Inlägg från: EpicNurse |Visa alla inlägg
  • EpicNurse

    Lämna sovande bebis i vagnen utanför föris

    Hur gör ni när ni lämnar storasyskonet på förskolan?

    Jag låter lillebror ligga kvar i vagnen utanför förskolan vid vagnparkeringen om han sover. Ibland vaknar han och blir så klart jätteledsen. Men det känns helt onödigt och meckigt att man skulle väcka honom och ta med honom in för att sedan bli tvungen att lägga honom på golvet medan man jagar efter storasyskonet.

    Får dock vibbar av pedagogerna att dom inte gillar att jag låter han ligga kvar i vagnen. Dom frågar nästan varje dag ?åh, var har du lillebror??... Ja jo han är i vagnen, som alltid. Jag har inte direkt lämnat honom där hemma.

  • Svar på tråden Lämna sovande bebis i vagnen utanför föris
  • EpicNurse

    Bebisen ligger bältad i en cykelvagn som är stängd med regnskydd. Vagnen står utanför dörren till kapprummet, på samma ställe som alla vagnar lämnas (intill husväggen).

    Förskolan ligger i en liten by bredvid låg- och mellanstadieskolan. Huset är ett stort enplanshus med x antal avdelningar där storasyskonet går på avdelningen närmst dörren. Man ser vagnen genom fönstren inne på avdelningen. Hela korridoren som går rakt igenom huset är kapprummet och där går folk hela tiden. Där sitter tydliga skyltar att vagnar ej är tillåtna i kapprummet, för det hade blivit helt blockerat då.

  • EpicNurse
    EpicNurse skrev 2017-12-12 10:58:26 följande:

    Bebisen ligger bältad i en cykelvagn som är stängd med regnskydd. Vagnen står utanför dörren till kapprummet, på samma ställe som alla vagnar lämnas (intill husväggen).

    Förskolan ligger i en liten by bredvid låg- och mellanstadieskolan. Huset är ett stort enplanshus med x antal avdelningar där storasyskonet går på avdelningen närmst dörren. Man ser vagnen genom fönstren inne på avdelningen. Hela korridoren som går rakt igenom huset är kapprummet och där går folk hela tiden. Där sitter tydliga skyltar att vagnar ej är tillåtna i kapprummet, för det hade blivit helt blockerat då.


    Eller okej, inte en liten by. En normalstor by
  • EpicNurse

    De enda som vistas där är föräldrar och barn som går på förskolan. Såg att det kan tolkas som att den större skolan och förskolan är på samma område men det är dom inte. Skolan ligger typ 50 m bakom förskolan och dom har inga gemensamma ytor.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Stårschan skrev 2017-12-12 11:08:34 följande:

    Under förutsättning att det inte stryker omkring vargar mellan husen så skulle jag tycka att personalen verkar övermåttan hispig. Eller så har du övertolkat deras frågor. Förmodligen är de mer nyfikna än oroliga.


    Ja jag hoppas på det sista.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Anonym (Vc) skrev 2017-12-12 15:14:18 följande:

    Du är förälder och du avgör. Varför är du så ängslig för vad de tycker? Du är en vuxen människa, förälder till två barn och sjuksköterska? Du har väl kompetens att avgöra detta själv?


    Ja jag tycker ju det. Och min bedömning är ju att det funkar att låta honom ligga kvar, uppenbarligen. MEN jag har aldrig haft barn på dagis innan och ville göra hur andra gör eftersom det inte alltid är optimalt att lämna honom i vagnen. Man måste väl kunna få bolla lite eller försvinner den rättigheten när man gått en universitetsutbildning och fött två barm?
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Panke skrev 2017-12-12 18:21:57 följande:

    Alla som har bebisar lämnar dem i vagnen utanför på vårt dagis. Ibland ligger de och skriker. Sånt är livet ibland! De skulle nog skrika mer och oftare om de skulle släpas med in.


    Exactly my thoughts!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Anonym (Stella) skrev 2017-12-12 18:36:00 följande:

    Att lämna barnet i vagnen är ju inte vara fel i sig. Hur länge låter du barnet skrika om det vaknar ? Det kanske är det som de reagerar på ?

    Få pedagoger idag tycker att det är ok att låta barn skrika utan att bli uppmärksammade längre än någon minut eller två. Det är ju dessutom rent plågsamt för många att höra skrikande barn. Det påverkar även stämningen i en barngrupp rejält negativt.


    Oftast skriker han inte alls utan sover vidare. Men om han gör det så är det max 2 minuter och jag går ur till honom och försöker trösta och går sedan in igen men den mest effektiva för alla är att snabba sig med storasyskonet istället så att det går snabbt!

    Skriket hörs inte in på avdelningarna, utan bara precis om man är i kapprummet.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Lord Hans skrev 2017-12-13 10:52:53 följande:

    Det går bra att göra som TS om man bor på landet. Bor man i Stockholm där drägget samlas så kan man inte göra så utan att riskera att barnet blir bortrövat. Tack och lov bor man på landet där människor är ärliga.


    Precis! Man får ju se till situationen när man avgör vad som är lämpligt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Anonym (Stella) skrev 2017-12-13 23:13:24 följande:

    Tycker inte det är fel att lämna syskonet i vagnen under rimliga omständigheter men förstår inte varför alternativet är att väcka syskonet. Jag trodde alla moderna vagnar hade liggdel som går att ta loss och bära med sig. Så brukar mammorna med bebisar göra där mitt barn går och så brukade jag göra när min var liten nog för liggvagn.


    Till att börja med så har vi bytt till sittdel som är i fullt liggläge för han trivs bättre med det. Och sen så använder vi inte vanliga vagnen utan en sportvagn man drar efter cykeln. Barnen sitter helt skyddade från vädret.

  • EpicNurse
    Physalis skrev 2017-12-14 18:59:18 följande:

    Tycker inte det du gör låter konstigt. Jag hade ärligt talat frågat "har ni något emot att lillebror ligger där ute eftersom ni frågar varje dag?" så tvingas de svara eller tänka efter att deras sätt verkar ifrågasättande.


    Ja om det fortsätter får det bli så! Tack för svar!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Lämna sovande bebis i vagnen utanför föris