Inlägg från: Anonym (hundviskaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hundviskaren)

    Osäker hund

    Motion. Hitta en balans i koppelhållningen. Hunden ska veta när den hör något extra med kpplet på. Man använder handleden och drar i sidled mjukt men kul. Lek gärna med pinnar,bollar. gå ut i mitten av gräsmattor och lek ! Kärlek visar du med alltid kallt och rent vatten i skålen. Hunden märker om du bryr dig om dens vatten ! i början bytte jag ca 4.5ggr dagligen. nu 2-3 ggr dagligen. va uppmärksam på hunden, har den ont eller någonting som stör kan det visa sig i "utbrott".. Sluta nypa hunden. Mötte en för några h sen som gjorde det på sin STORA hund! Blec så j*vla less. Tänkte bara att en dag hugger hunden handen garanterat!


    För att vinna "dominansen" ska du orka leka längre än hunden ! Den ska sitta där och inte orka resa sig och jaga bollen längre. Det beror på dig hur mycket kärlek du är villig att få ! 

  • Anonym (hundviskaren)

    Suck* Ja du, du tror inte på dominans. o nej det gör inte jag heller. Men du blockar så fort du hör/ser något ord du inte gillar. Hur motionerar du din hund då? En hund blir stressad utav att INTE motionera. INTE tvärtom! Bara så du vet. 


    Du måste ge hunden space. Skuta klappa på huvudet då den inte gillar dig tillräckligt nog antagligen enligt egen beskrivning.


    Tycker hunden om maten eller får den maten du tycker att hunden ska ha ? 


    OnT. Blir en hund rädd för något så är deras första reaktion att ta sig bort i motsatt riktning ifrån ljudet ! Det handlar inte om att hunden ska hoppa upp i din famn ! Utan det räcker med att du står närmare ljudet än hunden och inte gör en stor sak av grejen! Om du använder koppel så räcker antagligen inte den längden för den distansen hunden utför under sin reaktion. Så du upplever att den skulle springa iväg och fortsätta i all evighet. De söker skydd ifrån ljudvågor och vibrationer och det kan inte du som människa stoppa för ditt djur.


    Har själv en omplacerad blandras som ansågs som hopplöst fall. Okända sa at mig att avliva hunden för att den var så aggressiv. För att visa hunden att den kan lita på dig vid möten av andra människor så måste du lära dig att förstå hundens gränser. Dem är olika beroende på hur den okända människan rör sig och vilka färger den är klädd i. Även såklart rösten och handgripliga interaktioner som inte var godkänt utav hunden. 


    Det du gör som ägare då är det självklara. Du antingen går undan med hunden innan gränsen är nådd eller så ber du hunden att sitta vid dig och så tar du kommandot över situationen och säger till den mötande; Vänligen håll avstånd. Eller vänligen stanna, om du vill låta den hälsa på er. Då stannar personen o du berättar hur hunden är så att du kan hjälpa hunden att känna sig trygg på att du vägleder och har koll på situationen. Aldrig klappa som okänd! Låt hunden lukta först ! Sen se till att hunden ser när den blir klappad för vänder den sig om o människan klappar då kan den bli rädd och hugga.


    Tror et skulle vara bra för dig ts att skaffa dig ett större perspektiv än att enbart se till DINA behov.


    Svaret på din fråga ang "dominans". Vad jag menar är den fomr utav kärlek som gör hunden villig att ge dig ledarskap och därmed respekterar och lyssnar på dig. Dominans behövs inte och ska inte användas men en ledare måste finnas !!! O anser du att en ledare är dåligt med, ja då kanske en katt vore bra!

  • Anonym (hundviskaren)
    Anonym (Ior) skrev 2017-12-01 00:10:55 följande:

    Väldigt tråkigt att det blev som det blev i början. Det verkar ju som att du har koll nu i alla fall, och håller helt med om att CM generellt inte är någon att lyssna på, framförallt inte när det gäller hela dominansbiten. 

    Min hund kom till oss stressad, som omplaceringshund. Har behövt jobba en del på att höja hans självförtroende och jag tyckte att spårträning hade en väldigt god effekt. 

