• Tanja Tabrizian Selfors

    Vad tycker du om skolan?

    Hej!


    Jag har hängt här på Familjeliv lite av och till sedan jag blev gravid med min son 2010. Nu när han går i förskoleklass, funderar jag förstås extra mycket på allt som har med skolan att göra. Sen några månader tillbaka jobbar jag för Liberalerna, så då blir det ännu mer skolfrågor på arbetstid också. 


    Jag är nyfiken: vad tycker du om skolan? Hur fungerar det där du bor? Vad är bra, vad är riktigt uselt? Vad skulle du ändra på om du hade makten? Jag tänker att vi har ett gemensamt ansvar ? föräldrar, lärare och politiker ? för att barnen ska få de bästa förutsättningarna. Så då är frågan: vad kan göras bättre i svenska skolor?


    Jag hoppas på en öppen diskussion och massor av idéer om förskola, skola och högre utbildning. Och om ni har frågor eller funderingar om just Liberalernas skolpolitik är ni såklart mer än välkomna att ställa dem, så ska jag svara efter bästa förmåga. :)
  • Svar på tråden Vad tycker du om skolan?
  • Lucius Vorenus

    Well, jag arbetar som lärare in en glesbygdskommun i Norrland. I samband med de nya kursplaner skall skolorna i högre grad fokusera på ett mer it-baserat lärande.

    I dagsläget delar 116 elever på lite drygt 30 datorer på min skolenhet. Hur kan riksdagen se över alla kommuners behov i dessa frågor? Min kommun saknar ekonomisk möjlighet att tillgodose vårt behov av it-resurser och i slutändan så drabbar det våra elever.

  • Tanja Tabrizian Selfors

    Personligen tycker jag att skolan bör förstatligas igen eftersom skillnaderna mellan skolor i olika kommuner är alldeles för stora. I Göteborg där jag kommer ifrån, är skillnaderna dessutom väldigt stora bara mellan olika stadsdelar. 

  • Brittan
    Lucius Vorenus skrev 2017-12-11 15:34:23 följande:

    Well, jag arbetar som lärare in en glesbygdskommun i Norrland. I samband med de nya kursplaner skall skolorna i högre grad fokusera på ett mer it-baserat lärande.

    I dagsläget delar 116 elever på lite drygt 30 datorer på min skolenhet. Hur kan riksdagen se över alla kommuners behov i dessa frågor? Min kommun saknar ekonomisk möjlighet att tillgodose vårt behov av it-resurser och i slutändan så drabbar det våra elever.


    Låter som att ni har lite datorer. Jag arbetar som lärare på en gymnasieskola och där har alla elever en egen dator samt att vi lärare har en egen dator.
  • Mentat

    Det var på väg åt rätt håll med mer tonvikt på kunskapsinlärning med Björklund. Nu läste jag nyligen att man vill ta bort ett antal nationella prov så tydligen är nuvarande regering i färd med att styra bort från det igen.

    Därmed inte sagt att allt Alliansen gjorde var perfekt men inriktningen och inställningen var betydligt bättre.

  • Amak

    Man ska följa forskning och ta bort sånt som inte fungerar. 

    Inför läxfri skola för alla: skolan ska vara jämlik och man kan inte räkna med att föräldrar ska vara pedagoger. 

    Se över skolan som struktur: man ska inte ha fasta grupper där eleverna tvingas umgås och jobba tillsammans genom hela grundskolan, bara för att man är födda under samma år. Dessutom är det för stor skillnad på decemberbarn och januaribarn generellt. Att det uppstår mobbning i skolan beror på felaktiga pedagogiska strukturer. Skolan borde vara uppbyggd så att man tar kurser och har kurskamrater som varierar beroende på intresse/förmåga och i vilken ordning man lägger upp sina studier. Alla lär olika fort och därför måste man få chans att jobba längre eller kortare tid med olika grunder. 

    Ha inte tester för testernas skull. Om test ska göras, så ska de göras för att man ska se vad eleverna behöver jobba vidare med, för att se vilka missförstånd som finns hos olika individer och sedan ska det jobbas vidare tills eleverna kan/ tills missförstånden retts ut. 

    Typ så tycker jag. 

  • tvillingmammaVastmanland
    Tanja Tabrizian Selfors skrev 2017-12-18 15:40:13 följande:

    Personligen tycker jag att skolan bör förstatligas igen eftersom skillnaderna mellan skolor i olika kommuner är alldeles för stora. I Göteborg där jag kommer ifrån, är skillnaderna dessutom väldigt stora bara mellan olika stadsdelar. 


    Ja, vi måste förstatliga skolan. Det är det sämsta som hänt skolan, kommunaliseringen. Idag har vi jättebra kommunala skolor på Östermalm och dåliga i glesbygdskommuner.
  • tvillingmammaVastmanland

    Lärarna måste få bättre utbildning. Förbättra lärarutbildningen och vidareutbilda de befintliga lärarna.

  • Tanja Tabrizian Selfors
    Amak skrev 2017-12-27 21:45:45 följande:

    Man ska följa forskning och ta bort sånt som inte fungerar. 

