• Anonym (ica)

    Vilka åsikter/övertygelser skulle du aldrig kunna ha i din vän-skara?

    Ja, vad skulle få dig att bryta med en person, eller kanske bara hålla dig på avstånd? Vilka åsikter och/eller övertygelser vill du hålla dig borta ifrån?

    Det kan röra allt egentligen, religion, barnuppfostran, syn på historiska personer, politik...

    Jag kan ju börja med en som fick mig att göra tråden - personen hävdar att förintelsen aldrig ägt rum.

  • Svar på tråden Vilka åsikter/övertygelser skulle du aldrig kunna ha i din vän-skara?
  • Anonym (E)
    Jag kan ju börja med en som fick mig att göra tråden - personen hävdar att förintelsen aldrig ägt rum.

    Men! Herregud. Ja sådana har man hört om, trodde väl aldrig de gick runt på ljusa dagen bara, haha.
     
    Jag skulle inte kunna ha med en religiös person och göra. Jag förstår inte hur man kan tro på något som så uppenbart inte finns.
    För mig är det lika logiskt att aldrig sluta tro på tomten, helt enkelt. Det är sagofigurer som någon hittat på, och jag kan inget annat än undra hur man är funtad när man på fullaste allvar, som vuxen person, utbildad och allt, i modern tid, kan tro på nån gubbe i himmeln. 

    Bortsett från det så hade jag aldrig velat ha med en sexist eller nazist och göra. 
  • Decx

    Bryr mej inte sålänge personen tillför mej något positivt och inte försöker att trycka ner sina åsikter i halsen på andra (mej).

    Dom ända som inte lyckats med ovanstående är religiösa.

  • Mandel

    Så länge folk läser av läget och inte pådyvlar alla andra sina åsikter så bryr jag mig faktiskt inte om deras åsikter och ståndpunkter alls, så länge de är glada och trevliga!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (bra fråga)
    Anonym (ica) skrev 2017-12-01 06:37:12 följande:

    Ja, vad skulle få dig att bryta med en person, eller kanske bara hålla dig på avstånd? Vilka åsikter och/eller övertygelser vill du hålla dig borta ifrån?

    Det kan röra allt egentligen, religion, barnuppfostran, syn på historiska personer, politik...

    Jag kan ju börja med en som fick mig att göra tråden - personen hävdar att förintelsen aldrig ägt rum.


    Skulle aldrig kunna vara vän med någon som är satanist eller som håller på med häxeri eller spådom eller Astrologi som typ stjärntecken och sådant. 


    Inte heller med personer med extrema åsikter som bara sprider hat och förakt som jagar upp folk att hata andra folk eller att man hatar folk med andra åsikter än en själv osv. 
    håller mig också undan folk som svär eftersom jag bara tycker det är obehagligt och fult. jag tycker man ska kunna uttrycka sig på andra sätt än att svära. seriöst vem tycker det är behagligt med svordomar ? eller tycker det skapar en fin bra stämning?
  • Freijah

    Pedofiler eller folk som på andra sätt skadar barn skulle jag aldrig kunna ha i min omgivning.

    Alla andra är välkomna så länge dom behandlar mig på samma sätt som jag behandlar dom.

  • Anonym (no h8)
    Anonym (E) skrev 2017-12-01 07:11:32 följande:
    Jag kan ju börja med en som fick mig att göra tråden - personen hävdar att förintelsen aldrig ägt rum.

    Men! Herregud. Ja sådana har man hört om, trodde väl aldrig de gick runt på ljusa dagen bara, haha.
     
    Jag skulle inte kunna ha med en religiös person och göra. Jag förstår inte hur man kan tro på något som så uppenbart inte finns.
    För mig är det lika logiskt att aldrig sluta tro på tomten, helt enkelt. Det är sagofigurer som någon hittat på, och jag kan inget annat än undra hur man är funtad när man på fullaste allvar, som vuxen person, utbildad och allt, i modern tid, kan tro på nån gubbe i himmeln. 

    Bortsett från det så hade jag aldrig velat ha med en sexist eller nazist och göra. 

    Jag kan inte ha personer som inte kan respektera personers religion. En sak om man inte vill ha personer som försöker pressa på andra sin religion. Men samma sak gäller ateism och att pressa på det på folk också... Respekt är A och O helt enkelt...


    Sen klarar jag inte av pedofiler, rasister, homofober, transfober och folk som inte kan skillnaden på de och dem :-P 

  • Glinda från Oz
    Mandel skrev 2017-12-01 11:30:00 följande:

    Så länge folk läser av läget och inte pådyvlar alla andra sina åsikter så bryr jag mig faktiskt inte om deras åsikter och ståndpunkter alls, så länge de är glada och trevliga!


    Så du skulle inte ha några problem med att vara kompis med en pedofil som tyckte det var okej att ge sig på barn?

    Det är ett extremt exempel, men min poäng är att alla har saker de aldrig skulle acceptera.
  • carlssonanna

    Försöker ha så lite att gör med religiösa personer som möjligt.

    Allmän lättlurade, sinnesslöa och vidskepliga. Vill inte att mina barn ska umgås med sånna heller.

  • Anonym (Lalla)

    Skulle inte beblanda mig med Prideaktivister, inte heller med uttalade vänstermänniskor.
    Folk som demonstrerar mot en massa trams går också bort, lättkränkta människor (som t ex han som lipar över en planeringskalender i sociala medier).

  • Anonym (E)
    Anonym (no h8) skrev 2017-12-01 15:06:20 följande:

    Jag kan inte ha personer som inte kan respektera personers religion. En sak om man inte vill ha personer som försöker pressa på andra sin religion. Men samma sak gäller ateism och att pressa på det på folk också... Respekt är A och O helt enkelt...


    Sen klarar jag inte av pedofiler, rasister, homofober, transfober och folk som inte kan skillnaden på de och dem :-P 


    Sant. Det som har lagt grunden för att jag inte vill ha kontakt med religiösa personer är att de som jag själv stött på som varit religiösa direkt pushat på med sin religion. Som att pusha på med extrem vänsterpolitik eller högerpolitik helt enkelt, obekvämt. 

    Haha ja men you get the point. Skulle vi rabbla listan över olika typer av t.ex mördare vi helst inte hade velat ha i våran vänkrets så hade listan blivit lång, så tänkte att jag nämner några exempel. 
Svar på tråden Vilka åsikter/övertygelser skulle du aldrig kunna ha i din vän-skara?