    Utöver det så tror jag mycket på att helt enkelt vara lugn i situationer då han blir uppstressad, och helst att inte utsätta honom för sådana situationer som du vet att han inte kan hantera. Svårighetsgraden ska höjas så långsamt att han knappt märker det, om du förstår hur jag menar? Om ni t.ex. är hemma och han går undan p.g.a. stress, så följ inte efter, gulla inte, och bli inte frustrerad/sårad (lättare sagt än gjort kanske). Bete dig precis som du hade betett dig om han inte var uppstressad. Eller kanske som du hade betett dig om han inte ens var där.

    Min hund är väldigt trygg i vårt hem. Och vi är också världens tråkigaste människor som alltid gör samma saker. På dagarna sitter jag och pluggar med lite musik på i bakgrunden och på kvällarna sitter jag och min sambo oftast i soffan framför tv:n och snaskar på något gott. Det kanske kan vara bra att fundera lite på hur du beter dig hemma och se till att du har rutiner som kan bli en trygghet för honom. Mycket godis tror jag faktiskt också kan vara en bra idé om du vill att han ska söka upp dig. Vet inte vad andra hade sagt om de såg hur mycket godis vi ger vår hund. Säkert att vi ger för mycket. Men godiset vi ger är nyttigt, han har inga problem med magen och är i superb form (tack vare mycket motion, antagligen). Vi sitter ofta alla tre i soffan och myser framför tv:n och äter något gott (han sitt och vi vårt). Jag tror att de där stunderna är värda rätt mycket för vår hund. 

    Sedan stärker ju lek verkligen banden mellan hund och ägare, men en stressad hund kan bli ännu mer stressad av en vild lek. Du kanske redan vet vad din hunds favoritlek är, men om inte så är det säkert en bra idé att försöka hitta en. Min hund älskar t.ex. kamplekar, och den som kampar med honom blir snabbt en vän. 


    Det lät jättemysigt! Men tror att en katt skulle vara bättre då dom är mer toleranta inför att bara ligga o dega. En hund måste vara rörlig. Den måste få rutiner där den inkluderas och känner att man ger av sin tid och man gör det utan störmoment !


    Att ta hand om en omplacering för att sen sitta o dega i soffan o äta godis mest hela dagarna är djurmisshandel ! Hundar skapades för att vara ute i naturen! Inte sitta med 2 fåntrattar o glo in i en suddig skala med färger och ljud ifrån en box på en vägg ! Att ha fått hunden lugn genom att undervärdera hundens behov och göra den deprimerad är inte att vara en god hundägare ! Ut o spring några km istället!


    Om en hund blir stressad ! Självklart ska du försöka fånga dens uppmärksamhet för att stilla paniken ! Det fungerar såväl med människor som hund ! Du ska tala om att faran är över o att det är okai ! Orden spelar ingen roll förutom att djuret lär sig att koppla vissa kombinationer utav ljud till vissa händelser eller handlingar!


    Att låta hunden få springa iväg och gömma sig (för det är det den gör)  o sen bara skita i den o låta den ligga där .. asså NAE ! DU MÅSTE ÄNDÅ DRIVA ???


    Det vrider sig i magen på mig! 


    Är du helt förpassad ? När var du ute på spårträning sist då ? Du skrev "hade" en god effekt så antar att det var ett bra tag sen! Att sitta i soffan i leka dragkamp är inte att vara en äkta omsorgsfull bästa vän till din hund ! Vill du inte lägga engagemang så skänk bort den. Finn ett ställe där den får vara lycklig på riktigt och inte ditt gosedjur ! 

  • Anonym (hundviskaren)
    Anonym (Ior) skrev 2017-12-01 01:00:53 följande:
    Vad håller du på med? Du läser in och hittar på en massa saker som inte stämmer på ett sätt som är väldigt märkligt och nästan hysteriskt.

    Vi ligger inte bara inne och degar. Vad jag ville få sagt var att vi har rutiner inomhus som gör att han känner sig väldigt trygg hemma. Det betyder inte att vi alltid sitter i soffan. Jag kanske borde ha varit tydligare, men jag ville lyfta sådant som jag tror kan hjälpa en stressad hund, snarare än att gå igenom allt jag och min hund gör tillsammans.

