• Anonym (Einstein)

    Att bete sig omoget=se yngre ut?

    Jag har sett ett samband mellan beteende och utseende på lite äldre personer, främst/enbart på kvinnor men det gäller kanske även män?

    Det är att är man omogen till sättet så åldras man inte på samma sätt, utan ser även yngre ut.

    Jag vet en tjej på 33 vars närmsta vänner är 10-15 år yngre. Inga barn, unga vänner, unga pojkvänner, jävligt omogen, vill inte växa upp...och hon ser fan inte ut att vara mer än 20 själv.

    En annan tjej jobbar som strippa, är 39 (!!!) år. Bara unga tjejer som kollegor, mycket motion (både gymträning och i jobbet). Visst det är mycket smink men det enda i plastikväg hon gjort är brösten. Kropp som en väldigt vältränad 20åring, supersexig och ett väldigt ungdomligt beteende, nästan som fjortismentalitet, på samma nivå mentalt som sin drygt 20åriga dotter och det verkar funka!

    En tredje tjej är 31. Lever på pappas pengar, reser runt till olika fina coola ställen, shoppar, går på fina fester, och är mentalt kvar på samma nivå som när hon var 20, och ser ut som 20.

    Men sedan har vi oss vanliga som kanske har barn, ansvar, karriär, vi som lever som den ålder vi är i, och vi ser ut att vara så gamla vi är eller äldre.

    Så för att hålla sig ung har jag fattat att det gäller att bete sig ungt och leva som om man vore ung, inte mogna, inte växa upp, då kan man se ung ut även om man är 40!

  • Svar på tråden Att bete sig omoget=se yngre ut?
  • Meriall

    Eller så mognar vissa personer sent både till utseende och mentalitet, pga av någon faktor som styr båda grejer. 

  • CityDad

    Varför är det så viktigt för dig att verka ung? Sjukt ju.

  • Klaralokghdy

    Jag har alltid sett yngre ut än jag är, och alltid varit mognare än jag är, tagit mycket ansvar. (Dock kan jag vara väldigt lekfull, vissa skulle kanske kalla det barnsligt, men jag tar ju alltid ansvar när det behövs). Men det är klart, om man tränar håller man ju sig yngre i kroppen, kanske beror dina exempel på det, eller bara på slumpen. Hur man klär sig och sminkar sig gör ju också rätt mycket för uppskattad ålder. Din tes stämmer inte på mig, i alla fall.

  • Anonym (Mognad)

    Jag ser ung ut plus jag är kort smal liten till utseendet

    men sen vad som gör det ännu mer är mitt pigga entusiastiska kroppsspråk. Jag uppfattas ofta sprallig och glad till motsatsen de som ser äldre ut de är betydligt lugnare, långsammare kroppsspråk, annan attityd pratar inte lika energiskt som mig.

    Jag vet en tjej som såg lik mig ut i kropp och utseende och var 2-3 yngre än mig men såg ut äldre och uppfattades längre. Hon hade inte alls mitt pigga kroppspråk hon var försiktig och restricted och hon följde modet till punkt och pricka medan jag alltid kört min egna stil med färgstarkt/ inte så mycket svart och hela jag skriker regnbågar medan hon kändes som en svart katt i attityd och stil.

    Jag tog mycket vuxet ansvar som barn så det kan mycket väl vara det som format mig att ha så enormt barnsinne idag. Hade en deprimerad period av bara mörka pösiga kläder med så nu vill jag alltid ha färger.

    Vet inte om jag är mogen för min ålder det finns så många aspekter av ordet, för mig handlar mognad om att man gör det man trivs med och vågar vara sig själv. Att man släpper hela "alla andra" och slutar försöka kategorisera sig eller vara det andra förväntar.

  • Anonym (asta)

    Jag har ofta tänkt att det är typiskt att en ung person som skrattar mkt och skojar och är livlig uppfattas som "barnslig" medan en jämnårig som helt saknar humor och espri uppfattas som "mogen"! Gäller ju inte äldre OCH för egen del så blir jag allt "barnsligare" med åren för jag jobbar stenhårt för att behålla mitt "barnasinne" och min livslust. Jag är 50++

  • Anonym (4-ever young)

    Tja, jag är 34 och folk gissar på 25-28 oftast. De flesta av mina vänner är yngre, jag lever studentliv och är inte alls i den förväntade livsfasen. Om jag ser yngre ut därför vet jag inte. Och jag är inte mindre mogen än en småbarnsmamma. Har en klasskompis som väl är 10 år yngre men som har man och 2 barn. Det sitter inte i åldern. Och hur man beter sig? Ja, jag är mogen på flera sätt och barnslig på andra. Tack gud för det. Gör vad jag vill, lever i nuet utan att tappa grepp om ansvar. Gör sånt jag inte gjorde när jag var "ung" som av en del skulle ses som omoget. Men det är det bästa med att vara vuxen, så länge jag kan ta hand om mig själv kan ingen klaga på mina val :) kan balla ur i tvärtramsiga diskussioner ena stunden och föra ett intellektuellt samtal på akademisk nivå andra.

Svar på tråden Att bete sig omoget=se yngre ut?