• Svar på tråden Lucifer?
  • Bestemor

    Nä. De flesta tänker nog på katten i Snövit eller Djävulen.

    Jag erkänner att i alla fall jag gör det

  • fanola

    Jag har också alltid haft de namnet som favorit men jag vill gärna döpa mitt barn och vet inte om det skulle vara så önskvärt i kyrkan.. :S

  • Bibbidi

    Kan, kan man säkert. Men hur snällt är det egentligen? Det är ett namn som man vet att folk kan få negativa associationer till. 

  • tvillingmammaVastmanland
    dec06 skrev 2017-12-02 21:06:34 följande:

    Hej,

    Kan man döpa sin son till Lucifer?

    Vad tycker ni?


    Nej.
  • fanola
    Bibbidi skrev 2017-12-02 22:06:59 följande:

    Kan, kan man säkert. Men hur snällt är det egentligen? Det är ett namn som man vet att folk kan få negativa associationer till. 


    Fast så är de ju med alla namn! Man har ju alltid namn man gillar mindre för att man känner någon med de namnet som man kanske har dåliga erfarenheter av..
  • Bibbidi
    fanola skrev 2017-12-02 22:13:45 följande:
    Fast så är de ju med alla namn! Man har ju alltid namn man gillar mindre för att man känner någon med de namnet som man kanske har dåliga erfarenheter av..
    Du kan inte jämföra namnet Lucifer med andra namn. Lucifer är ett namn som har större negative associationer än andra namn, och har de associationerna i många av världens länder. 
  • DeathByPickles

    Är man ickereligiös går det väl finfint tycker jag! Borde inte stöta någon. Nu antar jag att det inte rör sig om ett kristet dop utan att ongen helt enkelt namnges. Rent juridiskt, eller hur det nu går till. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Tomelilla15

    Titta på svenska kyrkans Facebook-sida för teleborgs kyrka i Växjö stift. Tidigare i år döptes ett barn som hade Lucifer som ett av sina namn. Personligen tycker jag kyrkan sålt sin själ när de döper ett barn med det namnet. Jag kan också fundera över hur föräldrarna ställer sig till kristendomen när de ger sitt barn det namnet. Är det verkligen förenligt? Att vilja att ens barn ska upptas i den kristna kyrkans gemenskap men ändå ge barnet det namnet, det tycker jag är konstigt.

Svar på tråden Lucifer?