• Amningochoroande

    Hur ofta äter era 6 veckors gamla

    Min flicka är 6 veckor och jag upplever hon ammar ofta. Har inget emot att amma men alla andra jag läser om får långa pauser mellan varje amning verkae det som. Om min flicka är vaken kan det gå 10-45 min mellan amningstillfällerna och somnar hon så kan de gå 1-2 timmar. Nyss körde vi ett pass när hon ammande 2 timmar i sträck, vi bytte bara bröst. Funderar på att ge ersättning på kvällen, en flaska. Orolig hon ej får mat. Hon går upp i vikt, på 5 dagar har hon gått upp ca 105 gram, är det lite?

  • Svar på tråden Hur ofta äter era 6 veckors gamla
  • Carambolan

    Alla mina tre barn har ammat mer än vad de har haft paus den första tiden Nånstans mellan 6-8 veckor har det börjat glesa ut gradvis för att sedan bara amma 10 min var tredje timme.

  • syntharen

    När jag tänker tillbaka på när min yngsta son var 6 veckor känns det som om vi inte gjorde annat än amma förutom när vi gick för att lämna och hämta storebror på skolan. Sedan satt jag mest i soffan och ammade medan jag tittade på Netflix. Det är så det är för vissa, andra har barn som äter mer effektivt kortare stunder och håller sig längre. Om du vill fortsätta amma så är rådet att inte ge ersättning, så länge ditt barn är nöjd, går upp i vikt och du känner att du orkar med maratonamning (tänk att det är sån kort tid i ditt liv som du ammar). Om några månader kommer det bli bättre (även om det kommer perioder då barnet bara vill ammas hela tiden för att öka produktionen).

  • Snuttis2

    Nu är min pojke snart 4 månader men han kan fortfarande äta mellan allt från 30 Min o 4 Tim så det du beskriver låter fullt normalt !!

    Viktigt att tänka på är att Förutom att tutta för mat kommer bebisen med jämna mellan rum av ett antal veckor behöva öka din mjölkproduktion o då vill de tutta hela tiden.

    Sen betyder också tuttandet närhet o trygghet vilket de vill ha mest hela tiden i början !

    Jag skulle råda dig att Undvik att laborera med ersättning , bröst mjölken är trots allt det allra bästa för barnen o börjar du ge ersättning minskar du ju efterfrågan på mjölk i brösten o då finns ju risken att den inte räcker ..

    rådgör med bvc vid besöken om du är osäker på vikt o mjölktillgång...

  • Amningochoroande

    Vill helamma men inte på bekostnad på dotterns tillväxt ! Går hon inte upp som hon ska och blir hon inte nöjd så måste jag väl ge ersättning? ????

  • Snuttis2

    Du kan absolut ge ersättning om det konstateras att din amning inte funkar dock kan jag inte läsa mig till det i din text ! Du beskriver ju att hon gått upp i vikt o att bvc inte verkar oroade? Att hon sedan vill amma ofta kan ju ha fullt naturliga orsaker vilket jag beskrev ovan !!

    Jag hade diskuterat din oro med bvc innan du gör egna förändringar, jag var själv jätte orolig över amningen o tänkte också laborera men avvaktade o mjölken har sedan funkar fint!!

  • Carambolan

    Men 105 gram på fem dagar är inte katastroflite. Vänta och se om det fortsätter neråt innan du börjar mixtra med ersättning

  • Snuttis2

    Börjar du med ersättning så introducera du automatiskt ny sugteknik för dottern som vilket ibland kan ställa till det när de är små, att amma o ta ersättning parallellt alltså!

  • möjligt
    Amningochoroande skrev 2017-11-29 17:24:20 följande:

    Vill helamma men inte på bekostnad på dotterns tillväxt ! Går hon inte upp som hon ska och blir hon inte nöjd så måste jag väl ge ersättning? ????


    Går ni på alla BVC kontroller som erbjuds? De brukar ju väga med 1-2 veckor emellan i den åldern.

    Om ni gör det så kommer de säga till om dottern avviker för mycket. Kör du på fri amning och du själv äter ordentligt så är det absolut vanligaste att du kommer att ha tillräckligt med mjölk.
Svar på tråden Hur ofta äter era 6 veckors gamla