Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

    Jag har aldrig ofredat en kvinna - angår metoo mej?

    Det är en häxjakt , många män blir oskyldigt anklagade.

  • tvillingmammaVastmanland
    Milkway skrev 2017-12-07 20:51:38 följande:

    Men om kvinnors situation utöver männens ansvar beror på hur kvinnor agerar angår det också kvinnor att me too - berättelserna kommit till.

    Ska jag belysa hur ofta en kvinna: jagar en upptagen man? Tillåter sig bli misshandlad? Våldtagen? Manipulerad? Skaffat barn med någon som slår henne? Eller alla kvinnor som går till krogen för att höja sitt självförtroende via sexiga inviter från män? Eller alla kvinnor som säger "Jag dras till bad guys haha" eller alla kvinnor som drogar ner sig och tycker vad de blir utsatta för i samhället är 100% andras ansvar?

    Jag är kvinna men inte tänker jag att det är alla männens fel att min vän super ner sig medvetslös med sin egen mun sina egna pengar sina egna val och riskerar att bli skadad, för män som super ner sig och blir misshandlade är det alla kvinnors fel då?

    Tycker inte om de kvinnor som sitter på tronen och förväntar att männen ska böja sig, det är ingen som ska sitta på tronen alla får faktiskt jobba med vad de säger tänker och gör.

    Så länge kvinnor attraheras av män som gör illa de kan ingen annan snäll man i världen göra något åt saken, jag som kvinna tar mitt ansvar att inte låta en man styra mig, att inte bekräfta mig hos en man, att inte söka mitt värde hos en man, och att veta var min integritet är när en man tror att jag stannar för att han behandlar mig illa, eller att en man blir attraktiv för att han tafsar på mig.

    Det är mitt ansvar, det är alla kvinnors ansvar med den hemläxan.


    Väl formulerar
  • tvillingmammaVastmanland

    i


    K Kalle skrev 2017-12-08 08:53:50 följande:
    Inte jag heller. Däremot händer det ofta att kvinnor berättar om övergrepp och trakasserier de varit utsatta för.
    Jag är kvinna och har aldrig upplevt det som det skrivs om , jag är väldigt förvånad över det som skrivs. I princip alla män jag har träffat i jobbet har uppfört sig gentlemannamässigt. Sen har det ju varit ett fåtal med lite sämre uppfostran men inte i i den utsträckning att jag känner mig kränkt.
    Jag har jobbat med många män, har ofta varit enda kvinnan på avdelningen och haft manliga chefer.


  • tvillingmammaVastmanland
    Afterlife skrev 2017-12-08 12:35:05 följande:

    Jag tror att du är en minoritet om du aldrig upplevt något i den stilen. Jag känner ingen som inte gjort det, inte ens de som bestämt hävdar att det aldrig hänt dem.

    Så du har aldrig, vid något tillfälle varit med om att:

    -Någon tar på dig på ett olämpligt sätt. (för mig hände det redan i skolan)

    -Någon kallar dig något olämpligt. (återigen, redan i skolan)

    -Någon ger dig en sexuell kommentar.

    Sedan behöver det inte innebära att man känner sig traumatiserad av händelserna, eller ens att man tyckte det var särskilt jobbigt just då. Men det är liksom själva grejen, att man inte ska behöva stå ut med det.

    Jag har själv jobbat på mansdominerade arbetsplatser där man haft en väldigt grov jargong. Det har varit ömsesidigt och alla har varit hänsynsfulla och känt av stämningen innan man blåser på inför en ny medarbetare.


    Ja, då har jag väl förträngt det då för jag kan inte komma ihåg något.

    Det finns ju män som har flirtat med mig på olika sätt på jobbet.

    Det har jag tagit som en komplimang och på ett vänligt men bestämt sätt visat att jag inte har varit intresserad, om jag nu inte varit det... aldrig någon som missförstått det eller försökt göra något mot min vilja.