    När jag skrev att spårträningen hade bra effekt så menar jag att jag såg en stor förändring i min hund när vi började med spårträningen. Spårträning är fortfarande en bra aktivitet och något vi gör ungefär en gång i veckan.

    Jag tänker inte gå igenom allt jag och min hund gör för det blir bara löjligt. Men jag kan lova dig att vi håller igång. Som du kanske ser så har jag också skrivit att min hund får mycket motion och att vi ofta leker tills han är jättetrött. Och då menar jag inte att vi bara leker kamplekar, jag lyfte just den leken för att det är min hunds favoritlek och uppmanade ts att försöka klura ut vilken lek hennes hund gillar bäst så att de kan hitta ett bra sätt att stärka deras relation. 

    Och nej, jag håller helt enkelt inte med om det där med att fånga uppmärksamheten när hunden är stressad. Vi fick tidigt tips (från hundhemmet) om att spela så oberörda som möjligt när hunden stressar upp sig, och göra allt som vanligt. Och det har fungerat väldigt bra. Sedan är det såklart bra om man stänger om sig någorlunda så att hunden inte t.ex. springer upp på en annan våning. Men jag menar framförallt att man inte ska jaga efter hunden och "göra en grej" av att hunden stressat upp sig.

    Inser att jag kanske var otydlig när jag skrev att vi är världens tråkigaste människor. Jag menade ur perspektivet att vi t.ex. inte har så mycket folk här hemma, vi lyssnar inte på hög musik, och vi lever ganska inrutade liv. Menar s.a.s. det vi gör när vi inte aktiverar vår hund. 

    Kanske jag var för hård. Var väldigt trött också och började känna mig sne på ts. Iallafall så måste man lyssna till hunden.


    Då har du missförstått! Eller så vet inte tidigare hundhem vad den pratar om, ärligt talat.


    O att alltså bara ignorera den i alla situationer vid stress är inte vad som menas med det. Det är helt fel!


    Faktum är att helt fel ord används i detta sammanhang ! Du kan ignorera vid lagom Upphetsning det är Ordet man bör använda och med detta menas det som posetivt, ingen fara för varken din hund eller någon annan ofta handlar det då om att hunden busar lite, inte alltför allvarligt.)


    Enda gången du kan ignorera hunden är om hunden har mått bra och haft det bra men ändå börjar flänga i kopplet när den ser en annan hund! Det är där o då du kan välja att ignorera hundens "stress" så länge ni befinner er utanför hundens egentliga närhetsgräns inför annan hund och därmed fortsätta att gå. Här ignorerar du alltså.


    Men när en hund får panik, alltså stressad av vad som helst så är det viktigt att du finns där för den ! O självklart jagar du inte efter hunden o självklart stänger man inte in djuret då den antagligen kommer vilja söka upp dem hen känner sig tryggast med efter att ha i sin ensamhet tydligen själv stillat sin oro. O självklart kan man följa efter och titta och visa att man finns där. Även använda din röst och prata lugnt och tryggt. Lugna hunden och visa att du förstår genom att leda den till ett tryggt avstånd.


    Reagerar inte du på att hundens olika måenden (posetivt som negativt), så lär den sig inte hur den ska hantera sig utan den blir instängd med kikhål i ditt fall. O det är väl ändå inte att hjälpa hunden? Det är att förpassa den så problemet anses vara ur vägen. Men du har inte bearbetat händelsen med din hund på något sätt. Hundar kan vara glada, ledsna, deprimerade, lyckliga o känna sig ensamma då den alltid måste kommunicera med ett annat djur, människan. O det omfattar några enstaka sidor ur "boken". om du förstår vad jag menar.. 


     

  • Anonym (hundviskaren)
    Anonym (Ior) skrev 2017-12-01 18:58:57 följande:
    Ja, du var lite bitsk igår. Inte bara mot mig utan också mot ts. Sådant som händer, antar jag, men det var... frustrerande. Särskilt då jag redan hade skrivit ett andra inlägg där jag lyfte hur bra jag upplever att det är att hålla hunden välaktiverad (trött).

