• Bilförsäkringfråga123

    Bilförsäkring på en gammal beg bil?

    Hejsan, jag går i tankarna att köpa en gammal SAAB 9-5 2.0t från -00. Bilen har endast rullat 7 000mil och ägaren beggar 15 000:- vilket enligt mig låter som en bra deal.

    Dock så vet jag inte vilken försäkring jag ska teckna och varför. Eftersom att jag är under 25 (vissa har under 24) så blir det automatiskt ett pålägg på kostnaden.

    Jag har kollat på Compricer och priser skiljer ganska mycket beroende på vilket försäkringsbolag jag väljer.

    Exempel för halvförsäkring:
    Länsförsäkringar 6900SEK
    Dina försäkringar 8718SEK

    Exempel på helförsäkring:
    ICA försäkring 12 600SEK
    Dina försäkringar 13 000SEK

    Vilken försäkring är det smartaste att ha till denna bil och varför? Eftersom att jag fyller 24 om ca en månad så antar jag att priserna då kommer gå ner, hur går man tillväga för att i efterhand ta del om det nya priset?

    Mvh

  • Svar på tråden Bilförsäkring på en gammal beg bil?
  • Namnlös2015

    Jag hade hållt mig till halvförsäkring, ser ingen anledning till helförsäkring på en så gammal och billig bil.

    Gällande premien har jag för mig att det justerades automatiskt, men kolla med det bolag du vill försäkra hos då kan du även försöka se om de kan göra något på priset :)

  • Ekonom10

    Välj halvförsäkring på en sån billig bil.

    Vissa försäkringsbolag ger bonus om du samlar dina försäkringar hos samma bolag. Du kanske har hemförsäkring?

  • cosinus
    Bilförsäkringfråga123 skrev 2017-12-11 08:40:32 följande:

    Fördelen med att ha helförsäkring är ju att det täcker "allt" så att man slipper oroa sig over om något (t ex motorhäveri) eller dylikt skulle inträffa..


    samtidigt så betalar du nästan hela bilens värde i försäkring på ett år med de siffror du angav ovanför.

    Med bilar med så lågt värde håller jag mig alltid till halvförsäkring. Klantar man sig rejält så ja då får man köpa ny bil men gör man det inte årligen så blir det ändå billigare än försäkringspremien över tid.
  • mammatill6

    På en så gammal bil får du inte ut något ändå för motorhaveri. Inte direkt så att du får bilen lagad.

  • EmmaTranevik
    Vet du hur mycket du kör varje månad? Det finns en användarbaserad försäkring som heter Enerfy - Försäkring med Moderna som struntar i hur gammal du är och bara räknar på hur bilen körs. Alltså hur långt den körs och hur du hanterar bilen när du väl kör den. 
    Testa där! Vet att det har blivit riktigt billigt för många som är under 25!
    Kolla in här: www.enerfy.se 
  • Mandel
    Bilförsäkringfråga123 skrev 2017-12-11 09:26:06 följande:

    Jaha okej. Vad är då skillnaden mellan halv- och helförsäkring? Förutom priset


    Vad försäkringen täcker vid ev olyckor och problem.

    Kolla upp noga självrisker på de olika delarna och ersättningsvärdet.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Haskel

    Jag skulle till och med överväga att enbart ha trafikförsäkring på en så gammal och billig bil.

  • Haskel
    Bilförsäkringfråga123 skrev 2017-12-11 09:26:06 följande:

    Jaha okej. Vad är då skillnaden mellan halv- och helförsäkring? Förutom priset


    En helförsäkring täcker även brand och stöld av bilen/vagnskada.
  • Rabarbapuppa

    I den prisklassen och ålder av bil så väljer man endast trafikförsäkring, vilket är lagkrav minimum. F-bolagen bryr sig inte ett skit om lågt miltal och fint skick - tyvärr!

    Visst kan du ha halv eller helförsäkring men blir det några allvarligare skador så löser de in bilen direkt, du får nån liten slant och bilen går till skrot. 

    Var laglig (trafikförsäkring) och kör på du, och njut av en fin Saab, men helt onödigt att slänga försäkringspengar i sjön i onödan. Det är mitt råd. 

     

Svar på tråden Bilförsäkring på en gammal beg bil?