Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

    Är min dotter normal?

    Min dotter är 9 år, vi bråkar jättemycket. Om allt möjligt men mest om småsaker som hon gör så stora. Vi har haft det svårt med andra familjemedlemmar som har tagit på orken (sjukdomar och annat). Det värsta är att när jag verkligen blir ledsen och trött av allt bråkande säger hon bara förlååååt. Och sen kan hon snacka om nått kul eller vilja visa mig nått. Hon verkar liksom inte känna någon ånger alls över att hon jäklas med mig. Känns ärligt talat empatistört. Har inte upplevt henne alls så som mindre, utan tvärtom. Hon kan säga att hon är ledsenayy vi bråkat men ser inga tårar... ibland kan jag känna att hon inte älskar mig och jag tycker själv inte att jag är en så bra mamma som jag var innan. Jag är trött och ledsen men försöker att inte visa det.

  • Svar på tråden Är min dotter normal?
  • Anonym (Mamma)
    Spislucka skrev 2017-12-10 21:11:41 följande:

    Om du har lagt tid och energi på dom andra familjemedlemmarna så kanske din dotter känner att hon blivit lite bortglömd och detta är ett sätt där hon får uppmärksamhet. 


    Det är bara hon och jag som bor tillsammans och hon har fått massa uppmärksamhet som vanligt. Men det är klart att jag blir ledsen när folk blir sjuka oxh när någon dött
  • Anonym (Mamma)
    neverpreggo skrev 2017-12-10 21:54:53 följande:

    Låter inte så konstigt, hon inser att hennes beteende gjort dig ledsen och försöker direkt att ändra till ett gladare beteende.


    Jag känner bara inte igen det. Är det vanligt att de för så? Känns mest som att hon inte bryr sig. Hon gör ju bara om dans dumheter igen och igen...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Normalt) skrev 2017-12-10 22:39:15 följande:

    Men hon är ett barn? Hon tänker inte som en vuxen. Läs en bok om barns utveckling????


    Jag har läst många böcker i ämnet men inget som påminner om hennes beteende direkt
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Madde) skrev 2017-12-10 23:49:57 följande:

    Men om du säger att ni bråkar om småsaker som hon gör stora, kan du inte vara den vuxna då och se till att det inte behöver bli något bråk överhuvudtaget eller åtminstone avstyra så fort diskussionen urartar? Så behöver du inte bli så ledsen och trött att du känner att du behöver en uppriktig ångerfull ursäkt från henne.


    Du tror inte jag försöker avstyra det? Det funkar ändå inte. Hon kan ju bli arg för att skorna (som hon alltid har) helt plötsligt inte sitter bra osv. Tänk om det hade varit så lätt att jag bara kunde se till att det inte blev bråk men så funkar det ju inte. Jag kan inte bestämma åt henne, hon är en egen person med egna känslor. Uppenbarligen känner hon ett behov av att bråka med mig just nu. Jag gör såklart mitt bästa för att minska konflikterna
  • Anonym (Mamma)
    NKmamma skrev 2017-12-11 00:01:31 följande:

    Inget konstigt alls. Håller med Fru Nyckelpiga.

    Min dotter som just är 9 år kan häva ur sig saker när hon är arg, men be om ursäkt när hon lugnat ner sig.

    Jag undrar om du förklarar för din dotter varför du blir ledsen eller säger du bara att du blir ledsen?


    Men visar sin dotter ånger ibland iaf? Ja jag förklarar absolut för henne varför jag blir ledsen.
  • Anonym (Mamma)
    Glinda från Oz skrev 2017-12-11 09:21:01 följande:

    Du behöver söka hjälp för dina psykiska problem. Just nu ser du din dotter som en vuxen som ska finnas där lika mycket för dig som du finns där för henne, fortsätter du att se det så riskerar det att skada henne. Du skulle kanske behöva läsa om barns utveckling och gå en föräldrakurs också. Börja med att ta kontakt med Vårdcentralen och ta det därifrån.


    Regndamen skrev 2017-12-11 08:48:49 följande:

    Jag tycker att du ska söka hjälp för dig själv. Det känns som om du har svårt att vara förälder.


    Så då skulle jag vara en dålig förälder för att jag är ledsen när någon dött och andra blivit sjuka. Nej några psykiska problem har jag inte, däremot hade jag nog haft det om jag inte varit ledsen. Ni har aldrig kännt att ni har mindre ork vid svåra situationer i livet? Svårt att vara föräldrar kanske ni själv har, jag har det då inte.

    Hon behöver inte vara där för mig utan det handlar om att hon bråkar med mig och fortsätter med beteendet fastän hon säger förlåt hela tiden.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-12-11 07:49:13 följande:

    Definierar du bråk som att hon blir arg? Eller att det blir en diskussion mellan er båda?

    Låter ju som att det är mycket som ska er i henne nu, som gör henne lättirriterad. Kan jiåu bero på familjemedlemmars sjukdomar vilket rimligtvis påverkar även hennes ork eller hormoner i kroppen - lilla tonåren.

    I vilket fall borde du ju kunna hjälpa till att minska konflikterna genom att inte bemöta hennes ilska med irritaion. Fräser hon om skorna, svara med vanlig röst "åh vad tråkigt att skorna känns så". Dvs bemöt henne som om ni hade ett vanligt santal.

    Att hon är extra irriterad och självupptagen som nioåring (och detta är nytt och inga ansra svårigheter finns) känns verklifen inte som tillräckligt för att börja spekulera i funktionsnedsättningar elker vad du nu funderar på.


    Nej jag tänkte inte på någon funktionsnedsättning utan undrade bara om det var vanligt i hennes ålder.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Väx upp) skrev 2017-12-11 13:51:21 följande:

    Vilket litet offer du gör dig till, "Uppenbarligen känner hon ett behov av att bråka med mig just nu." Va?! Har du ens funderat på OM det nu är så, VARFÖR är det så? Hon är barnet, du är den vuxna, den ansvariga, men det låter som om du bara vill ha hennes uppmärksamhet och kärlek, fast det är hon som behöver det mest?

    Vad har du för positivt att säga om henne?


    Så töntigt. Man får aldrig ha problem med sina barn på familjeliv.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Väx upp) skrev 2017-12-11 16:00:52 följande:

    Nej, inte när man själv är orsaken och vägrar inse det.

    Vad har du för positivt att säga om din dotter? Nyfiken, eftersom du verkar bara tänka på henne negativt, så inte så konstigt om hon bråkar. 


    Du har ju ingen aning om jag är orsaken till det. Antingen har du inga barn eller så har du det perfekta livet med barn som aldrig bråkar (vilket jag inte tror finns). Min dotter är den bästa, finaste, klokaste och underbaraste människa jag vet. Men jag kan ändå vara förundrad över hur hon har börjat bete sig. Har jag skrivit nått annat? Fattar inte hur du läser, jag har skrivit negativt om hennes beteende inte henne som person. Men du vet väl inte skillnaden.

    Men som sagt på fl får man bara skriva fina saker, ingen får tycka att det är jobbigt att vara förälder, att ens barn har ett negativt beteende osv.
Svar på tråden Är min dotter normal?