    Angående det jag fetstilat så hoppas jag att du inte tror att jag tror att man ska stänga in hunden någonstans där man inte är. Vad jag menar med att man "stänger om sig" är att man begränsar hundens utrymme att röra sig i huset om man bor stort, så att den inte jagar upp sig själv ännu mer genom att kuta omkring i olika rum där du som ägare inte är. Det var för övrigt också ett tips jag fick från hundhemmet. Då kommer man också undan problemet med att hunden måste gå igenom sin stress ensam, i något helt annat rum än där man är, utan att behöva jaga efter hunden. 

    Det där med att ignorera. Syftet med det är ju att visa hunden att det som stressar upp den inte stressar upp dig. Alltså att faran inte är en fara. Och tanken bakom är att du genom att "trösta" en stressad hund förstärker rädslan/stressen. Det finns också forskning som stöder den hypotesen. Här är t.ex. ett utdrag ur en forskningsrapport av Dale m.fl. från 2010 ("A survey of owners' perception of fear of fireworks in a sample of dogs and cats in New Zealand"): 

    "The level of the fear response displayed by animals was associated with the percentage of owners who comforted their animals during firework displays (?2=11.775; df=2; p<0.005), with animals receiving comfort from their owners showing an increased fearful response. Owners whose animals' fear responses to fireworks had increased over time were more likely to have comforted their animals when they displayed a fear response (z=?3.487; p<0.0001). Those animals were exhibiting fearful responses for longer periods of time than animals whose owners did not comfort them when they exhibited fearful responses (z=?2.087; p<0.05)."
    Men du kanske sitter på annan forskning som visat på ett annat resultat? Dela gärna med dig av det i så fall. Jag är helt öppen för att jag kan ha fel. Allt jag vet är att jag har försökt att bete mig som vanligt när min hund har blivit stressad, istället för att trösta honom, och att hans stress nu är ett mycket litet problem som bara kommer fram i ganska extrema situationer (t.ex. om vi hamnar i en situation med väldigt många människor och saker som händer runtomkring), vilket står i stark kontrast till hur han var när han kom till oss. Därför har jag aldrig haft anledning att tvivla på att det skulle vara en bra metod. Men det är klart att det kan råka vara ett sammanträffande och att förbättringen i hans stressnivåer egentligen beror på något annat. Man ska ju aldrig vara för säker på att man har rätt.

    (Nu hoppas jag på att formateringen i det här inlägget ska bli så som det ser ut i min skärm just nu. Vet att familjeliv kan fucka ur fullständigt ibland när man kopierar in texter från andra ställen. Och så kan man inte redigera det i efterhand. Om det händer så ber jag om ursäkt redan nu. :p )

      Låter riktigt bra när du skriver ut det tydligare ^^
    Tyvärr kan jag inte hålla med om din "forskningsrapport". 
    Jag säger inte att den inte stämmer, för det gör den antagligen!
    Men som jag skrev i tidigare inlägg till ts så kan inte människan skydda sin hund ifrån ljud och vibrationer. 
    Så självfallet anser jag att denna forskning var extremt dåligt gjord då de som utförde den förstod inte vilken onödig stress o skador dom utsatte sina djuren för! O att i ett läge med fyrverkerier, då hålla kvar hunden eller "säga åt den på skarpen" eller på något sätt tvingar hunden att vara där den absolut inte vill vara är djurmisshandel!

    Djur uppfattar vibrationer mycket starkare än människor. T ex på det, orkar inte länka men när tsunamin var på väg hade djuren (elefanterna iallafall) flytt upp i bergen långt innan människan förstod vad som skulle hända. Sök på google för mera info. 

