Inlägg från: Autumnleaf76 |Visa alla inlägg
  • Autumnleaf76

    Blindtarmsinflammation på 4-åring. Symtom?

    Dottern är 4 år, klagade för ont i magen. Men hade bara 37,3 i temp. Sedan fick hon mer och mer ont. Klagade för huvudvärk, ont i magen och sa att det kändes som hon skulle kräkas. Hon började klaga vid 13-tiden. Tempen började sedan stiga sakta. Nu sover hon och har 38,1 i temp.

    Varit på dagis, men INGET annat barn är sjukt enligt personalen.

    Ringde 1177 och rådfråga. Tänkte såklart på blindtarmen. Men enligt 1177 stiger inte tempen såhär fort då. Skulle avvakta hemma. Hon trodde på nått virus.

    Känner väl sisådär över 1177, många gånger fått konstiga råd där. Hur anser ni? Vad tror ni? Hur sjutton vet man?

  • Svar på tråden Blindtarmsinflammation på 4-åring. Symtom?
  • Autumnleaf76

    Någon som vet om ett barn sover lugnt vid blindtarmsinflammation? Eller ser man även i sömnen då en oro? Tänker att det borde ju göra ont även om man sover.

  • Autumnleaf76
    modsey skrev 2017-12-11 18:28:48 följande:

    Sovrr hon lugnt nu? Orolig kan de ju bli av feber bara.


    Nu är hon vaken. Påverkad av febern helt klart.
  • Autumnleaf76
    modsey skrev 2017-12-11 18:56:28 följande:

    Men hur mår hon?

    Gråtet? Leker? Vill äta? Säger hon att hon har ont i magen? Var i så fall ? Kan hon exempelvis hoppa på ett ben utan att få mer ont i magen?


    Hon dricker vatten, men vill inte ha mat. Febern gick ned till 38,2 efter en timme efter hon fick alvedon. Hon ligger mest. Vill leka men orkar inte. Pekar på att det gör ont vid naveln. Men säger hela magen. Vill inte hoppa på ett ben för hon ?orkar inte?.
  • Autumnleaf76
    Bestemor skrev 2017-12-11 19:48:31 följande:

    Gör det ont på henne om du trycker på hennes mage?

    Förr så kollade läkare om det var blindtarmen, genom att barnet låg på rygg, sen förde de ena knät mot magen (kommer inte ihåg vilket ben) gjorde det ondare i magen, så röntgades barnet.


    Hon reagerar när jag trycker på magen men den känns mjuk. Och hon ligger i fosterställning när hon sover nu.
  • Autumnleaf76
    Bestemor skrev 2017-12-12 10:39:13 följande:

    Hur mår hon nu?


    Feberfri men klagar på magont. Ibland även huvudvärk och öronvärk. Ligger bara. Mår illa emellanåt men har inte kräkts mer än två vändor vid midnatt. Vill inte äta men druckit välling 1,5 dl kl 8 och sedan vatten.
  • Autumnleaf76

    Men reagerar barn alltid med rejäl smärta?

    Jag fick blindtarmsinflammation som vuxen. Trodde jag var förstoppad. Inte jätteont. Tills den brast. Då trodde jag döden var enda slutet.

  • Autumnleaf76

    Men reagerar barn alltid med rejäl smärta?

    Jag fick blindtarmsinflammation som vuxen. Trodde jag var förstoppad. Inte jätteont. Tills den brast. Då trodde jag döden var enda slutet.

  • Autumnleaf76
    EpicNurse skrev 2017-12-12 11:17:19 följande:

    Är det därför du är så nojig att det skulle vara blindtarmen?

    Det är SÅ sannolikt att det är vanlig magsjuka när barnet går på dagis. Även om ingen annan varit sjuk än så ska någon vara den första.


    Barn med magont och diffusa symtom, ja då tänker jag på blindtarmen. Det är liksom inte så konstigt. Och barn och bukar verkar vara luriga.

    Vi utgår från magsjuka, och behandlar det därifrån. Men när barnet emellanåt SKRIKER av smärta blir jag fundersam.
  • Autumnleaf76

    Hon åt ytterst lite igår. Peta i sig lite smått. Drack 2 dl välling kl 19:30 och sov sedan hela natten lugnt. Var upp och kissa en gång.

    Ville inte ha frukost och kräktes sedan igen kl 7:20. Mest vatten och slem.

    Tempade 37,3 kl 6:30, sedan 36,6 kl 7:00 och nu har hon 37,3 igen kl 8.

    Hon har jätteont i magen. Men är också en liten dramaqueen denna tös, så hon är svårtolkad.

  • Autumnleaf76

    Hon bajsade i söndags, liten korv. Sedan inget förrän igår. Då två gigantiska korvar. Nästan som en falukorv i diameter. Såg ut som det var mycket grått slem med.

  • Autumnleaf76

    *****Tråden avslutad*****

    Andra barnet insjuknat med kräkningar och därmed avskrivs definitivt misstanken om blindtarmen.

Svar på tråden Blindtarmsinflammation på 4-åring. Symtom?