    Fast nu när jag skriver så kommer jag ihåg en incident på en tjänsteresa till Colombia. Jag blev tvungen att be taxichauffören slänga ut en colombian som hade missuppfattar lite, han trodde att jag genom att äta middag med honom hade tackat ja till lite mer verkade det som....colombianska män är kända i Latinamerika för att vara väldigt , ja vad skall man säga, passionerade. Kommer nu också ihåg en incident på ett hotell i Argentina när jag var ung, det var en rom service kille som tyckte jag behövde sällskap som ensam tjej....Men alla svenska och europeiska män jag träffat har uppfört sig oklanderligt.
  • tvillingmammaVastmanland
    Progressiv skrev 2017-12-08 21:47:02 följande:

    Borde inte kvinnor (jag tänker bl a på deras överrepresentation i förskolan) bära på ett alldeles extra stort ansvar vad gäller uppfostran av pojkar?


    Jo , det är lite spännande tycker jag, även de mesta feministerna verkar skämma bort sina söner totalt...de vill ha en jämställd man men inte nödvändigt en jämnställd son.
  • tvillingmammaVastmanland
    K Kalle skrev 2017-12-09 18:46:23 följande:

    Ja, men då har du ju blivit utsatt.


    Jo, men jag ser det inte så....

    Dels var det ju inte i Sverige, jag såg det som en kulturell skillnad , i Latinamerika var det lite andra spelregler som gällde. Dels var jag inget offer , jag lät ingen ofreda mig. Killen som var besvärlig blev utslängd ur taxin när jag sa till ta chauffören. Rom service killen sa jag till att om du inte slutar så ringer jag receptionen och pratar med din chef.

    Jag förstår inte att så många kvinnor låter sig ofredas. För att de var rädda att bli av med jobbet? Är ett jobb värt det? Sälja sig själv och sin självkänsla för ett jobb? Eller har kvinnor inte mål i mun, vågar de inte säga ifrån?
  • tvillingmammaVastmanland
    JakobK skrev 2017-12-09 22:26:54 följande:

    Vad menar du om det angår dig? Ifall du ser någon ofredas sexuellt så hoppas jag du ingriper och försöker motverka det?


    Om jag ser en överläkare smeka en ung läkares bak i ett hörn på sjukhuset och hon inte säger något och inte gör något för att han skall sluta så förutsätter jag naturligtvis att hon också vill detta. Varför säger inte offret till ? Vi måste lära våra döttrar att sätta gränser och tala om på ett tydligt sätt om någon överträder dessa. Om jag ser en man som antastar en kvinna som tydligt protesterar skulle jag säga till eller ringa polisen, lite beroende på hur hotfull situationen är.
  • tvillingmammaVastmanland
    DeathByPickles skrev 2017-12-09 23:34:49 följande:

    Nej. Det är vad många kvinnor upplever väldigt ofta, det är därför man inte ska försaka att även händelser som kan kännas små och triviala tas upp. När det händer en gång i månaden, en gång varannan vecka... då blir det ett problem och påverkar hur man bemöter/inte bemöter det nästa gång. 

    Ena dagen kan det vara snubben som gnuggar kuken på tunnelbanan, nästa dag chefen som skämtar om graviditeten på jobbet. I skolan är det grabbarna som spanar in tuttarna flickorna knappt själva vant sig vid att ha, som knäpper upp BH'n och som tycker att tjejerna horar runt för att de har läppstift på sig en dag. 

    Ler man då och ger svar på tal är det bara vatten på kvarn, försöker man ignorera är man en jävla surfitta. 

    Det är män med halkiga händer på krogen och snubbar som tycker att är man full får man skylla sig själv. Det är att inte våga säga nej vid en träff för att killen uppenbarligen "förväntar" sig sex och inte ser till att försäkra sig om att det är okej. För att den som tiger samtycker? 

    Sedan kommer ovanpå det rena våldshandlingar,övergrepp, misshandel, systematiskt förtryck och fan och hans moster... men det där som jag räknade upp ovanför det är verkligen varken exceptionellt eller ovanligt. 

    Jag tycker att Metoo berör alla. Absolut. Det är inte så svårt. Allt man egentligen behöver göra är trots allt att lyssna, stötta och låta människor dela med sig.. 

    Sannolikheten är mycket stor att det finns människor i närmsta kretsen som inte vågat säga någonting, men som kanske gör det nu. Jag förstår inte hur det kan få så många att ta så illa upp. 


    Jag tar inte illa upp. Är bara förvånad för jag känner inte igen mig. Kan inte förstå att man inte vågar säga ifrån. Men det är ju bra det uppmärksammas då, eftersom det verkar vara ett problem,
Svar på tråden Jag har aldrig ofredat en kvinna - angår metoo mej?