    Så tyvärr kan jag inte ge din "forskningsrapport" ett personligt erkännande. 
    Till TS; Man behöver inte vara handgriplig, då det ger större konsekvenser än vunnen mark. Ge hunden skäl till att vilja vara med dig, och var inte för mycket på o tänk på hur du låter när du ger den kommandon när du känner dig stressad själv. Dem som gjorde denna forskning skulle buras in ! Gärna piskas oxå ^^
  • Anonym (hundviskaren)
    scanmia skrev 2017-12-01 21:25:19 följande:

    Jag gillar inte alls när hundar i min närhet uppför sig som om jag är någon som man ska slinka undan från och undvika. Det har hänt några gånger när jag har haft fosterhundar, unghundar eller när mina egna vovvar har fått mediciner och behandlingar som de inte har tyckt om. Det kvittar hur mycket jag försöker vara snäll och trevlig, när jag har en hund som betraktar mig som om jag ska göra dem illa, så känner jag mig rätt kymig.

    Bästa tipsen:
    - träna in att det är trevligt när någon grabbar tag i hunden. Belöna först när hunden sitter still när din hand närmar sig hundens sida. Jobba er långsamt vidare till att röra vid sidan, tassen, under halsen, osv. Ta tid att lära in att händer som kommer framifrån, mot huvudet och ögonen och ovanifrån är bra, för många hundar tycker att det är lite jobbigt, men du kommer nog att märka var du behöver jobba med just din hund. Rörelserna är väldigt lugna och långsamma i början, men i och med att hunden lär sig att det är något roligt och trevligt och gott som kommer så arbetar du dig upp till snabba och häftigare rörelser. Varje gång du byter var du rör handen mot så backa och gör det långsamt och lugnt igen. Skyggar hunden eller visar obehag så backa lite och träna på ett annat ställe eller med lugnare rörelser igen.
    - samma som ovan, men ha en annan person som gör det. Tre nivåer på det här:
    1)att hunden är bekväm med andra familjemedlemmar
    2)att hunden accepterar/gillar att bli klappad av snälla främlingar
    3)att hunden är cool med att en veterinär kollar.
    - istället för att du grabbar tag i hunden så lär du hunden att liksom själv köra in sitt halsband i din utsträckta hand. Lite som target-träning, fast halsband till hand istället för nos eller tass på target...
    - många osäkra hundar kan hjälpas av att lära sig sitta/ligga lugnt med ökande distraktioner. Träna upp att hunden kan sitta/ligga i typ 60 sekunder på ett ställe där hunden vanligen är lugn och trygg. Introducera små distraktioner som att du rör dig, att du interagerar med ett tråkigt objekt, att du interagerar med en leksak, att du rör på dig, att det finns mat i närheten, osv. Gör om processen i ett annat rum, i hallen, medan ytterdörren är öppen, i trädgården, på ett lugnt ställe utomhus, osv tills hunden tycker att det är lätt och kul att sitta i alla möjliga miljöer.
    - lugnande signaler. Googla!
    - se till att belöna när hunden är lugn. Föreslå en promenad eller initiera en lek när hunden ligger och slöar i korgen - inte när den flänger runt och är nervig.
    - skvallerträning! Hunden ser något som triggar den och kommer till dig för att få en belöning. Sjukt smart... googla för det är inte min idé och det finns jättebra förklaringar på annat håll.


    Var har du lärt dig detta ? Skulle du låta dig grabbas tag utav vem som helst och rör med handen i ditt ansikte ?? Då du gör så emot din hund, antar jag alltså att du o jag kan ses så kan jag göra så på dig o du bara låter det hända då du tvingar hundar att förstöra, radera hela deras försvars mekanism, du förstår det där som skyddar dom ifrån att ta skada o framför allt i ansikte, som nos, ögon, öron även hals, mage, tassar, och svans är andra känsliga ställen! Det är NORMALT att inte låta vem som helst röra En !!!!


    Har du hört talas om ömsesidig respekt ? Antagligen vet du inte, så förklarar här och nu, en hund låter sig bli klappad på huvudet utav den verkligen gillar. Men dom är även otroligt rena av sig trots sina smutsiga tassar. O de betraktar allt du gör som t ex rör fingrarna i något lite kladdigt och sedan närmar sig dom.. Det sista dom vill då är att du rör deras päls och framför allt deras huvud ! 


    De sista 4 raderna var det ända vettiga du skrev tror jag.