    Inför läxfri skola för alla: skolan ska vara jämlik och man kan inte räkna med att föräldrar ska vara pedagoger. 

    Se över skolan som struktur: man ska inte ha fasta grupper där eleverna tvingas umgås och jobba tillsammans genom hela grundskolan, bara för att man är födda under samma år. Dessutom är det för stor skillnad på decemberbarn och januaribarn generellt. Att det uppstår mobbning i skolan beror på felaktiga pedagogiska strukturer. Skolan borde vara uppbyggd så att man tar kurser och har kurskamrater som varierar beroende på intresse/förmåga och i vilken ordning man lägger upp sina studier. Alla lär olika fort och därför måste man få chans att jobba längre eller kortare tid med olika grunder. 

    Ha inte tester för testernas skull. Om test ska göras, så ska de göras för att man ska se vad eleverna behöver jobba vidare med, för att se vilka missförstånd som finns hos olika individer och sedan ska det jobbas vidare tills eleverna kan/ tills missförstånden retts ut. 

    Typ så tycker jag. 


    Jag tänker att tester, exempelvis nationella prov, hjälper skolan att lättare identifiera de elever som behöver stöd. Och kan fånga upp dessa i tid.
  • isaswe
    Tanja Tabrizian Selfors skrev 2018-01-17 13:53:29 följande:

    Jag tänker att tester, exempelvis nationella prov, hjälper skolan att lättare identifiera de elever som behöver stöd. Och kan fånga upp dessa i tid.


    Fast NP görs på våren. Det är lite sent påkommet att ?fånga upp? någon elev i åk 9 med ca två månader kvar på grundskolan.
  • Tanja Tabrizian Selfors
    isaswe skrev 2018-01-17 13:57:45 följande:
    Fast NP görs på våren. Det är lite sent påkommet att ?fånga upp? någon elev i åk 9 med ca två månader kvar på grundskolan.
    Nationella proven genomförs av elever i årskurs 3, 6 och 9. Så det blir ju missvisande att bara lyfta det prov som genomförs i årskurs 9.
  • isaswe
    Tanja Tabrizian Selfors skrev 2018-01-17 15:19:57 följande:

    Nationella proven genomförs av elever i årskurs 3, 6 och 9. Så det blir ju missvisande att bara lyfta det prov som genomförs i årskurs 9.


    Om du endast syftade på NP i åk 3 eller 6 borde detta nämnts. Jag kommenterade bara att det är försent att fånga upp elever via NP i åk 9.
  • Amak
    Tanja Tabrizian Selfors skrev 2018-01-17 13:53:29 följande:
    Jag tänker att tester, exempelvis nationella prov, hjälper skolan att lättare identifiera de elever som behöver stöd. Och kan fånga upp dessa i tid.
    Så tänker du, men sanningen är att testerna görs för att hålla politikerna nöjda och för att kunna mäta med andra länder. 

    Dessa tester samt tidiga betyg gör att elever placeras i fack och att eleverna som misslyckas slutar att försöka lära sig. 
  • amia01

    Obligatorisk kunskap om hjärnans funktioner och inlärningsmekanismer, inklusive neuropsykiatri för all personal i skolan! Borde ingå som obligatorisk del i lärarutbildningen, och obligatorisk fortbildning för alla legitimerade.

    Tycker inte heller om nationella proven, men kan se en fördel om resultaten återkopplas till lärarens prestation och inte elevernas. En lärare som inte kan få eleverna att nå kunskapsmålen bör få stöd och fortbildning. Om det inte fungerar bör legitimationen dras tillbaks. Tillsammans med höjda löner för de som lyckas bäst skulle det återge yrket en status och stolthet.
    En förutsättning för att sätta press på lärarnas prestationer är givetvis att kvalitet och resurser utjämnas mellan skolor, något som borde ha bättre förutsättningar att lyckas om skolan förstatligas.

  • Tanja Tabrizian Selfors

    Debatten om flumskola vs. kunskapsskola är i full gång och jag är nyfiken på hur ni som hänger här på Familjeliv tänker i frågan.

    Min son är ju bara sex år än så länge, men många av mina bekanta har äldre barn som kommer hem med uppgifter som de knappt själva förstår.

    I Ivar Arpis text i SvD häromdagen står det:


    "I en Facebooktråd där Katarina Gunnarsson länkat sitt reportage skriver Sveriges främsta journalister om liknande erfarenheter. "Hjälpte min son med inlämningsuppgift i SO, ett ämne jag ändå tycker att jag har koll på, dessutom ett gäng universitetsterminer i bagaget. Det blev ett D", berättar en en av SVT:s mest tongivande inrikesreportrar."

    Även Isak Skogstad skriver i ämnet:
    www.aftonbladet.se/debatt/a/yvKpPR/betygskraven-i-skolan-knacker-vara-elever

    Vad tänker ni kring frågan och vad har ni för erfarenheter?

Svar på tråden Vad tycker du om skolan?