• Sparvöga21

    Barnkalas utan presenter?

    Hej!

    Min sambo tycker att vi ska boka bowlingkalas när vår son fyller 6 år och att skriva på inbjudan att barnen inte ska ta med sig presenter utan att de ska betala för bowlingen.

    Att det är bättre att vår son får en rolig stund med kompisarna istället för att drunkna i presenter..

    vad tycker ni om det?

  • Svar på tråden Barnkalas utan presenter?
  • Hundvän

    Men va? Ska gästerna betala för kalaset? Låter märkligt, och barn gillar att få presenter så det där förstår jag inte alls. Låter snålt.

  • Gryntroll

    Håller med ovan, snålt. Jag tycker inte att man bjuder in och låter gäster betala oavsett om det är bröllop, fest eller kalas.

    Just med kalas är ju presenten en stor del både för givaren och mottagaren så där är det verkligen ett knepigt förslag enligt mitt tycke.

  • Kusin Krakel

    Så skulle jag säga att man inte gör, det bryter mot gängse sociala normer.

    Jag tror att det finns risk att de andra flräldrarna reageear negativt på det. Ha ett kalas ni har råd med. Vill barnet ej ha presenter undanber ni er det på inbjudan aldeles oavsett vilkets sorts kalas ni har.

  • Bestemor

    Stackars barn, kalas som de inbjudna får betala och inga presenter.

    Din man måste haft en dålig barndom eftersom han vill utsätta sitt barn för något sådant.

  • Remmens
    Sparvöga21 skrev 2017-12-03 19:26:39 följande:

    Hej!

    Min sambo tycker att vi ska boka bowlingkalas när vår son fyller 6 år och att skriva på inbjudan att barnen inte ska ta med sig presenter utan att de ska betala för bowlingen.

    Att det är bättre att vår son får en rolig stund med kompisarna istället för att drunkna i presenter..

    vad tycker ni om det?


    Jisses, vill ni att ett barn ska bli mobbat eller?
  • Remmens
    Persikaplommon skrev 2017-12-03 19:36:37 följande:

    Heter din sambo Ove Sundberg?


    Ha ha ha

    Ja, detta var bland det mest snåla jag hört. Det är illa nog att vara snål mot vuxna men sitt eget barn? Nä, usch och fy!
  • Fröken W

    Att låta gästerna betala en del av bowlingen tycker jag inte är någon bra idé.

    Ang. presenter så kan jag absolut tycka att det vore toppen att få lite hejd på våra konsumtionsvanor. Men det kan samtidigt vara svårt för barn att förstå. Det ni skulle kunna göra är att prata med sonens kompisars föräldrar och att ni kommer överens om att ni inte köper presenter för mer än t.ex. 100kr åt varandras barn.

  • Queennr1

    Illa nog med vuxenkalas som har kuvertavgift. Att bjuda till kalas för 6 åringar och begära att de ska betala aktiviteten är sjukt och snålt och så feltänkt som det kan bli. Alla har inte heller inte samma ekonomiska förutsättningar. En present kan man själv välja vad den får kosta, men det är knappast ett alternativ att betala en halv bowling.

  • viseversa

    Eh nej man bjuder inte på kalas och sen låter gästerna själva betala. Väldigt konstigt. Visst kan man skriva "inga presenter tack" men ni ska ändå betala för gästernas bowling.

Svar på tråden Barnkalas utan presenter?