  • Anonym (hundviskaren)
    Anonym (Ior) skrev 2017-12-01 22:31:14 följande:
    Ditt sätt att läsa, tolka och ta till dig av information är mycket speciellt. Det verkar som att så fort det är något som du inte är helt säker på, så fyller du i med en egen påhittad historia om hur det gick till, så att du sedan ska få fördöma, peka finger och anklaga folk för djurplågeri. 

    Du har ju (uppenbarligen) inte läst rapporten jag refererade till. Ändå tror du att du vet vilka metoder de använde sig av? Och du antyder att någon har hållit kvar sin skräckslagna hund någonstans där den inte vill vara. Varifrån har du fått den idén? På samma sätt antog du tidigare att jag inte aktiverar min hund trots att jag hade skrivit ett inlägg om vikten av att aktivera sin hund. Du antog att TS inte skulle bry sig om sin hund utan sätta sig själv i första rummet trots att hon inte hade gett några indikationer på att vara den sortens hundägare. Och du antog också felaktigt att jag tycker att man ska stänga in sin hund i ett annat rum när den är stressad och rädd. Varför alla dessa skumma och felaktiga antaganden? Jag är säkert inte världens tydligare person och kan säkert bättra mig gällande hur jag formulerar mig, men nu har du ett flertal gånger missförstått å det grövsta. Skärp dig.

    Att jag refererade till rapporten var ju för att styrka mitt påstående om att det inte nödvändigtvis är en god idé att försöka trösta en rädd hund, och att det kan förstärka hundens rädsla. Varför du börjar gagga om vibrationer och om att man inte ska hålla fast sin hund har jag ingen aning om. Börjar tröttna på att försöka föra någon slags saklig diskussion med dig.

    Skulle kunna gå in på det faktum att jag efter att ha läst lite mer om saken under kvällen har förstått att även experterna tvistar om huruvida det bästa är att trösta eller inte. Och att det rimligaste jag hittills har kunnat utröna från detta är att det bästa verkar vara att låta hunden själv avgöra om den vill vara nära och bli klappad/uppmärksammad när den är rädd, eller om den hellre blir lämnad ifred. Men jag orkar inte skriva mer om det, för du är så jävla jobbig att prata med.
    Själv växte jag upp där t om hundarna hade det lite bättre. Nog förtjäna dom det då de även försökte skydda mig emot den onda människan. Har fått sova på golvet i rummet med hundarna som sov i bäddar. Fick inte sova med dom för att hålla mig varm då vi alla fick stryk. Men dom värmde mig ändå när jag frös som mest ! O stryk fick dom ändå emellan åt o jag dagligen. Har alltså delat stressen med hundarna och förstår ganska bra hundarnas beteenden. O faktum är att jag har varit inlåst med dom i samma rum under nyårsnätter och verkligen sett deras beteenden och försökt lugna dom i sin skräck där de inte kan ta sig bort. 
    Visst, du har säkerligen rätt. Kan vara för hård emot människan. Men inget jag gråter blod utav direkt. Och inget jag kan "skärpa" mig om då både jag o djuren har fruktat för våra liv.
    Det är ju jättebra att ni kan förklara er när jag har sagt fel och jag blir glad när jag har det! Tänk dig då hunden som inte kan förklara när människan har sagt sitt. Snacka om frustrerande va ? 
    Erkänner att jag inte läste så noggrant för enbart "fireworks" i kombination med djur gör mig väldigt less.
  • Anonym (hundviskaren)
    scanmia skrev 2017-12-01 22:45:26 följande:
    Jag tror absolut på att man ska träna hunden att vänja sig vid våra konstiga människovanor så att de kan ha en ångestfri, avstressad och rolig vardag. Jag tror att du missade att man tränar hunden med godis så att den inte tycker att det är obehagligt att man rör och tar på den. En hund som lever och bor med människor kommer att ha det mycket bättre om den tycker det är ok att bli berörd och hanterad av människor.

