt. Är så förvånat trött på npf-barnen som andra ska anpassa sig efter, det är dags för dem att anpassa sig efter omvärlden.


    Tycker du det är okej att jag säger ifrån på skarpen till dig? Då gör jag det: Jag tycker att du framstår som okunnig och oinsatt med låg empati, och därtill onyanserad och argumentationsmässigt svag.

    Våra barn är vår framtid. Om vi inte gör det bra för alla barn i skolan och i hemmen, kommer världen att bli en sämre plats. Och det är så okunnigt att tro att npf-barn har förmågan att anpassa sig. När du ändå är vid skolan kan du ju kräva av några rullstolsbundna ungar att de ska resa sig upp och inte sitta och lata sig i rullstolarna, de uslingarna.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Lina) skrev 2017-11-26 19:33:43 följande:

    Jag hade i alla fall inte velat ha dig som lärare. De taskiga barnen gör bara ännu värre saker mär du inte ser. Efter lektioner med kyliga lärare som man var rädd för så fick man bara ännu mer skit som mobbad efteråt. Det måste finnas vuxna ÖVERALLT där man tussar ihop grupper med barn utan att de har chans at avvika (bildligt och fysiskt).


    Du kan uppenbarligen inte skilja på sak och person. Kylig? Vem pratar du om?
  • jrockyracoon
    Anonym (Lina) skrev 2017-11-26 19:33:43 följande:
    Jag hade i alla fall inte velat ha dig som lärare. De taskiga barnen gör bara ännu värre saker mär du inte ser. Efter lektioner med kyliga lärare som man var rädd för så fick man bara ännu mer skit som mobbad efteråt. Det måste finnas vuxna ÖVERALLT där man tussar ihop grupper med barn utan att de har chans at avvika (bildligt och fysiskt).
    Jag tror vi alla har förstått att "Man" har en rent av förskräcklig bild på barn och pedagogik och framförallt våld i samband med barn. Jag tror att han egentligen är en ganska rädd person i botten. Det krävs ett större mod än vad Man har för att visa sig varm och mjuk och använda sin empati i kontakten med sina elever, och i synen på den roll som läraren ska ha i klassrummet.

    Jag förstår vad du menar. Det räcker bra att man som elev har hot och mobbing i form av andra elever. Man ska inte behöva känna något liknande inför sin lärare.
  • Anonym (Molly)
    jrockyracoon skrev 2017-11-26 20:32:36 följande:

    Tycker du det är okej att jag säger ifrån på skarpen till dig? Då gör jag det: Jag tycker att du framstår som okunnig och oinsatt med låg empati, och därtill onyanserad och argumentationsmässigt svag.

    Våra barn är vår framtid. Om vi inte gör det bra för alla barn i skolan och i hemmen, kommer världen att bli en sämre plats. Och det är så okunnigt att tro att npf-barn har förmågan att anpassa sig. När du ändå är vid skolan kan du ju kräva av några rullstolsbundna ungar att de ska resa sig upp och inte sitta och lata sig i rullstolarna, de uslingarna.


    Är ditt inlägg sarkastiskt eller menar du allvar? Självfallet kan och ska även barn med npf kunna anpassa sig, precis som barn utan diagnos också ska kunna anpassa sig efter andra.
  • jrockyracoon
    Anonym (Molly) skrev 2017-11-26 22:30:20 följande:
    Är ditt inlägg sarkastiskt eller menar du allvar? Självfallet kan och ska även barn med npf kunna anpassa sig, precis som barn utan diagnos också ska kunna anpassa sig efter andra.
    Varför tror du, finns det ett behov hos föräldrar och lärare att anpassa sig till barn med NPF? Eftersom barn med NPF inte kan anpassa sig i tillräcklig grad, och det är därför de hamnar i konflikt med sin omgivning.

    Säg t.ex. att ett barn Pelle, har väldigt svårt att äta i ett rum där det finns många andra, och får mycket intryck. En anpassning i den situationen innebär t.ex. att Pelle får äta i ett särskilt rum med mindre intryck.

    Detta är att anpassa till barnets behov. Antag vidare att den nya fröken Stina anser att detta är pjåsk. Pelle har visserligen en diagnos, men alla barn ska anpassa sig till reglerna anser Stina. Därför låter hon Pelle sitta tillsammans med de övriga och äta sin mat. Detta leder till otaliga konflikter. Så fort Pelle ser vad Kalle gör på andra sidan av rummet, blir han nyfiken och springer dit. Det blir inte mycket äta av. Pelle stör de andra barnens matro. Föräldrarna kallas in och personalen berättar att Pelle är besvärlig.

    Självklart ska personalen anpassa miljön runt Pelle så att han kan fungera med andra. Han har dokumenterade problem, och klarar helt enkelt inte av att sitta med de andra. Han kan inte anpassa sig till personalens krav, men de (personalen i detta fallet) kan anpassa sig till honom.

    Om Pelle får sitta och äta sin mat ifred, samt att andra situationer på skolan löses med anpassning får Pelle en god självkänsla. Han ser inte sig själv som ett problem, och han kan lära sig och växa. Med ökad mognad kan han också kanske till och med börja äta med de andra efter några år.

    Det är fyrkantigt att säga att alla barn ska anpassa sig. Det är snarare personal och vuxna som behöver anpassa sig till barnet när vi pratar NPF. Det handlar om anpassningar såväl fysiska som beteendemässiga (lågt affektivt bemötande). Allt för att stärka barnets självkänsla och utveckling och att få gruppen att fungera så friktionsfritt som möjligt. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Molly) skrev 2017-11-26 22:30:20 följande:

    Är ditt inlägg sarkastiskt eller menar du allvar? Självfallet kan och ska även barn med npf kunna anpassa sig, precis som barn utan diagnos också ska kunna anpassa sig efter andra.


    Det kan ju vem som helst med kunskap och erfarenhet se att jrockyracoons är ute och cyklar. Han är ett bra exempel på den curlande föräldern och läraren som aldrig låter eleverna ta ansvar.
Svar på tråden Störig pojke i min dotters klass