    För att svara på dina frågor så har jag lärt mig av många duktiga hundmänniskor och skickliga klickertränare. Vidare så respekterar jag dina inlägg och dina erfarenheter utan att ta till varken kapitäler, utropstecken eller extra frågetecken. Jag respekterar också djuren i mitt liv och jag tror att, även bakom din lite sträva yta, så döljer det sig en djurvän.

    Delar verkligen inte att man ska röra hundens ansikte. Visar respekt till sitt djur är när man lägger handen och hunden känner sig trygg.I fallet mellan ägare och hund och närmaste medlemmarna i familjen så visst ska dom kunna röra vid hunden, men man måste ändå förstå att hunden njuter mer av att bli klappad när den inte behöver vara uppmärksam på att ta skada i ansiktet. Basic rule.


    Låt oss säga att du nu möter någon okänd som vill er dessutom illa. Vad skulle hundens reaktion bli om den har lärt sig att ta bort reflexen för att skydda sig själv ? Jag förstår inte.. förklara gärna? 


    Ja du är duktig på att hålla dig lugn o fin. Du verkar aldrig ha blivit utsatt direkt allvarligt. Har själv levt med daglig misshandel. Låt dom som vill skydda sig ifrån att ta skada få göra det. Sen får du göra som du vill med din egna persona. Men påtvinga inte detta hos ett djur eller någon annat levande. Att ta bort instinkter och göra dom till lobotomerade zombie liknande tillstånd där självvärdet och respekten för djurets egna energi och säkerhet är totalt bortglömt eller överkörd är inte att vara duktig bara för att hunden kan alla kommandon! Sen visst ser det fantastiskt ut men när man ser dom dansa med sin ägare. Men det är en stor skillnad på dans och råka få fingrar i ögonen eller känna hur någon du inte vill tar tag i dig.


    Faktum är att man behöver bara ca 5 olika kommandon för att man ska kunna vandra med sin hund i de mest stressade miljöerna som man som människa kan påverka för att hjälpa sin hund i.


    Utöver finns orden som används inom agility eller jakt. eller klickers tills viss del. Tror absolut att den används alltför mycket. Att överdrivet använda vad som tycks funka bra kan ändå skapa stress för ditt djur om det går till överdrift ! - här kom visst ett utropstecken igen.


    Tack för din goda omtanke, ville vara snäll men tyvärr har min strama sida emot människan. Inte djuret. 


    Godis är ju lixom.. godis. Alltid Gott ?


    Vill försöka tipsa dig om att du kan låta hunden leta upp en pinne och sen "brottas" med den, en lek för hunden men samtidigt medvetet tränar du dens fysik och utvecklar de olika trixen som faktiskt inte behöver några ord, godis eller klickers för, utan hunden kan helt koncentrera sig på pinnen/grenen och inte massa gester, ögonkontakt-vid lek eller massa ljud. Pinnarna har även olika lukter och smakar olika. låt hunden välja själv när ni är ute. 

  • Anonym (hundviskaren)
    Anonym (Milan) skrev 2017-12-01 03:19:24 följande:

    Gråter blod när jag ser all okunskap här,klart dominans existerar dummaste jag någonsin hört ,hade dominans inte existerat så hade inga flockdjur kunna fungera hela deras tillvaro hänger på att det finns individer som vill leda mer än andra

    Människor hundar schimpanser vargar lejon osv osv har en del individer som är mer dominanta än andra lika så har som också omegor,vi behöver ledare hundar lika så

    Felet är att klåparen som hade kursen inte förstår att man aldrig ska dominera över en osäker individ ,din hunds problem är osäkerhet inte dominans alltså behöver man inte utöva dominans mot hunden utan man ska snarare bygga dess självkänsla 

    Men pga du inte vet ett skit vad du sysslar med så litar inte din hund på dig vilket skapar mer osäkerhet, var den ledare din hund behöver visa självsäkerhet och ledarskap med ett balanserat alfa sinne och din hund följer dig vart du en går


    Absolut existerar dominans... Inom samma art! 


    Och visst har människan tillgång till att utföra den trots det, men den Gränsen ska Aldrig överskridas om det inte handlar om fara för någon/någons liv! O faktum är att man visar sin dominans så fort kopplet är på. 

Svar på tråden Osäker hund